




Prečo kúpiť |
---|
Veľký vnútorný priestor Jazdný komfort Úsporné a silné turbodiesely Priaznivé ceny |

O vozidle
Po jazdnej stránke je Croma predovšetkým pohodlný automobil, ktorý zvláda veľmi dobre filtrovať nerovnosti. Mäkšie odpruženie sa však prejavuje vo výraznejšom náklone v zákrutách, ku ktorému prispieva, aj v porovnaní so súperom, mierne vyššia poloha ťažiska. Jazdné vlastnosti nie sú ktovieako excelentné, väčšina vozidiel je vybavená turbodieselovými motormi, s ktorými je vozidlo vpredu ťažšie, a rýchlo sa prejavuje nedotáčavosť. Najviac to platí pre silný päťvalec 2,4 JTD. Správanie auta však nie je v žiadnom prípade akýmkoľvek spôsobom zákerné, Croma skôr nie je určená pre športovú jazdu, a vyhovie pokojnejším povahám. To dobre ladí s praktickým zameraním auta.
Základným motorom pre Croma je šestnásťventilový štvorvalec 1,8 MPI s výkonom 103 kW. Ten je pre auto vcelku adekvátnou pohonnou jednotkou, a spotrebu dokáže na benzínový agregát, držať v rozumných medziach. Silnejší motor 2,2 MPI so 108 kW nie je o mnoho silnejší, dynamika je takmer zhodná a spotreba výrazne vyššia. Ideálom pre Cromu sú turbodiesely, s ktorými sa tiež na trhu ojazdených áut vyskytuje najčastejšie. Základom je motor 1,9 JTD s výkonom 85 a neskôr 88 kW. Aj ten je vcelku dostačujúci, hoci dynamika nie je oslnivá. Lepšiu jazdu ponúkne silnejšie prevedenie motora s výkonom solídnych 110 kW. Vrcholnou motorizáciou je už spomínaný päťvalec 2,4 JTD s výkonom 147 kW. Ten je kombinovaný výhradne s automatickou prevodovkou, ktorá trochu krotí jeho temperament a zvyšuje spotrebu. Ide však o veľmi komfortnú konfiguráciu.
Výbava




Fiat Croma sa už od základného prevedenia predával s veľmi dobrou výbavou. Základom je bohatá kolekcia bezpečnostných prvkov, ani tie komfortné však nezostávajú príliš pozadu. Základom je manuálna klimatizácia a kompletná elektrická výbava, vo vyšších stupňoch sú aj ďalšie vyložene komfortné prvky.
Design




Fiat Croma je na svoju kategóriu veľmi svojbytným vozidlom s dosť netypickou vyššou stavbou karosérie. Vozidlo je vcelku elegantné a pôsobí originálnym dojmom, pritom zbytočne nebudí pozornosť. Croma vyzerá ako vo všetkých smeroch zväčšený hatchback nižšej strednej triedy.
Spotreba




Pod kapotou ojazdených modelov Fiat Croma v drvivej väčšine prípadov nájdeme vznetové motory s dostatočným výkonom. Štvorvalce 1,9 JTD vedia byť naozaj úsporné, ale Croma predsa len aj kvôli vyššej stavbe spotrebuje mierne viac paliva ako konvenčný súperi. Silnejší päťvalec kombinovaný s automatom si žiada väčší prísun paliva, podobne ako zážihové jednotky.
Jazdné vlastnosti




Jazdné vlastnosti Cromy sú len priemerné. Auto sa v zákrutách dosť nakláňa a nedotáčavosť sa predovšetkým pri vznetových verziách dostavuje veľmi skoro. Auto tak stopu opúšťa skôr než mnohí súperi. Na druhú stranu jeho správanie nie je zákerné.
Bezpečnosť




Croma si v roku 2005 pripísala v nárazových testoch Euro NCAP špičkové päťhviezdičkové skóre. Hoci sú dnes nároky prísnejšie, dobrá bezpečnostná výbava a robustná konštrukcia dodnes zaisťujú veľmi dobrú ochranu posádky. Štandardom je sedem airbagov (čelné, bočné, hlavové a kolenný pri vodičovi) a nechýbajú ani aktívne opierky hláv vpredu.
Praktickosť




Fiat Croma je predovšetkým veľmi praktický automobil strednej triedy. Interiér je veľmi priestorný a pasažieri sa tu nikde nebudú tiesniť. Batožinový priestor má veľmi solídny základný objem 500 litrov. Disponuje tiež zdvojenou podlahou, pod ktorou sa zmestí ďalšie slušná porcia nákladu. Po zložení sedadiel je k dispozícii prepravná kapacita až 1610 litrov.
Komfort




Jazdný komfort Cromy je veľmi dobrý. Podvozok je naladený mäkko a veľmi dobre zvláda filtrovať nerovnosti vozovky. Cestujúci majú v interiéri dostatok miesta vo všetkých smeroch, a sedadlá sú veľmi pohodlné. Dobre možno hodnotiť aj odhlučnenie vozidla, avšak vo vyšších rýchlostiach je úroveň aerodynamického hluku trochu vyššia ako pri konkurencii.
Prevádzkové náklady




Croma napriek povesti automobilky nepatrí k vyložene problematickým automobilom. Snáď len niektoré časti podvozku a interiéru sú menej trvanlivé. Prevádzkové náklady však zvyšuje mierne vyššia spotreba paliva, a tiež v podstate neveľké rozšírenie automobilu.