Prečo kúpiť |
---|
Vnútorná priestornosť Jazdný komfort Lákavý dizajn Priaznivé ceny Široká ponuka jazdeniek |
O vozidle
Citroën Xsara Picasso bol pomerne rýchlou odpoveďou koncernu PSA na revolučný kompaktný MPV Renault Mégane Scénic. Auto stavilo na príjemný vzhľad s vajcovitým tvarom karosérie, ktorý sa páči doteraz, ostatne ani facelift v priebehu života modelu príliš dizajn nezmenil, čo svedčí o kvalitách práce návrhárov. Xsara Picasso (áno, modelové označenie má po slávnom maliarovi) bola väčšia ako francúzsky zakladateľ kategórie a to sa tiež prejavilo v bohatej ponuke vnútorného priestoru. Na žiadnom zo sedadiel sa určite nebude posádka tiesniť, príkladná je tiež variabilita vozidla a pochvalu si zaslúži aj množstvo rôznych odkladacích schránok a miest. Zadné sedadlá možno posúvať, sklápať alebo ich z vozidla celkom vybrať, čo potom umožňuje dosiahnuť veľmi zaujímavú prepravnú kapacitu. Už v základe je priestor pre batožinu naozaj veľkorysý, jeho 550 litrov objemu patrí v danej triede k nadpriemeru aj v súčasnosti. Komfortný podvozok s celkom dlhým rázvorom bol na svoju dobu tiež veľmi netradičnou voľbou, profituje z toho pozdĺžna stabilita vozidla, napríklad pri jazde po diaľnici. Na druhej strane jazdné vlastnosti nie sú pozitívnou stránkou Picassa, je vidieť, že sa všetko sústredilo predovšetkým na komfort. Vďaka týmto silným stránkam vydržala Xsara Picasso vo výrobe nezvyčajne dlho, dokonca sa vyrábalo aj niekoľko rokov po tom, čo bol v roku 2007 uvedený nástupca pomenovaný C4 Picasso. Ani na tieto autá nie je ťažké v našich končinách naraziť, takže Xsara Picasso je dostupná ako ojazdené auto staršieho dátumu výroby, tak ako aj relatívne mladé vozidlo. To sa prejavuje na vcelku širokom rozpätí cien, ktoré sú však vo všeobecnosti veľmi priaznivé.
Pokles ceny je totiž u Picassa vyšší, okrem kladov má totiž auto aj množstvo záporov. Jazdné vlastnosti, nepresné radenie a riadenie bez spätnej väzby väčšinu záujemcov o Picasso trápiť príliš nebudú, ocenia vnútorný priestor a pohodlie. Pravda trochu neporiadne poskladaný interiér z nie veľmi kvalitných materiálov už môže byť závažnejším nedostatkom, staršie autá tak môžu vo vnútri vyzerať naozaj opotrebovane. Zmienku si zaslúžia aj sedadlá, ktoré sú pohodlné možno až priveľmi. Pre niekoho môžu byť príliš mäkké a vadiť môže absencia bočného vedenia. Picasso tiež nepatrí medzi úplne najspoľahlivejšie vozidlá a bohužiaľ sa to prejavuje aj u pohonných jednotiek - takmer každá má nejaký ten svoj neduh a nešvár, takže výber ideálneho agregátu nie je úplne jednoduchý.
Xsara Picasso sa od začiatku ponúkala s dvojicou zážihových motorov a jedným turbodieselom. Benzínové štvorvalce reprezentuje tisícšesťstovka s výkonom 70 kW, ktorá je na auto trochu slabšia, tisícosemstovka s výkonom 85 kW je zase známa vyššou spotrebou. Dvojlitrový motor HDI dostal výkon 66 kW a je úsporný, avšak jeho väčšia hmotnosť má vplyv na životnosť prednej nápravy. Až v roku 2003 pribudol v ponuke benzínový dvojliter so 100 kW a tisícšesťstovka bola nahradená modernejším prevedením s výkonom 80 kW. S faceliftom v roku 2004 sa pod kapotou objavili menšie turbodiesely 1.6 HDi s výkonom 66 a 80 kW.
