Prečo kúpiť |
---|
Skvelý komfort odpruženia Veľký vnútorný priestor Pohodlné sedadlá Stále zaujímavý dizajn |
O vozidle
Citroën Xantia nahradil v roku 1993 v strednej triede predchádzajúci model BX. Podobne ako on aj Xantia dostala pre automobilku tak špeciálne hydropneumatické pérovanie. To zaisťuje úplne špičkový komfort odpruženia a filtráciu nerovností vozovky. Mnohí motoristi sa obávajú jeho náročnej údržby, v skutočnosti je však väčšinou toto netradičné riešenie podvozku spoľahlivé a celkom trvanlivé. Len je dobré pri ňom naozaj dodržiavať predpísané servisné intervaly. Po 60 000 kilometroch (pri vozoch od roku 1998 po 120 000) je nutné vymeniť náplň hydraulického okruhu. Pružiace jednotky potom tiež vydržia až 120 000 kilometrov a ich výmena nie je príliš drahá. Napriek tomu je pri kúpe Xantie dobré skontrolovať stav podvozku a vyskúšať, či vozidlo drží rovno vo všetkých polohách, ktoré ponúka manuálne ovládanie svetlej výšky na stredovom tuneli. Práve možnosť meniť svetlú výšku je jednou z ďalších výhod hydropneumatického odpruženia. V najvyššej polohe dovolí ísť Xantia len nízkou rýchlosťou a úroveň tlmenia sa výrazne zhorší, avšak auto tak bez úhony zvládne napríklad prejazd poľnou cestou.
Ku kladom Xantie môžeme pripočítať tiež veľmi priestorný interiér, v prevedení kombi označovanom Break potom aj veľkorysý priestor pre batožinu. Výbava z dnešného pohľadu ničím nezaujme, zato sedadlá sú veľmi pohodlné. Mizerne je na tom však Xantia z hľadiska bezpečnosti, konštrukcia vozidla nie je pri havárii príliš stabilná. K výbornému komfortu odpruženia však Xantia pridáva aj prekvapivo slušné jazdné vlastnosti, hoci riadenie je nekomunikatívne.
Paleta motorov pri Xantii je dosť široká. Základom je benzínová tisícšesťstovka s výkonom 66 kW, zaujímavejšou voľbou sú však tisícosemstovky s výkonom 74 alebo 81 kW. Tá je celkom solídnou voľbou s rozumnou spotrebou. Dvojliter s ôsmimi ventilmi má výkon 89 kW, jeho preplňovaná verzia má 108 kW. Modernejšie šestnásťventilové prevedenie má výkon 97 alebo 112 kW. Vzácnou a na prísun paliva náročnou verziou je trojlitrový vidlicový šesťvalec s výkonom 140 kW. Xantia má aj bohatú ponuku vznetových motorov. Staršie agregáty sa vyznačujú vysokou trvanlivosťou, avšak menej kultivovaným a hlučným chodom. Základný atmosférický agregát 1,9 D má výkon 50 kW, čo je na relatívne veľkú Xantiu málo. Motor 1,9 TD už má solídnych 66 kW. Najsilnejším pôvodným motorom je 2,1 TD s výkonom 80 kW, ktorý si s autom hravo poradí. Autá po modernizácii, ku ktorej došlo v roku 1998, dostali modernejšie agregáty HDI. V oboch prípadoch ide o dvojliter, slabšie prevedenie má 66 kW, silnejšie 80 kW. Slabší z oboch motorov je spoľahlivejšou voľbou.
Výbava
Výbava Xantie už dnes ničím neprekvapí. Je väčšinou dosť základná a nemyslelo sa v nej veľa na bezpečnostné prvky. Z tých komfortných tu nájdeme obvyklú zostavu elektrických prvkov a klimatizácie, rôznymi drobnosťami sa potom môžu vozidlá rôznych ročníkov a prevedenia líšiť.
Design
Citroën Xantia je dodnes prekvapivo lákavý a nápaditý automobil, ktorý ťaží z umiernenejšej verzie originálneho dizajnu až príliš radikálneho väčšieho modelu XM. Zle nevyzerá ani liftback ani väčšie kombi Break.
Spotreba
Modernejšie vozy majú samozrejme nižšiu spotrebu paliva, avšak aj pri Xantii je možné mať vozidlá s priaznivou spotrebou. Ide predovšetkým o trvanlivé turbodiesely. Medzi zážihovými agregátmi je najlepšou voľbou tisícosemstovka.
Jazdné vlastnosti
Aj keď je ukážkovou disciplínou Xantie predovšetkým komfortné odpruženie, ani jazdné vlastnosti nie sú na zahodenie. Riadenie aj komfortný podvozok síce trochu maskujú správanie auta v zákrutách, ale stabilita je na veľmi dobrej úrovni.
Bezpečnosť
Naopak bezpečnosť patrí k slabým stránkam Xantie. Karosérie je pri strete dosť nestabilná, v nárazových testoch Euro NCAP sa to prejavilo tým, že Xantia si v roku 1997 pripísala iba dve hviezdičky, z ktorých jedna bola dodatočne prečiarknutá. Štandardom vtedy bol len airbag vodiča.
Praktickosť
Citroën Xantia sa môže pochváliť veľmi priestorným interiérom, cestujúci vpredu aj vzadu majú dostatok miesta a sedia v pohodlných sedadlách. Batožinový priestor liftbacku pojme slušných 480 litrov nákladu, kombi potom dokonca 512 litrov.
Komfort
Jazdný komfort je ukážkovou disciplínou Xantie. Hydropneumatické odpruženie doslova žehlí akékoľvek nerovnosti vozoviek a vozidlo sa po ceste nesie ľahko a ladne, bez ohľadu na kvalitu povrchu. Veľkorysé sú aj sedadlá.
Prevádzkové náklady
Mnohí záujemcovia o Xantiu majú obavy z prílišnej náročnosti hydropneumatického odpruženia na servis. To sú však obavy zbytočné, systém je v Xantii spoľahlivý, a ak nie je zanedbávaná pravidelná údržba, nevyžaduje väčšie investície. Vzhľadom k veku a často vysokým nájazdom je však nutné počítať s celkovo väčšími výdavkami na opravy auta.