Prečo kúpiť |
---|
Priaznivé ceny Nízke prevádzkové náklady Silný a úsporný motor Dobrá spoľahlivosť Solídne jazdné vlastnosti aj komfort Originálny dizajn |
O vozidle
Citroën C1 je jedným z kolínskych trojčiat – teda malých automobilov vyrábaných v továrni TPCA v Kolíne. Jeho súrodenci sú ešte Peugeot 107 a Toyota Aygo. V Česku vyrábané automobily nie sú na našich cestách tak bežné, ako by „domáci“ pôvod napovedal. (V Trnave sa vyrába len Citroën C3 Picasso.) Dôvod je jednoduchý, miestni vodiči tým najmenším vozom neprišli úplne na chuť, navyše z počiatku výroby nepatrili „kolínčatá“ k najlacnejším modelom. Naopak na sklonku modelového cyklu tomu tak je. Veď trojica modelov sa vyrába od roku 2005 bez akýchkoľvek zásadných zmien techniky, len s dvoma faceliftami, ktoré inovovali predovšetkým vzhľad vozidla. C1 je tak aj po rokoch výroby vcelku originálnym automobilom s dodnes veľmi elegantným dizajnom. Z celej trojice je práve C1 asi esteticky nejhravějším vozom. Originálne tvary pokračujú aj v interiéri, avšak tu sa prejavuje konštrukčný vek vozidla. Napríklad dvere nie sú úplne čalúnené a použité materiály sú tvrdé, a jednoduché plasty s len priemerným lícovaním. Na druhú stranu celková kvalita spracovania je dobrá, a C1 aj jeho súrodenci sa môžu pochváliť solídnou spoľahlivosťou. Mimochodom, techniky, ktorá by sa mohla pokaziť tu veľa nie je. A dobre dimenzovaný podvozok toho vzhľadom k nízkej hmotnosti vozidla iba okolo 900 kilogramov tiež veľa vydrží. Vnútorný priestor pre cestujúcich je na predných sedadlách úplne postačujúci, sedadlá, ktoré nemajú bočné vedenie, sú prekvapivo pohodlne aj na dlhších cestách. Nie každý však ocení ich integrované opierky hláv. Pri trojdverovej verzii je tiež trochu nemilé, že sedadlá si nepamätajú svoju pôvodnú polohu a treba ich vždy znovu nastaviť. Päťdverová varianta je však bežnejšia. Vzadu nie je miesta na rozdávanie, ale kratšie cesty po meste tú prežijú aj vyšší cestujúci. Batožinový priestor je však veľmi malý, a navyše horšie prístupný – otvára sa iba zadné sklo, takže nakladacia hrana je vysoko a predmety uložené v kufri je potrebné z neho loviť.
C1 a jeho kolínsky súrodenci príjemne prekvapia jazdným komfortom a vlastnosťami. Odpruženie celkom dobre zvláda filtrovať nerovnosti, a auto až prekvapivo dobre drží stopu. Jeho jazdné vlastnosti sú zábavné a hravé, a správanie celkovo krásne čitateľné. Pravda, modernejší súperi sa tvárou celkovo stabilnejšie a riadenie je celkom preposilované, ale presné – s malým C1 tak môže byť prekvapivo zábava. Navyše nemá väčšie problémy so smerovou stabilitou vo vyšších rýchlostiach, čo býva častý nedostatok najmenších vozov.
Motory sa objavili pod kapotou C1 dva. Zďaleka najčastejším je však vcelku pochopiteľne základný litrový trojvalec s veľmi solídnym výkonom 50 kW. Na pomery trojvalcových motoroch je kultivovaný, a na malý automobil má dostatok výkonu. Aj preto sú prevody ťažšie, a C1 tak vcelku komfortne zvláda aj jazdu diaľničnou rýchlosťou, kedy už má mnoho súperov motor vytočený naozaj do vysokých otáčok. Päťstupňová manuálna prevodovka však rozhodne nepatrí k najpresnejším a robotické ústrojenstvo SensoDrive zase k najspoľahlivejším a najkomfortnejším. Druhou možnosťou pod kapotou je podstatne vzácnejší turbodiesel 1,4 HDi. Vzhľadom ku kvalitám benzínovej motorizácie však tento motor volil málokto.Výbava
Výbava mnohých vozidiel z kolínskej série je len základná, na druhú stranu sa na trhu ojazdených áut dá naraziť aj na veľmi slušne vybavené exempláre. Modely sa môžu líšiť už v tom, či majú alebo nemajú delené zadné sedadlá. Prekvapivo nie je zložité zohnať automobil vybavený klimatizáciou.
Design
Kolínske minivozidlá patria dodnes k originálnym vozom tej najmenšej veľkosti. C1 je z nich vzhľadovo asi najhravejším variantom. Voz prešiel v priebehu modelového života hneď dvojicou faceliftov – ten prvý dostal v roku 2009, a druhý potom na začiatku roku 2012. Zmeny sa vždy týkali predných partií a boli vcelku kozmetické.
Spotreba
Oba dva možné motory pod kapotou Citroënu C1 sú veľmi úsporné. Pri turbodiesely 1,4 HDi to môžeme brať ako samozrejmosť, výborný pružný litrový trojvalec potom spotrebou príjemne prekvapí. Preto nie je príliš veľa dôvodov voliť vznetové prevedenie.
Jazdné vlastnosti
Hoci sa dnes najmodernejšie malé autá správajú pri jazde trochu dospelejšie, C1 má stále na pomery triedy veľmi dobré jazdné vlastnosti. Správanie auta je dobre čitateľné a hravé, schopnosť držať stopu aj napriek mäkšiemu odpruženiu až prekvapivá. Kľúčom k úspechu je nízka hmotnosť vozidla, s ktorou si podvozok hravo poradí.
Bezpečnosť
Kolínske minivozidlá sa nárazovým testom Euro NCAP podrobili hneď dvakrát. Najprv na začiatku výroby získala trojica modelov štvorhviezdičkové hodnotenie. Nakoľko však nároky v oblasti bezpečnosti pokročili, ukázal test modelu po druhom facelifte v roku 2012 – to už totiž konštrukcia stačila len na zisk trojice hviezdičiek. Bezpečnostná výbava je väčšinou základná, hoci pri lepších modeloch mohli byť aj bočné airbagy a niektoré ďalšie vymoženosti.
Praktickosť
Citroën C1 je jedným z najmenších automobilov na trhu, a vnútorný priestor tomu v podstate zodpovedá. Vpredu je situácia bezproblémová, vzadu však dospelí cestujúci budú ochotní absolvovať skôr len kratšie cesty. Auto je homologované ako štvormiestne. Malý je aj batožinový priestor s objemom iba 139 litrov, a neveľkým prístupom cez výklopné zadné sklo.
Komfort
Na triedu malých vozov ponúka Citroën C1 aj celkom solídny jazdný komfort. Odpruženie je celkom pohodlné, hoci sa pri sérii nerovností sa nie je možné vyhnúť určitému poskakovaniu vozidla. Prekvapí aj menej hlučný motor, avšak na druhú stranu sa hluk od podbehov prejavuje výraznejšie.
Prevádzkové náklady
Kolínske minivozidlá patria k solídne spoľahlivým vozom, navyše pri množstve použitej techniky nejde o zložité automobily. Údržba je tak veľmi nenáročná a vzhľadom k úsporným motorom je C1 jedným z prevádzkovo najmenej náročných automobilov.