![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Prečo kúpiť |
---|
Veľký a variabilný vnútorný priestor Priaznivé ceny Dobre spoľahlivá a trvanlivá technika Šesť miest interiéri Dobrý výhľad |
![](https://www.aaaauto.cz/data/photo/thumb/11579_430x0x75.jpg)
O vozidle
Fiat Multipla spôsobil pri uvedení na trh v roku 1998 veľký poprask. Ten mal na svedomí veľmi kontroverzný dizajn auta, ktoré vyzeralo, ako by na jednom aute pristál zhora ešte ďalší. Netradičné riešenie s nezvyčajne kolmo nadväzujúcim čelným sklom a samostatnými diaľkovými svetlometmi umiestnenými tesne pod ním naozaj budilo rozpaky a Multipla okamžite rozdelila verejnosť na dva tábory. Jeden odvážne riešenie oceňoval, druhý potom zatracoval. Pravdou je, že predovšetkým kvôli kontroverznému dizajnu nebola z počiatku predaja Multipla takým hitom, a to aj napriek tomu, že zatiaľ nemala toľko konkurencie. Tento Fiat bol totiž jednou z prvých odpovedí na vtedajšie revolučné malé MPV Renault Mégane Scénic. Patrí teda do triedy kompaktných MPV, hoci dnes svojimi rozmermi zodpovedá kategórii malých veľkopriestorových vozidiel. V roku 2004 dostala Multipla výrazný facelift, ktorý priniesol konvenčné riešený predok, čo obľúbenosť u zákazníkov zdvihlo. Na druhú stranu technika sa príliš nezmenila, zatiaľ čo konkurencia predsa len pokročila. Aj v čase výroby bola Multipla menšia ako súperi, čo však neznamenalo ústupky v priestornosti interiéru. Ten mal totiž veľmi netradičné a opäť svojím spôsobom revolučné usporiadanie – aj keď rovnaké riešenie už použil Fiat pri jednopriestorovej verzii svojho legendárneho modelu 600 v druhej polovici päťdesiatych rokov. Multipla je totiž šesťmiestny automobil, v prednej i zadnej rade má rovno tri samostatné sedadlá. Pre cestujúcich so širokými ramenami to nie je ideálne, ale rodiny s viacerými deťmi razom dostali možnosť ľahko cestovať relatívne bežným vozidlom. Prostredné sedadlá v každom rade sú mierne posunuté dozadu, to aby predsa len ramená cestujúcich neboli v neustálom kontakte. Šírku interiéru tiež Fiat maximalizoval prakticky úplne kolmými bočnými oknami, čo však zvyšuje aerodynamický hluk vozidla. Vpredu sa potom radiaca páka posunula vysoko k volantu, aby mali všetci cestujúci dostatok miesta pre kolená. Jednotlivé sedadlá možno samostatne sklápať alebo vyberať a vďaka úplne plochej podlahe v celej dĺžke vozidla je využiteľnosť vnútorného priestoru naozaj výborná. Posádka tiež ocení bohaté presklenie interiéru a veľmi dobrý výhľad z vozidla všetkými smermi.
Výbava![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Multipla sa nesnažila v dobe svojej aktívnej služby zaujať výbavou, hlavným ťahákom bola variabilita vnútorného priestoru. Preto je výbava celkovo skôr priemerná. Klimatizáciu majú takmer všetky vozidlá, napokon, vzhľadom k veľkému preskleniu je tu doslova povinná.
Design![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Vzhľad Fiatu Multipla bol asi tou najdiskutovanejšou súčasťou automobilu. Pôvodné prevedenie s dosť netradične riešenou prednou časťou vyvoláva dodnes kontroverzné reakcie, na druhú stranu je aj vďaka tomu k dostaniu za veľmi nízke ceny. Po modernizácii v roku 2004 dostala Multipla konvenčný predok, avšak ani v tomto prípade to nie je žiadny krásavec, len v podstate obyčajné auto.
Spotreba![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Multipla má vysokú stavbu a striktne kolmé bočné okná, čo negatívne ovplyvňuje aerodynamiku. Aj preto sa s vozidlom motory trochu viac nadrú, spoznať je to najmä pri zážihovej tisícšestovke, ktorej spotreba je trochu vyššia. Turbodieselové prevedenia sú v tomto o poznanie príjemnejšie, sú však trochu menej bežné.
Jazdné vlastnosti![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Multipla bola predovšetkým rodinným kočiarom, takže jazdné vlastnosti hrajú až druhé husle. Na druhú stranu nie sú vyložene zlé, hoci zadná náprava nemá veľmi rada rýchle a napríklad viacnásobné zmeny smeru. Inak je však vozidlo celkom dobre čitateľné a ovládateľné.
Bezpečnosť![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Nárazových testov Euro NCAP sa Fiat Multipla zúčastnil v roku 2001, teda ešte v pôvodnom prevedení s netradičnou prednou časťou. Auto vtedy získalo skóre troch hviezdičiek, čo nie je pre rodinný automobil príliš dobrá vizitka, a z dnešného hľadiska je ochrana posádky skôr len základná.
Praktickosť![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
Multipla exceluje v praktickosti. Žiadny iný takto malý automobil neodvezie celkom pohodlne šesť cestujúcich, to je naozajstný unikát. Navyše rovná podlaha, a možnosť sedadlá jednotlivo vynímať, dávajú priestor pre mnoho kombinácií na prepravu rôznych druhov nákladu.
Komfort![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Jazdný komfort daný odpružením podvozka je v prípade Multiply solídny, len na veľkých nerovnostiach posádka pocíti nepríjemné rázy. Komfort ale trochu znižuje celkovo vyššia hlučnosť (aerodynamická, pri zážihovom motore a práve od agregátu) a šesťmiestne usporiadanie trochu obmedzuje priestor v oblasti ramien.
Prevádzkové náklady![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
Automobily značky Fiat často trpia slabou povesťou z hľadiska spoľahlivosti. Lenže pri Multiple sú to zbytočné predsudky, naopak, ide o nadpriemerne spoľahlivý automobil, ktorý má navyše veľmi trvanlivú a odolnú techniku . To v spojení s cenovo dostupnými náhradnými dielmi a jednoduchým servisom znamená priaznivé prevádzkové náklady.