Prečo kúpiť |
---|
Atraktívny dizajn Dobrá ponuka priestoru Priaznivé ceny Dynamické motory Pohodlné sedadlá |
O vozidle
Fiat Bravo je ďalším pokusom talianskej automobilky, ako sa presadiť v nižšej strednej triede. Po príliš konzervatívnom type Stilo sa Fiat vrátil k pomenovaniu hatchbacku z predchádzajúcej generácie, dvojicu mien Bravo / Brava však nahradilo len jedno, ktoré tentokrát platí pre výhradne päťdverový automobil. S Bravom sa do triedy kompaktných vozidiel vracia vycibrený taliansky štýl, hoci je tento model vo výrobe už od roku 2007, vo vhodnom prevedení stále patrí medzi vzhľadovo najatraktívnejšie autá segmentu. Bravo je často veľmi podceňované vozidlo svojej triedy, a treba podotknúť, že Fiat si za to môže tiež dosť sám. V dobách, kedy ostatní výrobcovia ponúkali aj lepšie vybavená autá za doslova dumpingové ceny, držal Fiat minimálne na slovenskom trhu ceny až neprirodzene vysoko. To však záujemcov o ojazdené auto nemusí príliš trápiť. Bravo totiž veľmi rýchlo strácalo na hodnote, a dobre vybavené autá tak možno dnes kúpiť za atraktívne čiastky. Podpisuje sa na tom imidž Fiatu ako nespoľahlivej značky. Aj z tohto hľadiska je potom Bravo vynikajúci nákup, pretože vozidlo je podstatne spoľahlivejšie, než aké sú všeobecné očakávania. Dynamický a oku lahodiaci pritom nie je iba zovňajšok vozidla. Vydarený je aj interiér, v ktorom si môže posádka užiť pohodlné sedadlá s dobrým bočným vedením. Sedí sa tu nízko, čo znamená športovú polohu za volantom. Prekvapí aj veľmi dobrá ponuka vnútorného priestoru, batožinový priestor potom pojme nadpriemerných 400 litrov nákladu.
Trochu zradné sú jazdné vlastnosti. Nie, že by boli zlé, to vôbec. Avšak dosť záleží na konkrétnom prevedení auta. Typy s ťažšími vznetovými motormi majú totiž jasne citeľné sklony k nedotáčavosti, bežné modely s benzínovými motormi jazdiaí lepšie, môžeme však u nich pozorovať sklony k nekľudnejšiemu správaniu zadnej nápravy. Správanie upokojí a napraví verzia v prevedení Sport, ktoré je podstatne istejšie a vodiča vtiahne viac do deja. Aj tak však celkový jazdný prejav možno mierne zaostáva za očakávaniami, ktoré sú dané naozaj veľmi dynamickým vzhľadom samotného vozidla.
Pod kapotou sú vcelku dynamické motory, snáď len s výnimkou úplne základného motora 1,4 s výkonom 66 kW. Nie, že by tento motor bol vyložene slabý, avšak opäť nezodpovedá dynamickému poňatiu auta. Aj ostatné benzínové motory sú tisícštyristovky. Preplňovaný motor T-Jet má výkon 88 kW, dobré dynamické parametre a v podstate priaznivú spotrebu paliva. Jeho silnejšia verzia so 110 kW je však už veľmi ovplyvnená jazdným štýlom a dokáže byť veľmi smädná. Preto je z dynamických benzínových motorov lepšia voľba modernejšia 1,4 MultiAir s výkonom 103 kW, ktorý má príjemný točivý prejav a spotrebu drží v rozumnejších medziach.
Úsporné sú pochopiteľne turbodiesely, základom je motor 1,6 Multijet so 77 kW, druhý stupeň má 88 kW. Špičkovou motorizáciou bola 1,9 Multijet s výkonom 110 kW a potom tiež 2,0 Multijet s naozaj silnými 121 kW, ktorá však bola v ponuke len veľmi krátko a len v najvyšších výbavách, takže je medzi ojazdenými autami vzácnosťou.
Výbava
Ani základná výbava Fiatu Bravo nie je zlá a stretneme sa v nej občas s nezvyčajnými prvkami. V základe je tak napríklad okrem centrálneho zamykania a palubného počítača aj oneskorené zhasínanie svetlometov a niekoľko ďalších zaujímavých detailov. Šesť airbagov, klimatizácia a ďalšie vymoženosti je však potrebné hľadať až v druhom stupni výbavy. Na trhu ojazdených vozidiel by však nemala byť núdza o dobre vybavené vozidlá.
Design
Fiat Bravo je už druhým modelom tohto názvu, automobilka obnovila skôr používané meno. Prvý Bravo bol dynamický trojdverový hatchback, ten nový je výhradne päťdverový, dynamický dizajn je však pre neho absolútne charakteristický. Maska chladiča pripomínajúca vozidlá Maserati je akousi čerešničkou na torte, tvary auta sú však veľmi atraktívne a celkovo elegantné. Dodnes je hatchback jedným z nejkrajších vozov svojho segmentu.
Spotreba
Bravo má pod kapotou modernú sériu motorov, okrem základnej 1,4 sú všetky preplňované. Aj atmosférické motory sú často dosť úsporné, avšak nájdeme tu aj výnimky. Predovšetkým silnejšie prevedenia sú totiž náchylnejšie na spotrebu paliva. Turbodiesely pochopiteľne vyššia spotreba netrápi, všetky sú príjemne úsporné. Platí to aj pre najsilnejšie prevedenie so 121 kW, ktoré je dosť dynamické a pritom stále veľmi úsporné.
Jazdné vlastnosti
Fiat Bravo má podvozok s veľmi dobrým potenciálom, rôzne motory a rôzne prevedenia ich však využívajú každé trocha po svojom. Turbodiesely sú napríklad výraznejšie nedotáčavé. Bravo jazdí celkovo dobre, športový dizajn auta by však zniesol aj dravejší prejav. Práve vyslovene dravý model v rade Bravo chýba.
Bezpečnosť
V crashtestoch Euro NCAP získal Fiat Bravo v roku 2007 plný počet piatich hviezdičiek. Vzhľadom k robustnej stavbe karosérie a dobrej bezpečnostnej výbave patrí aj dnes k veľmi bezpečným autám svojej kategórie. Bočné a okenné airbagy boli však až v druhom stupni výbavy.
Praktickosť
Na to, ako má Bravo dynamický profil, je aj nečakane priestorné. Menej miesta môžu mať snáď len vysoký cestujúci na zadných sedadlách nad hlavou. Inak je tu miesta dostatok ako v pozdĺžnom smere, tak na šírku. Batožinový priestor pojme nadštandardných 400 litrov nákladu.
Komfort
Dynamické Bravo dokáže ponúknuť aj veľmi solídny cestovný komfort. Odhlučnenie aut je dobré, sedadlá sú veľmi pohodlné a miesta je tu dostatok. Podvozok zvláda tiež prekvapivo dobre tlmiť nerovnosti, do suverénneho prejavu špičiek triedy však predsa len Bravu niečo málo chýba.
Prevádzkové náklady
Bravo má poväčšinou motory s priaznivou spotrebou a napriek všetkým povestiam o značke sa netreba obávať ani nadpriemernej miery porúch. Ceny náhradných dielov by tiež mali byť v rozumných medziach, takže celkovo budú aj prevádzkové náklady auta rozumné.