Prečo kúpiť |
---|
Veľký vnútorný priestor Široká ponuka verzií Dobrý komfort pre vodiča Na dodávkové vozidlo dobré jazdné vlastnosti |
O vozidle
Fiat Scudo prvej generácie je stredne veľké dodávkové vozidlo, ktorého konštrukcia vychádza z bežného rodinného MPV Ulysse. Podobne ako Ulysse vznikol aj model Scudo v rámci spolupráce s koncernom PSA, tento úžitkový variant mal súrodenca v podobe modelov Citroën Jumpy a Peugeot Expert. Scudo vypĺňa medzeru v ponuke medzi malými dodávkami, a veľkým modelom Ducato. Prepracovanie MPV na úžitkový voz má výhodu v pomerne zaujímavých jazdných vlastnostiach. MPV by sme za ne síce veľa nechválili, no na dodávkové vozidlo má Scudo až nečakane agilný prejav, a veľmi dobrú ovládateľnosť. Pracovisko vodiča sa v podstate nijako od MPV Ulysse nelíši, poteší radiaca páka umiestnená na vyvýšenom mieste, takže je pekne po ruke. Slušná môže byť, na pomery dodávkových vozidiel aj výbava, na druhú stranu, tu je potrebné brať do úvahy aj vek Scuda.
Ľahký úžitkový automobil sa dodával v niekoľkých prevedeniach karosérie – k dispozícii bola klasická skriňová dodávka, presklené kombi, osobné verzia až pre 9 cestujúcich a tiež šasi s možnosťou prípravy vlastnej nadstavby. Prepravná kapacita sa podľa rázvoru konkrétneho prevedeniach pohybuje medzi štyrmi a piatimi metrami kubickými, užitočná hmotnosť presahuje 900 kilogramov. Z dnešného pohľadu je prvá generácie Fiatu Scudo predovšetkým príjemne dostupnou dodávkou so strednou prepravnou kapacitou, výborne poslúži napríklad ako montážne vozidlo.
O pohon Scuda so môže starať množstvo jednotiek, vzhľadom k dobe vzniku sa tu miešajú diesely s benzínovými agregátmi. Základom je benzínová tisícšesťstovka z dielní Fiatu, ktorá má skromný výkon 58 kW. Po modernizácii v roku 2000 bol tento motor nahradený benzínovým dvojlitrom s výkonom 100 kW, čo už je motor z dielní PSA. Ostatné pohonné jednotky už sú vznetové. Hoci mal Fiat k dispozícii aj vlastné agregáty, všetky diesely sú francúzskeho pôvodu. Pod označením 1,9 D sa skrývajú dve rôzne verzie atmosférického vznetového motora, vždy so zhodným výkonom 51 kW. Verzia 1,9 TD má 68 kW a do modernizácie bola najsilnejšou vznetovu jednotkou. Od modernizácie potom boli k dispozícii priamovstrekové agregáty HDI, vždy s objemom dva litre. Výkon je buď 69, alebo 80 kW.
Výbava
Konštrukčný pôvod v rodinnom MPV dáva Scudu oproti bežným dodávkam trochu lepšie možnosti v oblasti výbavy, na druhú stranu z dnešného pohľadu je výbava väčšinou aj tak veľmi základná. Prejavuje sa tu konštrukčný vek Scuda.
Design
Vzhľad Fiatu Scudo prvej generácie vychádza z rodinného MPV Ulysse. Dizajn je tiež zároveň spoločný so sesterskými modelmi Peugeotu a Citroënu. Dnes už asi hranaté tvary Scuda zaujmú málokoho, na druhú stranu je z nich cítiť účelnosť auta.
Spotreba
Vzhľadom k dobe vzniku Scuda môžeme pod kapotou okrem úsporných vznetových motorov stretnúť aj benzínové agregáty s trochu vyššou spotrebou paliva. No diesely prevládajú, a predovšetkým pri novších modeloch s agregátmi HDI (označovanými pri Fiatu ako JTD), je spotreba naozaj nízka.
Jazdné vlastnosti
Na pomery dodávkových vozidiel má aj prvá generácia Fiatu Scudo celkom dobré jazdné vlastnosti. To je dané jeho pôvodom v rodinnom MPV, ktoré síce oproti osobným vozidlám neobstojí, ale oproti dodávkam je jazdne veľmi dobre čitateľné. Scudo ťaží aj z príjemnej pozície vodiča za volantom.
Bezpečnosť
Prvá generácia Fiatu Scudo a príbuzných francúzskych dodávok sa do crashtestov Euro NCAP nikdy nedostala, rovnaká je situácia aj pri ich konštrukčných predobrazov, bežných rodinných MPV. No očakávať od úžitkového vozidla staršej konštrukcie vysokú úroveň ochrany posádky príliš nemôžeme.
Praktickosť
Fiat Scudo prvej generácie bol ponúkaný celkovo vo štyroch prevedeniach karosérie – k dispozícii bola klasická skriňová dodávka, presklené kombi, osobná verzia až pre 9 cestujúcich, a tiež šasi s možnosťou prípravy vlastnej nadstavby. Prepravná kapacita sa podľa rázvoru konkrétneho prevedenia pohybuje medzi štyrmi a piatimi metrami kubickými, užitočná hmotnosť presahuje 900 kilogramov.
Komfort
Scudo prináša pasažierom prekvapivo dobrý jazdný komfort. Auto zvláda dobre tlmenie nerovností aj v nenaloženom stave, cestujúci majú vo všetkých smeroch dostatok miesta. Prekvapivo komfortná je Scudo pre vodiča, ktorý si tu za volantom pripadá ako v bežnom MPV, a nie dodávkovom voze.
Prevádzkové náklady
Prvá generácia Fiatu Scudo má so vznetovými motormi solídnu spotrebu paliva, danú aj na pomery dodávkových vozidiel, dobrou aerodynamikou. Spoľahlivosť je síce skôr podpriemerná, použitá technika však jednoduchá, a ceny dielov by nemali byť príliš vysoké.