




Prečo kúpiť |
---|
Nízke ceny Jednoduchá a spoľahlivá technika Ľahká konštrukcia Príjemná spotreba paliva Dobrý vnútorný priestor Komfortné odpruženie Komfortní odpružení |

O vozidle
Citroën Saxo nahradil v roku 1996 v segmente malých vozidiel nemenej populárny model AX. Jednoduché a celkom elegantné malé auto je dnes k dostaniu za nízke ceny, pritom má stále svoje nepopierateľné kvality. Saxo je totiž na francúzske vozidlo až nečakane trvanlivé a spoľahlivé, jeho technika je preverená, a servis väčšinou veľmi jednoduchý. Saxo sa tak môže stať skvelým vozidlom pre menej náročných motoristov, z dnešného pohľadu totiž automobil nestíha predovšetkým z hľadiska bezpečnosti a výbavy. Vnútorný priestor malého modelu je solídny, hoci vzadu samozrejme nie je miesta na rozdávanie. Medzi súdobými súpermi však patrí Saxo k lepším autám. Navyše jeho batožinový priestor pojme veľmi solídnych 280 litrov nákladu, čo je na danú triedu dobrý výsledok aj dnes. Interiér auta už síce bude pôsobiť trochu zastaralo a obyčajne, spracovanie nepatrilo k jeho kladom ani v dobe aktívneho života modelu. Viac kritiky si však možno vyslúžia až príliš mäkké sedadlá.
Dosť však interiéru, poďme sa pozrieť, ako Saxo jazdí. Správanie auta je prekvapivo dobré, a to ako z hľadiska jazdných vlastností, tak komfortu. Predovšetkým komfort je na malý automobil až nečakane dobrý, odpruženie vie filtrovať aj výrazné nerovnosti našich vozoviek. Jazdné vlastnosti pritom tiež nie sú na zahodenie, hoci sa v zákrute Saxo trochu viac nakláňa, stopu drží veľmi dobre a výborne sa ovláda. Je to dané okrem iného aj nízkou hmotnosťou auta, a tiež vcelku pokročilú konštrukciu zadnej nápravy s torznou tyčou. Toto riešenie je však menej trvanlivé, a tak si zaslúži vašu pozornosť (opravy nie sú príliš problematické).
Pod kapotou Saxa sa striedajú viacmenej preverené agregáty. Rôznych výkonových verzií je možno viac, než by sa dalo pri malom modeli čakať. Základom ponuky bol od počiatku štvorvalec s objemom 1,1 litra a výkonom 44 kW (neskôr sa dodávala aj slabšia 40kW verzie), ktorý na ľahké auto dobre stačí. Dokonca aj litrový štvorvalec s výkonom 37 kW, ktorý sa stal základnou jednotkou v roku 1998, na pohon Saxa dostačuje. Silnejšou voľbou bola tisícštyristovka s 55 kW. Motor 1,6 potom v osemventilovej verzii priniesol výkon 66 kW. Špičkou ponuky bola šestnásťventilová verzia tohto agregátu s výkonom 88 kW. Tá sa dodávala do športového prevedenia VTS, ktoré sa vyznačuje aj vylepšenými jazdnými vlastnosťami a veľmi zábavným prejavom. Saxo môže mať aj vznetový motor, ide o relatívne nezničiteľný agregát 1,5 D s výkonom 43 kW.
Výbava




Saxo sa vyznačuje v podstate len základnou výbavou, jedným z mála komfortných prvkov je centrálne zamykanie. Obvyklá je aj elektrická výbava. No tým takmer možnosti končia, klimatizáciu má len veľmi málo modelov.
Design




Citroën Saxo je tvarovo celkom jednoduchý a elegantný malý automobil. Dnes je na ňom už vidieť vek, avšak nedá sa povedať, že by s ním na svojej elegancii Saxo niečo stratilo. V roku 2000 sa konzervatívnejšia tvár auta premenila a dostala trochu krajší výraz. Športové verzie Saxa vyzerajú dodnes pekne dynamicky.
Spotreba




Preverené a spoľahlivé agregáty rady TU i jediný turbodiesel v ponuke dokážu byť v praxi príjemne úsporné. Najmä pri maloobjemových agregátoch hlásia majitelia dlhodobo nízke hodnoty spotreby, ani silnejšie benzínové motory však nemusia byť na palivo nutne neprimerane náročné.
Jazdné vlastnosti




Citroën Saxo dokázal rozumne skombinovať ako dobrý jazdný komfort, tak prekvapivo dobré jazdné vlastnosti. Na tých má veľký podiel celkom pokročilá zadná náprava s torznou priečkou a tiež nízka hmotnosť auta, ktorá mu dodáva na agilnom správaní a posúva jeho možnosti priľnavosti v zákrutách.
Bezpečnosť




Ak niekde Saxo zaostalo aj za novodobými súpermi, išlo o oblasť bezpečnosti. V nárazových testoch Euro NCAP získal tento malý automobil v roku 2000 (teda po facelifte) púhe dve hviezdičky, čo vzhľadom k veku konštrukcie a minimálnej bezpečnej výbave (štandardom nebol ani airbag vodiča) dnes znamená minimálnu ochranu.
Praktickosť




Vnútorný priestor malého Citroënu Saxo je solídny, hoci vzadu samozrejme nie je miesta na rozdávanie. Medzi súdobými súpermi však patrí Saxo k lepším autám. Navyše jeho batožinový priestor pojme veľmi solídnych 280 litrov nákladu, čo je na danú triedu dobrý výsledok aj dnes.
Komfort




Citroën Saxo patril vo svojej dobe k najkomfortnejším malým autám, odpruženie sa technikom automobilky podarilo naladiť naozaj dobre. Ku komfortu mali prispieť aj sedadlá, tie sú však až zbytočne mäkké.
Prevádzkové náklady




Saxo je prekvapivo spoľahlivý francúzsky voz, v podstate ťaží z toho, že ním použitá technika bola už predtým preverená staršími modelmi a pre použitie v Saxe bola len primerane modernizovaná. Opravy sú väčšinou jednoduché a finančne nenáročné, malé motory si s autom dobre poradia a majú pritom nízku spotrebu.