Prečo kúpiť |
---|
Dobrý vnútorný priestor Elegantný dizajn Kvalitné spracovanie Dobrá výbava Spoľahlivosť |
O vozidle
Fiat Sedici patrí po boku sesterského modelu Suzuki SX4 medzi prvých zástupcov doteraz mladej kategórie malých SUV postavených na základe modelov segmentu B. Technika bola vyvinutá práve v spolupráci so Suzuki, nemá priamy predobraz v niektorom z malých vozov oboch koncernov. Sedici aj SX4 sú si celkom podobné, rozdiel je predovšetkým v čelnej maske. Oba modely si celkom dlho užívali voľnosť trhu, nemali príliš veľa konkurencie. Japonský model je však podstatne úspešnejší, Fiat totiž pri Sedici zvolil menej priaznivú cenovú politiku. Oproti SX4 má malý Fiat tiež viac výraz naozajstného SUV.
Schopnosti Sedici na nespevnených cestách nie sú zlé, ak teda hovoríme o verzii s elektronicky riadeným (s možnosťou manuálneho výberu režimov) pohonom všetkých kolies, ktorá sa môže chváliť aj zvýšenou svetlou výškou. Predávala sa aj verzia s pohonom len predných kolies. Na rozdiel od Suzuki potom Fiat neponúkal zvláštny sedan, ktorý je špecialitou japonskej značky. Sedici láka zákazníkov na kombináciu dobrého vnútorného priestoru, vylepšenej priechodnosti nespevneným cestami, kvalitnú konštrukciu, aj na elegantný dizajn. Posádka si bude užívať na danú veľkosť nadštandardný priestor, horšie je to však s odhlučnením pohonných jednotiek, predovšetkým turbodieselov. Podobne ako v prípade Suzuki aj pri Fiate sa stretneme s prekvapivo dobrou výbavou.
Paleta motorov sa od Suzuki SX4 trochu líši. Základom je benzínová tisícšesťstovka s výkonom 79 kW, ktorá má slušnú dynamiku. Druhým variantom bol pri prvých modeloch turbodiesel 1,9 MultiJet 8v s výkonom 88 kW, ktorý sa chváli nízkou spotrebou paliva, zrovna však nepoteší zvukovým prejavom. V roku 2009 prešlo malé SUV modernizáciou. Benzínová tisícšesťstovka dostala vyšší výkon 88 kW, turbodiesel potom bol nahradený novým agregátom. Tým je dvojlitrový agregát MultiJet s výkonom solídnych 99 kW a podstatne kultivovanejším chodom než v predchádzajúcom prevedení. Motor tiež dostal novú šesťstupňovú prevodovku. Vzhľadom k cene vznetových prevedení sa však väčšinou stretneme s motorom 1,6. K dispozícii sú vo všetkých prípadoch verzie s pohonom predných, alebo všetkých kolies.
Výbava
Aj výbava Sedici sa pohybuje na celkom bežnej úrovni s tým, že lepšie vybavené verzie príjemne prekvapia niektorými nadštandardnými prvkami už v základnej výbave. Vzhľadom k vyšším cenám sú však lepšie vybavené prevedenia vzácnejšie.
Design
Fiat Sedici je súrodencovi Suzuki SX4 vzhľadovo veľmi blízky, ale predsa len sa v niektorých prevedeniach snaží viac vyzerať ako SUV. Dizajn vozidla je lákavý a veľa elegantný. Ani po rokoch výroby vzhľad príliš nezostarol a Sedici pôsobí stále sviežim dojmom. Dôkazom toho je, že facelift, ktorý model prekonal v roku 2009, bol v podstate iba kozmetický.
Spotreba
Suzuki a Fiat sa nepúšťali do žiadnych experimentov, a pod kapotu malých SUV nainštalovali osvedčené pohonné jednotky dostatočného výkonu. Výsledkom je dobrá spotreba tak zážihových, ako vznetových verzií, čo je spoločne s vysokou cenou aj dôvod, prečo diesel nie je tak častou motorizáciou. Prvý majitelia väčšinou neboli ochotní zaplatiť výrazný príplatok, ktorý diesel predstavoval, pritom úspora paliva oproti benzínovým verziám nie je tak výrazná ako pri mnohých iných vozidlách.
Jazdné vlastnosti
Podvozok Sedici je naladený skôr na komfortnú nôtu, ale jazdné vlastnosti nie sú celkovo zlé. Len je treba počítať s charakterom auta a jeho vyššou stavbou. Vedenie stopy je dobré tak na kľukatých cestách, ako na diaľnici. Elektronicky riadený pohon všetkých kolies tiež funguje dobre a spoľahlivo, takže dodáva na istote pri jazde v zhoršených poveternostných podmienkach.
Bezpečnosť
Fiat Sedici sám nárazové testy Euro NCAP neabsolvoval, ale vztiahnuť na neho môžeme výsledok Suzuki SX4. To si vyslúžilo solídne hodnotenie štyroch hviezdičiek z piatich možných. Bezpečnostná výbava je v základných prevedeniach len tá najnutnejšia v podobe dvoch airbagov, pri lepších prevedeniach sú ale rovno bočné aj hlavové vaky. K bezpečnosti prispieva aj pohon všetkých kolies, ktorý však nemajú všetky vozidlá.
Praktickosť
Oproti klasickým malým autám sa môže Fiat Sedici pochváliť nadštandardnou ponukou vnútorného priestoru, posádka nemá ani nedostatok miesta nad hlavou, čo býva častý zlozvyk malých vozidiel. No batožinový priestor hatchbacku s 270 litrami objemu patrí skôr k priemeru triedy.
Komfort
Ani cestovný komfort pri Sedici nijako výrazne netrpí, napokon podvozok je naladený predovšetkým na pohodlie. K dobrému pocitu z cestovania prispieva aj kvalitne zostavený interiér, v ktorom síce prevládajú tvrdé plasty, ale spracovanie to nijako neovplyvňuje.
Prevádzkové náklady
Fiat Sedici patrí medzi nadpriemerne spoľahlivé automobily a vzhľadom k jeho jednoduchej konštrukcii nehrozia ani prehnané výdavky na prípadné poruchy. Dobrá je spotreba paliva prakticky pri všetkých motoroch, takže celkovo patrí Sedici k prevádzkovo málo nákladným autám.