




Prečo kúpiť |
---|
Nízke ceny Jednoduchá technika a jednoduché opravy Nízka spotreba Dobrý vnútorný priestor |

O vozidle
Hoci bol Fiat Punto prvej generácie vo svojej dobe veľmi populárnym vozom, dnes už je skôr na okraji záujmu. Je to dané jeho starobou a technikou, ktorá dnes vyhovie v podstate len nenáročným motoristom. Tí dnes zaiste ocenia veľmi nízke ceny ojazdených vozidiel a práve z dnešného pohľadu veľmi jednoduchú techniku s možnosťou jednoduchých opráv. Zle na tom prvé Punto rozhodne nie je ani po estetickej stránke, jeho rozumne zaoblené tvary sú dodnes veľmi lákavé a prvá generácia možno vyzerá sympatickejšie než druhé, hranatejšie prevedenie.
Aj interiér má dodnes obstojnú estetiku, zaujme predovšetkým vrchná časť palubnej dosky s akousi poličkou nad výdychmi vetrania na stredovej konzole. Použité materiály však dnes pôsobí veľmi lacným dojmom a na mnohých kusoch je viac než poznať vtedajšie často priemerné spracovanie auta. Celkom pohodlná sú sedadlá, ale bočné vedenie je malé. Posádka ocení na danú kategóriu nadštandardne priestorný interiér. Aj dozadu sa cestujúci poskladajú celkom dobre, pri trojdverovej verzii poteší ľahká manipulácia s mechanizmom sklápania predných sedadiel a teda prekvapivo jednoduché nastupovanie. Rovnako batožinový priestor nie je ani pri pohľade dnešnej optikou vôbec zlý, jeho 275 litrov je dobrý výkon aj na dnešné pomery.
Jazdný komfort a jazdné vlastnosti sú z dnešného pohľadu skôr základné. Správanie Punta na ceste bude však dané skôr konkrétnym stavom vozidla. Pôvodne na tom z hľadiska komfortu aj ovládateľnosti nebol automobil vôbec zle, ale menšie a ľahšie auto predsa len na ceste trochu poskakuje.
Paleta pohonných jednotiek viacmenej zodpovedá vozidlu danej triedy a veľkosti. Základom je štvorvalec 1,1 litra s výkonom 40 kW, ktorý však uspokojí naozaj len pokojného a veľmi nenáročného vodiča. Ďaleko zaujímavejšími pohonnými jednotkami sú tisícdvestovky. Už základná osemventilová s výkonom 44 kW je dosť pružná a pre ľahké Punto celkom dostačujúca, výkonnejšia verzia má 55 kW a príjemnú dynamiku. Šestnásťventilová verzia motora potom disponuje solídnym výkonom 63 kW, ktorý vedel s malým a ľahkým Fiatom celkom dobre cvičiť. Motor vlastne nahradil starší agregát 1,6, ktorý mal len o málo väčší výkon 66 kW a vyššiu spotrebu paliva. Raritou bude pri Punte jeho športová verzia GT, ktorá používa preplňovanú tisícštyristovku s výkonom 96 kW. Nie je asi treba dodávať, že pri tomto motore je nutné dať pozor na stav turbodúchadlá a tiež opotrebenie podvozku. Stretnúť sa môžeme aj so vznetovými motormi, ktoré však zbytočne zaťažujú prednú nápravu a navyše vzhľadom ku konštrukčnej starobe nie sú príliš spoľahlivé. Atmosférický motor 1,7 D má výkon 42 kW a veľmi letargický prejav, turbodiesel 1,7 TD postupne vystriedal výkonmi 46, 51 a 52 kW a ani on nepoteší kultivovanosťou.
Výbava




Fiat Punto bol aj vo svojej dobe v mnohých prevedeniach len veľmi základne vybaveným automobilom. Veľa vozov nemá ani airbag, ABS alebo posilňovač riadenia, chýbať môže aj elektrická výbava a rad ďalších prvkov. Na druhú stranu je možné samozrejme zohnať aj autá týmito prvkami vybavená. Klimatizáciu prvé Punto takmer nepozná.
Design




Jednou z predností prvé generácia Fiatu Punto je jeho vzhľad. Vo svojej dobe išlo o veľmi lákavý malý automobil a pekné sú jeho tvary aj dnes. Iste, niektoré detaily potvrdzujú jeho vek, však oblá karoséria vyzerá sympaticky a jednoducho zakomponované vertikálne zadnej svetlá vzhľad ozvláštňujú. Punto existuje aj vo verzii kabriolet, ktoré má zadok riešený inak.
Spotreba




Fiat Punto sa môže pri väčšine motorov pochváliť príjemne nízkou spotrebou paliva, preto nie je veľa dôvodov vyhľadávať verziu so vznetovými motormi. Malé a ľahké vozidlo si vystačí so zážihovými motormi, ideálnu kombináciu spotreby a dynamiky predstavujú tisícdvestovky.
Jazdné vlastnosti




Jazdné vlastnosti Fiatu Punto neboli v čase jeho vzniku zlé, dnes môže vozidlo ťažiť predovšetkým z nízkej hmotnosti a dobrej obratnosti, niekedy aj z priamejšieho riadenia bez posilňovača. No celkovo bude prejav dosť záležať na stave auta.
Bezpečnosť




Zo súdobých konkurentov kládol Fiat Punto prvej generácie skôr menší dôraz na bezpečie posádky. Dokazuje to aj výsledok crashtestu organizácie Euro NCAP. V roku 1997 získalo oproti stene vyslané Punto len dve hviezdičky, a to už išlo o automobil vybavený aspoň airbagom vodiča, ktorý nebol pri všetkých kusoch samozrejmosťou.
Praktickosť




Naopak v praktickosti Punto mnoho svojich súdobých súperov prevyšuje. Karoséria dobre využíva obstavaný priestor, vo vnútri je na danú triedu aj z dnešného pohľadu prekvapivo dosť miesta. Batožinový priestor pojme solídnych 275 litrov nákladu, a aj trojdverová verzia prekvapí celkom pohodlným nastupovaním dozadu.
Komfort




Jazdný komfort prvého Punta patrí z dnešného pohľadu skôr k podpriemeru. Podvozok bude na nerovnostiach trochu poskakovať, rázy sú vo vnútri cítiť aj počuť, a napríklad celkové odhlučnenie je tiež skôr základné.
Prevádzkové náklady




Fiat Punto je z dnešného hľadiska prevádzkovo relatívne nenáročný automobil. Vzhľadom k veku bude síce asi vyžadovať častejšiu údržbu, však ceny náhradných dielov sú nízke a opravy veľmi jednoduché, takže je šikovnejší motoristi môžu zvládnuť aj sami.