Prečo kúpiť |
---|
Dobré jazdné vlastnosti Presné riadenie Nízke prevádzkové náklady Spoľahlivosť |
O vozidle
Ford Fiesta je ďalším tradičným zástupcom triedy malých automobilov, vozy tohto mena vznikajú už od roku 1976 a patria k najžiadanejším na trhu. Platí to aj pre Fiestu ako ojazdenku. Jej piata generácia bola vo výrobe v rokoch 2002 – 2008 a priniesla vtedy pre Ford typický New Edge dizajn s väčšími rovnými plochami a množstvom hrán. Fiesta vďaka tomu pôsobí zvonku elegantne a nadčasovo, podobne ako Focus, v priebehu života ktorého sa piata generácia Fiesty objavila. Jej interiér si síce odpustil extravagancie Focusu a vyzerá všedne až do faceliftu prevedeného v roku 2005. Po modernizácii sa vylepšili rovnako ako materiály, tak aj celkový vzhľad prístrojovej dosky a množstvo ďalších prvkov. Len škoda, že u Fordu zabudli na vylepšenie sedadiel, ktoré nie sú práve príkladom pohodlia, začo môžu dosť krátke sedáky. Ak teda hľadáte malý voz aj na dlhšie cesty, Fiesta nie je z tohto hľadiska ideálnou voľbou. Ibaže by ste si vybrali športovú verziu ST, ktorá má štandardne veľmi dobré komfortné sedačky. ST najviac zdôrazňuje prednosti Fiesty, ktorými sú veľmi dobré jazdné vlastnosti a presné riadenie. Aj pre bežné verzie potom platí, že má auto tuhšie odpruženie, hoci posádku by vytriasť nemalo.
Ostatné Fordy, ktoré sa vyrábali v rovnakom čase ako Fiesta, mali často širokú paletu motorov, z ktorých niekoľko jednotiek stálo za pozornosť. Fiesta je na tom úplne inak, prakticky u žiadnej motorizácii neurobíte krok vedľa. Snáď len základná tisíctristovka s výkonom 43 (neskôr 44) kW je vhodná čisto len pre mestské využitie – pre šoférov, ktorí nemajú žiadne dynamické chúťky. V motore sa tiež vyskytujú problémy s rozvodovou reťazou a jej preskakovaním, na rozdiel od modernejších motorov TSI od Volkswagenu tu ale nehrozí fatálne zničenie motoru a oprava tak nie je veľmi nákladná. Tieto problémy sa môžu týkať aj silnejšej verzie motoru s výkonom 50 (neskôr 51) kW. Silnejšou benzínovou alternatívou sú motory 1,4 a 1,6 litrov s výkonom 58 a 74 kW. Tie sa vyznačujú vysokou spoľahlivosťou a majú viac než dostatok sily pre pohon Fiesty. Verzia ST má potom pod kapotou atmosférický dvojliter s výkonom 110kW, ktorý prinesie ozajstné športové zážitky. Ochotne sa totiž vytáča a má aj veľmi príjemný zvuk. Kto hľadí viac na spotrebu paliva ako na športovanie, môže si zvoliť jeden z dvoch turbo dieslov 1.4 alebo 1.6 TDCi. Výkon 50 a 66kW je dostatočný, spotreba príjemne nízka. Väčší agregát pochádza zo spolupráce Fordu a PSA, a preto je veľmi rozšírený aj v mnohých ďalších autách. Servisy tak dobre poznajú ich slabiny, ktoré sa občas prejavia (problémy so vstrekovačmi, podtlakovým okruhom alebo únikmi oleja).
Výbava
Na prelome tisícročí nebola bohatá výbava u malých áut zvyčajným prvkom. Nevyhnutnosťou bolo len pár airbagov, za väčšinu ďalších bezpečnostných prvkov sa u Fiesty priplácalo. Ojazdenky sa môžu výbavou veľmi odlišovať, na druhej strane sú bežnejšie lacnejšie a jednoduchšie vybavené verzie.
Design
Ford Fiesta piatej generácie prebral dizajnový výraz od vtedy revolučného modelu Focus. Aj po rokoch mu to pristane a medzi malými autami je za elegána, ktorý pritom nie je nevyhnutne celkom nenápadný. To platí predovšetkým pre ostrú verziu ST, ktorá dáva najavo svoju dravosť aj vzhľadom. Menej lákavý môže byť interiér verzií vyrábaných do roku 2005, po modernizácii sa estetická kvalita palubnej dosky výrazne vylepšila.
Spotreba
Fiesta má ako jeden z mála Fordov svojej doby takmer ideálnu motorovú paletu. Všetky ponúkané jednotky dokážu byť vcelku úsporné, len neodporúčame najslabšiu motorizáciu pre dlhšie cesty, predovšetkým na diaľnici ich spotreba stúpa neúmerne vysoko. Veľmi úsporné sú turbodiesely, ktoré sú však u nás celkom vzácne.
Jazdné vlastnosti
Piata Fiesta sa môže pochváliť na svoju kategóriu vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Istotu autu prepožičiava aj tuhší podvozok. Kvalitu platformy dokonale preverí verzia ST s výkonom 110 kW, ani tu nehrozí nečakané chovanie auta.
Bezpečnosť
V nárazových testoch Euro NCAP získala Fiesta v roku 2002 štyri hviezdičky z piatich možných, čo je na dobu vzniku auta veľmi dobrý výsledok. Ale podobne ako u ostatných rovnako starých vozov je potreba počítať s tým, že malé autá tohto veku už nie sú schopné splniť súčasné najprísnejšie nároky a to napríklad aj kvôli menšiemu rozsahu bezpečnostnej výbavy.
Praktickosť
Fiesta bola k dispozícii ako troj a päťdverový hatchback s vcelku jednoducho riešeným interiérom. Aj cestujúci vzadu tu majú celkom rozumnú ponuku miesta, na dlhé cesty to ale pochopiteľne nie je ideálne. Záporom Fiesty sú nie práve pohodlné sedadlá s krátkymi sedákmi. Batožinový priestor pojme slušných 270 litrov nákladu.
Komfort
Fiesta patrí k tej generácii áut, u ktorej sa ešte celkom nepodarilo konštruktérom skĺbiť jazdné vlastnosti s vysokým komfortom. A pretože jazdné vlastnosti dostali prednosť, jazdný komfort ostáva priemerný. Negatívne sa okrem toho podpisujú už zmieňované sedadlá a v prevedeniach do roku 2005 celkovej spokojnosti s interiérom nepridáva ani spracovanie palubnej dosky. Interiér po modernizácii pôsobí útulnejšie.
Prevádzkové náklady
Populárny Ford Fiesta sa dá dnes obstarať za zaujímavé ceny a ani prevádzkové náklady auta sa nevyšplhajú vysoko. Prispievajú k tomu nielen úsporné motory, ale predovšetkým celkom lacné náhradné diely a dostupný servis. Fiesta navyše patrí vo svojej kategórii k tým spoľahlivejším vozom, takže majitelia budú väčšinou riešiť len bežné opotrebovanie.