Prečo kúpiť |
---|
Kvalitné spracovanie Výborné turbodiesely Výborné jazdné vlastnosti Jazdná dynamika Vnútorný priestor |
O vozidle
Druhá generácia BMW X5 sa vyrába od roku 2006 a tak sa dá bez problémov naraziť aj na veľmi ojazdené vozidlá. X5 vo svojom novom vydaní priniesla oproti pôvodnému modelu množstvo zmien, základné koncepcie SUV, ktoré sa cítia skvele predovšetkým na ceste, sa však nezmenili. BMW dosť zapracovalo na dizajne, ktorý aj po rokoch, keď sa model blíži ku sklonku svojho života, vyzerá veľmi elegantne a dôstojne, v niektorých prevedeniach aj patrične agresívne. Konštruktéri tiež výrazne zväčšili vnútorný priestor a X5 tak už na rozdiel od predchádzajúcej generácie za súpermi nezaostáva. Naďalej platí, že interiér je veľmi kvalitný a hodnotný, navyše aj prehľadný a trvanlivý. Prednosťou sú aj pohodlné sedadlá. U druhej generácie X5 sa zdá, že sa BMW snažilo vypočuť nároky európskych zákazníkov, tie americké totiž v podstate uspokojila už generácia prvá. Aj preto nájdeme pod kapotou širšiu ponuku turbodieselov, na druhú stranu sa pridal pre mnohé BMW (a prémiových vozidiel vôbec) typický zlozvyk. Základná výbava vozidla je vcelku chudobná a je nutné priplácať aj za inokedy samozrejmé veci. Pri hľadaní ojazdeného automobilu je tak dobré, okrem jeho stavu, skontrolovať aj ozajstný rozsah výbavy, jednotlivé autá s podobnou cenou sa od seba môžu výrazne líšiť.
Jedným z dôvodov pre takú obozretnosť je fakt, že najobľúbenejším prevedením je v podstate to so základným preplňovaným vznetovým šesťvalcom. Jeho výkon 180 kW zaisťuje vozidlu dostatočnú dynamiku a vcelku priaznivú spotrebu paliva. Avšak pozor, na diaľnici už dynamické schopnosti vozidla trochu opadajú, môže za to aerodynamika aj vysoká hmotnosť. Diesely sú dostupné aj v silnejších prevedeniach xDrive 35d s 210 kW a xDrive 40d s 225 kW. Ich spotreba oproti základnému motoru obzvlášť nerastie a výkonová rezerva je viac ako dostatočná. Benzínové motory zastupuje obvyklý šesťvalec 3.0 s 200 kW, ďalej verzia 35i s 225 kW, dlhšie je tu osemvalec 4,8 litra s výkonom 261 kW a výkonovým vrcholom je prevedenie X5 M s preplňovaným osemvalcom 4,4 litra s výkonom ohromných 408 kW. "Emkové" prevedenie je novo možné aj so vznetovým motorom s označením M50d, opäť ide o známy trojlitrový šesťvalec, avšak tentoraz vyladený na úctyhodných 280 kW a 740 Nm. S ním zrýchli X5 na stovku za 5,4 sekundy a spotreba sa pritom drží v rozumných medziach.
Výbava
BMW X5 druhej generácie prevzalo od svojich mníchovských súrodencov zlozvyk v podobe relatívne chudobnej základnej výbavy. Pripláca sa za inokedy samozrejmé prvky. Na druhú stranu pôvodní majitelia väčšinou za rad položiek priplácali, takže jazdené autá majú spravidla dobrú výbavu. Len je lepšie si ju u jednotlivých vozidiel porovnať.
Design
Druhá generácia BMW X5 vzhľadovo veľmi dospela. Na prvý pohľad zmohutnela a dostala trochu drsnejší, ale zároveň pevnejší vzhľad. Pre niekoho môže byť X5 opticky príliš objemný automobil, zároveň práve takýto vzhľad niektorí zákazníci vyhľadávajú. Celkovo pôsobí druhá generácia vyváženejšie než tá prvá a zdá sa, že jej dizajn toľko nestarne.
Spotreba
Predovšetkým pre európskych zákazníkov rozšírilo BMW u druhej generácie X5 ponuku vznetových motorov. Tie sú zďaleka najpopulárnejšími motorizáciami v našich končinách a prakticky vo všetkých výkonových prevedeniach (vrátane M50d) dokážu držať spotrebu v rozumných medziach. Avšak vzhľadom k hmotnosti a stavbe nemožno počítať s tým, že by X5 bolo ktovieako úsporné. U benzínových motorizácií je potom pripomínanie vysokej spotreby otravným omieľaním overenej skutočnosti.
Jazdné vlastnosti
Stále platí, že BMW X5 patrí jazdne k tomu najlepšiemu vo svojej kategórii. Auto sa snaží čo najviac maskovať svoju vyššiu stavbu, to sa na celkovom vedení stopy prejavuje pozitívne. Fyziku sa však oklamať nedá a druhá generácia pôsobí v nízkych rýchlostiach a pri manévrovaní trochu ťažkopádne.
Bezpečnosť
Napriek tomu, že druhá generácia X5 nárazovými testami Euro NCAP prekvapivo neprešla, úroveň bezpečnosti je príkladná. Mohutný automobil má bohaté deformačné zóny a jediným jeho väčším bezpečnostným rizikom je ako pre SUV typická vyššia hrozba prevrátenia. Aj pri ňom by však mala masívna konštrukcia auta spolu s bezpečnostnou výbavou posádku ochrániť veľmi dobre.
Praktickosť
U druhej generácii X5 došlo k výraznému nárastu vnútorného priestoru, cestujúci tu tak majú vo všetkých smeroch naozaj dostatok miesta. Batožinový priestor narástol na tiež veľmi solídnych 620 litrov a navyše sa vozidlo zbavilo nepraktického dvojitého riešenia piatych dverí. Avšak jedna peha na kráse sa pre zmenu objavila. Cez mohutné prahy sa horšie nastupuje a riziko, že sa o ne pasažier ušpiní je vysoké.
Komfort
U druhej generácii X5 došlo k výraznému nárastu vnútorného priestoru, cestujúci tu tak majú vo všetkých smeroch naozaj dostatok miesta. Batožinový priestor narástol na tiež veľmi solídnych 620 litrov a navyše sa vozidlo zbavilo nepraktického dvojitého riešenia piatych dverí. Avšak jedna peha na kráse sa pre zmenu objavila. Cez mohutné prahy sa horšie nastupuje a riziko, že sa o ne pasažier ušpiní je vysoké.
Prevádzkové náklady
BMW X5 patrí vo svojej druhej generácii stále k nadpriemerne spoľahlivým a trvanlivým autám, avšak celkové náklady na jeho prevádzkovanie sú pochopiteľne vyššie. A to aj napriek rozumnej spotrebe vznetových motorov. U v podstate novšieho BMW nemožno totiž počítať s priaznivými cenami náhradných dielov a aj servis je nákladnejšou záležitosťou.