Prečo kúpiť |
---|
Nízke ceny Prehľadná karoséria Skvelá manévrovateľnosť Dobrý vnútorný priestor Úsporné motory Lacná prevádzka |
O vozidle
Ako Chevrolet sa miniatúrny model Matiz na našom trhu predával veľmi krátko, v čase, keď dochádzalo k premenovaniu kórejskej automobilky Daewoo na globálnu značku Chevrolet. Autá vyrobené pod označením Chevrolet Matiz tak nie sú ničím iným než poslednými kusmi prvej generácie malého a obľúbeného Daewoo Matiz, ktoré sa u nás predávalo od roku 1999. V roku 2005 potom s príchodom novej generácie zmenil Chevrolet pomenovanie, a miniauto sa od tej doby volá Spark. Malý Matiz si zákazníkov získal predovšetkým svojou nízkou cenou, v čase jeho aktívnej služby išlo o jeden z vôbec najlacnejších automobilov na našom trhu. O to viac možno prekvapí, že ceny dnes nie sú na samotnom dne, niektoré aj drahšie súčasné autá môžete kúpiť za rovnakú cenu. Lenže Matiz je aj dnes cenený pre svoje malé rozmery, ľahkú manévrovateľnosť, a predovšetkým veľmi jednoduchú a na údržbu nenáročnú techniku. Dodnes sa tiež celkom páči jeho dizajn, ktorý mal svoj pôvod u dizajnérskeho štúdia Giugiaro. Tvár vozidla sa mierne zmenila po modernizácii, ku ktorej došlo v roku 2000. Práve neskoršie inovované autá môžeme nájsť aj pod značkou Chevrolet.
Interiér Matiz je dosť špecifický. Lacné zameranie vozidla je na ňom ihneď spoznať, materiály sú obyčajné a spracovanie si chválu nevyslouží. V úzkej karosérii tiež nie je veľa miesta v oblasti ramien, na druhú stranu nad hlavou je miesta dosť a aj v oblasti kolien je situácia znesiteľná. Konštrukčne veľmi jednoduché auto tiež jednoducho jazdí, úzka karoséria znamená pramalú stabilitu, a zákruty nie sú práve milovanou disciplínou Matiz. Zlá je väčšinou aj výbava auta, Matiz bol kupovaný často v tých najlacnejších prevedeniach a akékoľvek komfortná aj bezpečnostná výbava bola k dispozícii len za príplatok.
Motory môžu byť pod kapotou Matiz dva. Dlho sa však dodával len menší trojvalec 0,8 litra s výkonom slušných 38 kW. Na maličké a ľahké auto je to celkom dostatočná porcia, hoci výlety mimo mestské prostredie by mali byť skôr občasnou záležitosťou. Výnimočne sa možno stretnúť aj s výrazne kultivovanejším litrovým štvorvalcom so solídnym výkonom 48 kW, ktorý bol alternatívou v posledných rokoch výroby.
Výbava
Výbava Matiz je naozaj minimálna. Absenciu bezpečnostných prvkov sme už spomínali, ani tie komfortné tu nenašli svoje miesto. Boli totiž k dispozícii za príplatok a vzhľadom k cieľovej skupine vozidla si ich kupoval málokto. Nečakajte teda elektrickú výbavu ani klimatizáciu.
Design
Daewoo Matiz a Chevrolet Matiz sú dizajnovo celkom jednoduché autá. Vzhľad auta je aj napriek skôr účelnej snahe využiť maximálne obostavaný priestor ale dodnes veľmi sympatický, a patrí k jednoznačným kladom auta.
Spotreba
Jazdné vlastnosti
Skvelá obratnosť, prehľadná karoséria a jednoduché parkovanie sú prednosti Matiz, ale jazdné vlastnosti sú výrazne horšou záležitosťou. Stabilita úzkej karosérie s relatívne mäkkým podvozkom je doslova minimálna, náhle zmeny smeru Matiz nemá vôbec rád. V mestskej premávke tak auto bohato postačuje, pri výletoch mimo mesto je ale na mieste obozretná jazda.
Bezpečnosť
Bezpečnostná výbava Matiz je v podstate nulová. Matiz sa totiž predával prevažne v základných prevedeniach, ktoré nemajú ani airbagy. Vzhľadom k maličkej karosérii tú nie sú deformačné zóny, ktoré by dokázali náraz rozumne stlmiť. V roku 2005 síce Chevrolet Matiz v poslednom prevedení prvej generácie dostal v nárazových testoch Euro NCAP tri hviezdičky (a jedna bola preškrtnutá), lenže to išlo o vozidlo so zriedkavo dobrou bezpečnostnou výbavou (dvojica airbagov nechýbala).
Praktickosť
Hoci je Matiz naozaj uzučký, vozidlo je homologované ako päťmiestne. Na zadné sedadlá sa však trojica cestujúcich zloží len s najväčším sebazaprením. Podobné je to s užitočnou hmotnosťou, ktorá je aj so slabším motorom okolo päťsto kilogramov, to si potom motor veľa „mákne“. Miesta je tu dosť nad hlavou a aj v oblasti kolien je ho celkom dostatok. Batožinový priestor má skôr symbolický objem 145 litrov.
Komfort
Od miniatúrneho Daewoo alebo Chevroletu nemožno očakávať ani ktovieaký jazdný komfort. Podvozok je síce naladený mäkko, ale nerovnosti dá aj tak posádke pocítiť, karoséria neustále na nerovnosti reaguje výraznými pohybmi. Odhlučnenie motorov je v meste dobré, mimo neho ale hladina hluku výrazne rastie.