Prečo kúpiť |
---|
Vynikajúci jazdný komfort Veľký vnútorný priestor Priaznivé ceny Veľký batožinový priestor kombi Pohodlné sedadlá |
O vozidle
Citroën C5 nahradil v roku 2001 dosluhujúci model Xantia. Podobne ako on a vlastne celá séria predchádzajúcich Citroënov strednej triedy láka tento automobil na hydropneumatické odpruženie, ktoré prináša nebývalý jazdný komfort. Tým je tento Citroën naozaj známy, pridáva k tomu navyše aj nadpriemernú priestrannosť. C5 sa dá totiž jednoducho charakterizovať ako naozaj pohodlný kočiar ideálny na dlhé cesty. Auto má aj veľmi pohodlné sedadlá, ktoré však nemajú príliš výrazné bočné vedenie. To len podčiarkuje celkovo veľmi komfortné zameranie auta, ktoré vlastne nedáva akýkoľvek priestor pre športovanie. Verzia kombi s názvom Break má navyše aj naozaj veľký batožinový priestor, jeho objem 563 litrov je naozaj nadpriemerný. Sedan je na tom trochu horšie, jeho 455 litrov nie je príliš veľa. Prepravné schopnosti kombi vylepšuje práve hydropneumatický podvozok, ktorý umožňuje znížiť nakladaciu hranu pomocou tlačidla u piatych dverí a tiež udržuje konštantnú svetlú výšku zadnej nápravy aj pri vysokom zaťažení.
C5 má však aj svoje tienisté stránky, auto nepatrí medzi najspoľahlivejšie a prekvapivo sa na tom príliš nepodpisuje jeho zložitejší podvozok. Dôležité je však skontrolovať hydraulický systém, z ktorého by nemala kvapalina unikať. Mechy pruženia môžu byť často silne opotrebované, avšak v tomto prípade nie je prípadná investícia prehnane vysoká, ide o lacný náhradný diel a samotný proces výmeny tiež nie je príliš zložitý. Celková kvalita spracovania je skôr priemerná a na interiéri vozidla sa môžu najazdené kilometre aj vek prejaviť viac, ako u konkurentov. Tieto faktory však spôsobujú, že C5 je dostupný za priaznivé ceny.
Paleta ponúkaných motorov je široká, avšak tých ideálnych je v podstatne len niekoľko. Vzhľadom k veľkosti vozidla, jeho hmotnosti i celkovému zameraniu sú totiž jednoznačne najlepšou voľbou vznetové jednotky HDI. Klasikou sú dvojlitrové prevedenia s výkonmi 66 a 80 kW, to slabšie sa však pre C5 príliš nehodí, dynamika je potom naozaj veľmi nevýrazná. Ideálna voľba je jednotka 2.2 HDI s výkonom 98 kW, ktorá má na veľký voz dostatok sily. V predaji bolo aj prevedenie s dvojitým preplňovaním a výkonom 125 kW, to je však celkom vzácne. Naopak na opačnom konci ponuky sa v neskorších ročníkoch (automobil prešiel faceliftom v roku 2004) objavil motor 1.6 HDI s výkonom 80 kW, ktorý dokáže byť veľmi úsporný. Benzínové motory sú menej obľúbené a navyše mávajú vyššiu spotrebu. Tisícosemstovka s 85 a neskôr 92 kW je navyše opäť celkom letargická. Dvojliter, ktorý bol k dispozícii s výkonmi 100 a neskôr aj 103 kW (103 kW má aj modernejšia priamovstreková verzia), je vhodnejší, ale už sa u neho prejavujú zvýšené nároky na palivo. Šesťvalec 3,0 litra s výkonom 152 kW je vysoko komfortný a skvele ladí s charakterom vozidla, spotreba je však vysoká.
Výbava
Veľký Citroën C5 prvej generácie plnil v čase svojho aktívneho života zároveň úlohu vlajkovej lode značky, model XM sa prestal vyrábať už rok pred jeho uvedením a veľký C6 prišiel až v roku 2005, teda po facelifte C5. To znamená, že aj vo výbave sa Citroën snažil ukázať to najlepšie, čo mohol a C5 tak celkovo patrí k dobre vybaveným autám.
Design
Citroën C5 prvej generácie bol predovšetkým pred faceliftom vzhľadovo dosť konzervatívnym vozidlom. Po modernizácii, ku ktorej došlo v roku 2004, sa vzhľad stal predsa len atraktívnejším. Celkovo dizajn podtrhuje pokojný charakter auta, oproti súperom sa už na ňom však trochu prejavuje vek. Ten je vidieť aj v interiéri.
Spotreba
Vznetové pohonné jednotky majú väčšinou pre pohon C5 dostatok sily a pritom sa vyznačujú priaznivou spotrebou paliva. Na rekordy to však nestačí, predsa len veľké rozmery a hmotnosť vozidla sa prejavia. Preto nie sú z hľadiska spotreby rozumnejším výberom benzínové motory.
Jazdné vlastnosti
Citroën C5 vodiča doslova dokonale izoluje od vozovky, auto sa obrazne a vlastne aj prakticky vznáša na vzduchovom vankúši. To však v konečnom dôsledku neprospieva čitateľnosti jazdných vlastností. A hoci je podvozok solídne dimenzovaný, vodič nemá o dianí pod vozidlom príliš jasno. Môže za to aj veľmi odťažité a preposilované riadenie a tiež menej presné radenie.
Bezpečnosť
Nárazovými testami Euro NCAP prešiel Citroën C5 hneď dvakrát. V prvom teste získal automobil v roku 2001 hodnotenie štyroch hviezdičiek, faceliftovaná verzia v roku 2004 skóre vylepšila na maximum päť hviezd. C5 máva dobrú bezpečnostnú výbavu a priaznivým faktorom je aj jeho robustná konštrukcia. Na druhej strane modernejšie vozy sú na tom v oblasti bezpečnosti lepšie.
Praktickosť
Citroën C5 medzi vozidlami strednej triedy exceluje v praktickosti. Mohutná karoséria poskytuje posádke dostatok miesta naozaj vo všetkých smeroch a batožinový priestor kombi s objemom 563 litrov vyhovie takmer akýmkoľvek nárokom. Praktické využitie zvyšuje aj vzduchový podvozok, ktorý vie vďaka možnosti znížiť svetlú výšku uľahčiť nakladanie ťažkých predmetov.
Komfort
Ak by sme mali v strednej triede určiť etalón komfortu, určite by sa ním stal práve Citroën C5. Jeho vzduchové pruženie dokonale vyžehlí aj tie najrozbitejšie slovenské cesty. K tomu sa pridáva dostatok miesta, solídna výbava aj veľmi pohodlné sedadlá. Dojem tak môže kaziť len priemerné spracovanie interiéru.
Prevádzkové náklady
Hoci sú turbodiesely pod kapotou C5 celkom úsporné, nájdeme v danej kategórii aj úspornejšie autá. C5 je navyše vozidlo len s priemernou alebo horšou spoľahlivosťou a hoci nemusia byť jednotlivé investície príliš vysoké, rôznych nedostatkov sa vyskytuje viac. Zamotať hlavu dokáže predovšetkým elektrický systém vozidla.