




Prečo kúpiť |
---|
Nízke ceny Dobrý vnútorný priestor Veľmi jednoduchá technika Nízke prevádzkové náklady |

O vozidle
Tak trochu zabudnutým lacným vozidlom na našom trhu je Dacia Solenza. Niet divu, automobil sa bez väčšej kampane predával iba v rokoch 2003-2005, bol to vlastne akýsi prechodný model, ktorý mal za úlohu automobilku pripraviť na príchod modelu Logan. Solenza je vlastne výraznejšie modernizovanou Daciou SuperNova. Vzhľadom k trochu archaickému dizajnu nad ňou môžu mnohí ohŕňať nos. Aj použitá technika má trochu starší pôvod, je však veľmi jednoduchá a trvanlivá. Auto je z hľadiska servisu i prevádzkových nákladov skutočne nenáročné, čo je pre záujemcov kľúčové. Jazdenky sú navyše cenovo veľmi dostupné. Je to teda automobil, pri ktorom vás nebudú mrzieť prípadné šrámy a investície na jeho udržanie v dobrom stave sú minimálne. Interiér je na liftback s dĺžkou len niečo cez štyri metre prekvapivo priestorný a aj použité materiály celkom príjemne prekvapia. Ich kvalita totiž v podstate zodpovedá modernejšiemu Loganu, interiér tak rozhodne nepôsobí ktovieako hodnotne, avšak je prehľadný, jednoduchý a účelný, materiály potom trvanlivé. Aj sedadlá sú vcelku pohodlné. V batožinovom priestore Solenza zostáva pre náklad ešte 370 litrov, čo je vzhľadom ku koncepcii vozidla veľmi dobrý výkon. Je totiž nutné brať do úvahy, že Solenza je výrazne menšia ako jej podstatne populárnejší nástupca Logan.
Solenza nebola v čase svojho uvedenia na trh príliš populárna aj kvôli kombinácii imidž automobillky a ceny. Tá síce spadla pod magickú hranicu 7500 €, avšak v tom prípade bolo k dispozícii vozidlo len s veľmi základnou výbavou, v ktorej nebola žiadna moderná vymoženosť. Drahšie prevedenia mali oveľa lepšiu výbavu, Dacia ponúkala celkom štyri rôzne stupne. Pri prvých dvoch nie je k dispozícii ani posilňovač riadenia, na druhú stranu ľahká konštrukcia ho nevyhnutne nevyžaduje. Jazdné vlastnosti aj jazdný komfort zodpovedajú cene a konštrukčnému pôvodu vozidla. Správanie auta nie je zákerné, avšak stopu Solenza nedrží príliš ochotne. Odpruženie je komfortnejšie, podvozok zvláda rozbité cesty veľmi dobre, ale vzhľadom k jednoduchej konštrukcii sú prejazdy nerovností oznamované výrazným zvukovým sprievodom.
Výbava




Výbava Dacie Solenza je naozaj len základná, hoci môžeme na trhu stretnúť modely, ktoré majú aj klimatizáciu, ich hľadanie bude vyžadovať trochu trpezlivosti. Iné komfortné prvky však očakávať nemožno.
Design




Dacia Solenza je jednoducho a účelne navrhnutý automobil. Jej dizajn v sebe nemá ani trochu náznaku snahy o eleganciu a dynamiku. Už v dobe vzniku automobilu pôsobila Solenza celkom zastaralo.
Spotreba




Jediným motorom, ktorý sa dal do Solenza zvoliť, je preverená a spoľahlivá tisícštyristovka od Renaultu. Motor nemá úplne najnižšiu spotrebu, v praxi vedia s podobnými nárokmi jazdiť aj oveľa modernejšie a väčšie autá s benzínovým motorom.
Jazdné vlastnosti




Z hľadiska jazdných vlastností Solenza tiež nepatrí k moderným automobilom. Jazdné správanie auta je nezákerné, avšak v zákrutách stopu Solenza opúšťa ochotne pomerne skoro, riadenie ani radenie neprináša ktovieaké pôžitky.
Bezpečnosť




Bezpečnostná výbava Dacie Logan je naozaj jednoduchá. V štandarde je jeden airbag a bezpečnostné pásy, nič iné. Vzhľadom ku konštrukčnému pôvodu vozidla a celkovo veľmi obyčajnej konštrukcii auta je ochrana posádky len základná. V nárazových testoch Euro NCAP sa Solenza nikdy neobjavila.
Praktickosť




Dacia Solenza je predovšetkým lacný a praktický automobil. Karosérie síce vyzerá ako sedan, ale otvára sa celá zadná časť, čo vylepšuje využiteľnosť priestoru. Veľmi priestorný je aj interiér a v batožinovom priestore je 370 litrov miesta.
Komfort




Ani jazdný komfort Dacie Logan nie je ktovieako špičkový. Na druhej strane musíme uznať, že prinajmenšom odpruženie funguje dobre, aj napriek zvukovým sprievodom pri prejazde nerovností je filtrácia veľmi solídna. Interiér však má len základné odhlučnenie.
Prevádzkové náklady




Dacia Solenza je prevádzkovo veľmi nenáročným automobilom, a to aj napriek tomu, že motor nemá ktovieako hviezdnu spotrebu paliva. Konštrukcia je veľmi jednoduchá, veľa opráv zvládnu aj šikovnejší kutilovia a náhradné diely sú veľmi lacné. Čo sa najkomplikovanejšej časti – motora – týka, je veľmi dobre známy a poradí si s ním takmer každý mechanik.