Výbava
Od začiatku výroby sa Xsara Picasso predávala vo veľmi dobre vybavených verziách, už v základnom prevedení bola samozrejmosťou klimatizácia. Na druhej strane vzhľadom k dobe vzniku modelu nemožno očakávať priehrštie moderných prvkov, výbava Picassa je však komfortná a viac než dostatočná.
Design
Citroën Xsara Picasso patrí k vzhľadovo veľmi vydareným autám svojho segmentu, ostatne potvrdzuje to jeho neklesajúca popularita a celkovo nezvyčajne dlhý život modelu, ktorý sa predával aj po boku svojho nástupcu. Ani facelift na karosérii veľa nezmenil, čo len podčiarkuje kvalitu dizajnu. Trochu viac sa však mohli návrhári venovať interiéru, jeho tvary nie sú zlé, horšie je to však s materiálmi a spracovaním. Páčiť sa nemusí (aj z hľadiska ergonómie) v strede umiestnená digitálna prístrojová kaplnka.
Spotreba
Xsara Picasso je najpopulárnejšia so vznetovými motormi, také autá ale tvoria v bazároch menšiu časť ponuky - rýchlo miznú a majitelia sa ich tak často nezbavujú. Spotreba dieselov je totiž veľmi priaznivá. To benzínové jednotky sú na tom trochu horšie, najmä tisícosemstovka a dvojliter majú vyššiu spotrebu.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti nepatria medzi ktovieaké prednosti Picassa. Auto je naladené predovšetkým na komfortnú nôtu a napríklad riadenie predáva vodičovi o dianí pod prednými kolesami naozaj len minimum informácií. Podvozok s dlhým rázvorom aspoň prináša dobrú pozdĺžnu stabilitu a ani správanie v zákrutách nie je zákerné.
Bezpečnosť
Xsara Picasso prešla nárazovými testami Euro NCAP v roku 2001 so ziskom štyroch hviezdičiek. To je dobrý výsledok, ale vzhľadom k veku a zameraniu vozidla už dnes Xsara nesplní prísne nároky. Na druhej strane bezpečnostná výbava je na solídnej úrovni a pri novších modeloch je samozrejme lepšia.
Praktickosť
Citroën Xsara Picasso sa môže pochváliť veľmi praktickým interiérom. Začína to už samotným dostatkom miesta, vnútro auta je veľmi vzdušné a cestujúcim tu nič nebude chýbať. Zadný rad sedadiel je posuvný a navyše možno sedadlá rôzne sklápať a vyberať, čo umožní vytvoriť naozaj veľkú prepravnú plochu. Základný objem batožinového priestoru je 550 litrov a dodnes ide o nadpriemernú hodnotu. Po vybratí druhého radu sedadiel je celková kapacita 2128 litrov.
Komfort
Podvozok kompaktného MPV od Citroënu prekvapil v dobe uvedenia nezvyčajne dlhým rázvorom, čo sa z hľadiska komfortu ukázalo byť výborným ťahom. Picasso sa totiž vďaka rázvoru a komfortnému naladeniu podvozka prenáša cez všetky nerovnosti veľmi plavne. Preto možno prekvapí až zbytočne mäkké čalúnenie, ktoré nemusí každému poskytnúť ideálnu oporu.
Prevádzkové náklady
Etalónom spoľahlivosti Xsara Picasso rozhodne nie je, obvyklé sú rôzne poruchy elektroniky a tiež pohonné jednotky trpia radom neduhov. Vzhľadom k popularite modelu by však investície do náhradných dielov nemali byť prehnane vysoké. Náklady na palivo sa rôznia podľa použitého motora, turbodiesely sú úsporné, zážihové motory majú horšiu spotrebu, hoci základná tisícšesťstovka sa dokáže držať primerane skrátka.