Prečo kúpiť |
---|
Cestovný komfort Kvalitné spracovanie Výborný turbodiesel Dobré jazdné vlastnosti |
O vozidle
Prvá generácia BMW X5 bola odpoveďou na takisto prvú generáciu Mercedesu ML. Spolu s ním môžeme práve toto BMW považovať za pôvodcu popularity veľkých prémiových SUV. BMW X5 ťaží z toho, že svojím charakterom naozaj kladie čo najväčší dôraz na jazdný prejav na ceste, jazda v teréne totiž nie je, celkovo pre vozidlá SUV, tou hlavnou disciplínou. X5 tak podobne ako súperi patrí maximálne na traktormi nepríliš zničenú lesnú cestu. Zato na ceste sa cíti ako doma a disponuje až nečakane dobrými jazdnými vlastnosťami. Hoci sa BMW X5 od počiatku vyrába v americkej továrni v Spartanburgu, auto spĺňa všetky kvalitatívne nároky kladené na vozidlá mníchovskej značky. Veľmi dobré je ako spracovanie interiéru, tak celková trvanlivosť vozu. Poteší predovšetkým fakt, že veľmi odolný je jazdne skvelý podvozok auta, čo robí z X5 ideálny dopravný prostriedok pre naše rozbité cesty. Vnútorný priestor pre posádku je dostatočný a cestujúci sa tu budú cítiť pohodlne, na druhú stranu v rámci konkurencie je ponuka skôr priemerná. Kritiku si zaslúžia horizontálne delené dvere batožinového priestoru, ktoré komplikujú prístup. Riziko, že sa pasažier o otvorenú spodnú časť ušpiní je vysoké.
Hoci sa X5 prvej generácie vyrábalo od roku 1999, v Európe sa prvé autá začali predávať až o rok neskôr. Ani tieto modely však príliš vyhľadávané nie sú. Dôvod je jednoduchý, v USA sa auto predávalo výhradne so silnými benzínovými motormi a ponuka v Európe vyzerala prvý rok úplne rovnako. Až od roku 2001 sa pod kapotou objavil skvelý turbodiesel 3.0 litra, ktorý inak veľmi vysokú spotrebu auta skrotil do priaznivých medzí. Do roku 2003 mal motor výkon 135 kW, po drobnom facelifte došlo k navýšeniu na 160 kW. Zároveň došlo k niekoľkým priaznivým technickým zmenám. Pohon všetkých kolies už nie je od roku 2003 permanentný, ale predné kolesá sa pripájajú až pri prešmyku zadných. To šetrí palivo. Nová je tiež automatická prevodovka, menej spoľahlivú a trochu letargickejšiu jednotku GM nahradila podstatne lepšia prevodovka ZF. X5 je v našich podmienkach dostupné aj s manuálom, tieto verzie však nie sú príliš časté. Ak vám nevadia vysoké výdavky za benzín, najvýhodnejšie si možno X5 obstarať s niektorým zo zážihových motorov. Základom je trojliter so 170 kW, potom už nasledujú len osemvalce. Ten s objemom 4,4 litra ponúkne výkon 210 a po modernizácii 235 kW, prevedenie 4.6is disponuje 255 kW a 4.8is zase 265 kW. Oba silnejšie osemvalce sú však u nás veľmi zriedkavé.
Výbava
Americký pôvod X5 znamená, že si BMW nemohlo podľa svojich vtedajších zvyklostí nechávať priplácať za inak aj vcelku bežné prvky výbavy. X5 je teda celkom dobre vybavený automobil, jeho vskutku luxusné prvky posádku dostatočne rozmaznávajú.
Design
BMW X5 je jedno z prvých veľkých prémiových SUV a návrh takéhoto auta zvládli dizajnéri mníchovskej automobilky vcelku dobre. Lenže vozidlo vznikalo primárne pre americký trh a tak sa niektoré vzhľadové detaily riešili menej, než je obvyklé u áut zameraných na celkovo náročnejšieho európskeho vodiča. Na X5 je teda už celkom poznať jeho vek a napríklad dizajn zadných partií vozidla nepatrí k priveľmi vydareným.
Spotreba
Jediným motorom, s ktorým dokáže BMW X5 jazdiť s rozumnou spotrebou, je trojlitrový šesťvalcový turbodiesel. Ten však býva ako ojazdené auto drahšie. Atmosférické zážihové motory, ktoré tvoria väčšinu palety, sú naopak veľmi neúsporné a prevádzka X5 s nimi pod kapotou je drahou záležitosťou.
Jazdné vlastnosti
BMW X5 sa mohlo od začiatku chváliť špičkovými jazdnými vlastnosťami. BMW výrazne uprednostnilo chovanie na ceste, kam tiež vozidlá SUV patria. Skvelé sú brzdy a príjemne priame je aj riadenie. Auto sa oproti súperom menej nakláňa a hoci celkovo sa musí počítať s vyšším ťažiskom, jazdné vlastnosti sú veľmi dobré.
Bezpečnosť
Za bezpečnosťou veľkých SUV nestojí len ich samotná veľkosť a bohatá bezpečnostná výbava. Z áut tejto kategórie je aj veľmi dobrý výhľad. BMW X5 tak patrí k nadpriemerne bezpečným autám, v nárazových textoch Euro NCAP získala modernizovaná verzia najprv štyri a neskôr päť hviezdičiek. Dôvod zvýšenia skóre je v podstate malicherný, auto bolo dodatočne vybavené signalizáciou nezapnutých pásov.
Praktickosť
Ohľadom miesta pre posádku si u X5 nie je načo sťažovať, vo vozidle sa nikto tiesniť nebude. Napokon to isté platí aj pre batožinový priestor s objemom 465 litrov. Lenže konkurencia vie byť výrazne priestornejšia, aj preto je naše hodnotenie X5 len priemerné. Značne nepraktické je aj delené veko kufra, ktorého spodná časť sťažuje prístup k batožine a riziko, že sa o ňu pasažier ušpiní je vysoké.
Komfort
Aj keď BMW X5 vyniká nad súpermi istými a agilnými jazdnými vlastnosťami, na pohodlie sa tu nezabudlo. Auto tak celkovo pôsobí veľmi komfortným dojmom a je ideálnym vozidlom na naše rozmlátené cesty.
Prevádzkové náklady
BMW X5 je síce celkom spoľahlivý a trvanlivý automobil, lenže vzhľadom na jeho vek sa výdavkom za bežné spotrebné diely len ťažko vyhnete. Ceny sú pritom vyššie a platí to nielen o samotných súčiastkach, ale aj o práci servisov. Najväčšou ranou pri prevádzke X5 je však spotreba paliva. Jedine turbodiesel dokáže držať náklady v rozumných medziach, zážihové verzie spôsobia v peňaženke slušný prievan.