Prečo kúpiť |
---|
Veľký vnútorný priestor Dynamický vzhľad Dobrá výbava Jazdný komfort (i mimo vozovky) Delené veko batožinového priestoru |
O vozidle
Citroën C-Crosser patrí medzi väčších zástupcov triedy kompaktných SUV. Ide vlastne len o ľahko prezlečené Mitsubishi Outlander, japonská automobilka dokonca toto SUV pre koncern PSA (predávalo sa aj ako Peugeot 4007) vyrábala vo svojej domovskej krajine. PSA len pod kapotu modelu umiestnil svoj vlastný diesel, ktorý sa neskôr objavil aj v ponuke Mitsubishi. Peugeot ťaží z toho, že druhá generácia Outlandera sa oproti tej predchádzajúcej zväčšila, a tak C-Crosser ponúka veľkorysý vnútorný priestor dokonca až s tromi radmi sedadiel. Ten tretí sa sklápa pod podlahu batožinového priestoru, druhý rad je možné posúvať a naklápať jeho operadlá, čím je možné variabilne meniť objem batožinového priestoru. Veľmi priestorný interiér si zachováva jednoduchšie riešenie, trochu možno prekvapia tvrdé plasty na palubnej doske, avšak spracovanie auta je kvalitné. Podobne dobrá je aj spoľahlivosť auta, ktorá vychádza z faktu, že v skutočnosti ide o Mitsubishi. Štylisticky sa Citroën C-Crosser od svojho japonského súrodenca líši predovšetkým úplne inou maskou chladiča – veľmi citlivo sem Citroën zaštepil svoju typickú úzku masku chladiča, a svetlomety zasahujúce výrazne do bokov a blatníkov. Drobné rozdiely sú aj v zadných partiách, tu sa však viac prejavuje ázijský pôvod dizajnu vozidla. Priestorný a relatívne variabilný interiér vozidla sa môže pochváliť aj dobrou výbavou, ktorú opäť zabezpečilo Mitsubishi. Niektoré moderné bezpečnostné prvky, ktoré poznáme zo súdobých Peugeotov, tu napríklad nenájdeme, avšak sú tu zasa iné príjemné drobnosti.
O pohon fracnouzsko-japonského SUV sa starajú dva motory. Základom síce je zážihový motor 2.4 MIVEC s výkonom 125 kW, ten však pod kapotou stretnete málokedy. Záujemcovia radšej z hľadiska ceny aj sily pohonného ústrojenstva volili turbodiesel. Ten pochopiteľne pochádza z dielní koncernu PSA, ide o agregát 2.2 HDI s výkonom 115 kW, ktorý je pre pohon relatívne veľkého SUV ideálnym mechanizmom. Prináša totiž dynamiku porovnateľnú s benzínovým prevedením, pritom s výrazne nižšou spotrebou paliva. Pohon všetkých kolies inak zaisťovala elektromagnetická medzinápravová spojka, ktorá nereagovala na preklz kolies, ale polohu plynového pedála. Volič umožňuje vyberať medzi pohonom predných, alebo automatickým pohonom všetkých kolies, k dispozícii je aj pevné uzamknutie v pomere 50:50, ktoré však vzhľadom k použitému konštrukčnému riešeniu slúži len v naozaj núdzových situáciách, inak sa ústrojenstvo nadmerne opotrebováva.
Výbava
Citroën C-Crosser patril vo svojej kategórii medzi drahšie vozidlá, odráža sa to však na celkovo bohatej výbave, ktorá je dokonca miestami ešte lákavejšie než pri Mitsubishi. Už od základu je tu automatická klimatizácia a celá rada mysliteľných komfortných prvkov, napríklad aj tempomat, ktorý má Mitsubishi až vo vyšších stupňoch. Tie potom pridávajú aj niektoré naozaj luxusné prvky.
Design
Citroën C-Crosser je dvojčaťom Mitsubishi Outlander, na prvý pohľad to však nemusí byť príliš poznať. Najmä vpredu sa podarilo klasickú masku Citroenu a typické svetlomety presahujúce rohy implantovať veľmi citlivo. Bočný profil je celkom neutrálny, a len zozadu je snáď poznať japonský pôvod auta. Z trojice modelov C-Crosser, Outlander a 4007 pôsobí Citroën najelegantnejšie.
Spotreba
Pre pohon Citroënu C-Crosser slúžia takmer výhradne turbodiesely 2,2 HDI s výkonom 115 kW. Motor nemá s relatívne veľkým autom veľa práce, a tak sa spotreba drží v prekvapivo priaznivých medziach. Podstatne smädnejší zážihový agregát 2,4 z dielní Mitsubishi je pod kapotou vozov koncernu PSA raritou.
Jazdné vlastnosti
Výrazne väčšie rozmery a interiér dávajú tušiť, že aj druhé prevedenie Outlandera, a teda aj Citroën C-Crosser, sa zameralo predovšetkým na komfort. Napriek tomu jazdné vlastnosti nijako výrazne netrpia, správanie auta je dobre čitateľné a predvídavé, žiadne záludnosti sa nekonajú. Náklony v zákrutách sú v takomto prípade úplne bežnou záležitosťou.
Bezpečnosť
Citroën C-Crosser sám o sebe nárazové testy Euro NCAP neabsolvoval, avšak prešlo nimi technicky zhodné Mitsubishi. Druhá generácia Outlandera si pripísala z dnešného pohľadu skôr priemerné štvorhviezdičkové hodnotenie, čo možno trochu zaostáva za očakávaním. No mohutná konštrukcia, dobrý výhľad a solídna bezpečnostná výbava z neho robia dostatočne bezpečný automobil.
Praktickosť
Spoločne s Mitsubishi Outlander patrí Citroën C-Crosser vo svojej kategórii k najpraktickejším autám. Posádka tu má dostatok miesta vo všetkých smeroch, a z priestorového hľadiska sa tu dočkáme veľkého prekvapenia v podobe tretieho radu sedadiel zložené do batožinového priestoru. Manipulácia s ním je síce celkom zložitá, ale kvôli jeho skôr príležitostnému využitiu nie je dôvod plakať. Zaujímavé je, že hodnoty objemu batožinového priestoru sa pri vozoch PSA výraznejšie od Mitsubishi líšia, hoci v praxi sú rozdiely minimálne. Za tretím radom zostáva 184 litrov miesta pre batožinu, za druhým potom 441–510 litrov. Delené veko batožinového priestoru unesie 200 kilogramov.
Komfort
Po SUV od Mitsubishi zdedil Citroën aj veľmi dobrú úroveň cestovného komfortu. Podvozok veľmi dobre tlmí nerovnosti našich ciest, ku komfortu prispieva aj prevedenie interiéru ako takého. Pochvalu za úroveň pohodlia zasluhujú predovšetkým sedadlá, obzvlášť tie vpredu. Tie sú navyše nižšie položené a vytvárajú pocit, ako by vodič sedel v bežnom osobnom vozidle.
Prevádzkové náklady
Vzhľadom k overenej európskej servisnej sieti, a celkovo priaznivejším cenám úkonov budú najskôr prevádzkové náklady pri Citroëne C-Crosser o niečo málo nižšie ako pri Mitsubishi Outlander. Na druhú stranu je potrebné aj napriek úsporným motorom počítať s vyššími výdavkami než pri bežných kompaktných vozidilách aj niektorých súperov.