OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Ford Focus (1998–2005)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Vysoká spoľahlivosť

Výborné jazdné vlastnosti

Široká ponuka verzií

Vydarený dizajn

Priestranný interiér

O vozidle

Prvá generácia Fordu Focus uvedená v roku 1998 spôsobila malý harmatanec. Auto totiž ako prvé z ponuky automobilky prinieslo úplne nový dizajnový smer New Edge Design s ostro rezanými rysmi a množstvom rovných plôch. Tento vzhľad bol v ostrom kontraste s okrúhlym výzorom Fordu Escort, teda modelu, po ktorom Focus nastúpil. Dizajn okamžite zaujal odbornú aj laickú verejnosť a keď sa k tomu pridali absolútne špičkové jazdné vlastnosti a ďalšie kvality vozidla, boli výsledkom mnohých ocenení, vrátane víťazstva v ankete Európske auto roku 1999. Prvý Focus bol tak vydarený, že v podstate prevzal žezlo etalónu v nižšej strednej triede. O tento titul tak pripravil dovtedy kraľujúci Volkswagen Golf. Z dlhodobého hľadiska navyše vozidlo vyniká výbornou spoľahlivosťou, takže je dnes vyhľadávaným ojazdeným vozidlom.

 

Z počiatku sa Ford Focus predával ako hatchback, od roku 1999 potom v ponuke pribudlo aj kombi a tiež veľmi elegantný sedan. Špičkové jazdné vlastnosti, dané viacprvkovou zadnou nápravou a starostlivým naladením podvozku, si vyložene žiadali športové verzie, tie však prišli až na sklonku života prvej generácie. Najprv sa v roku 2002 objavila verzia ST s dvojlitrom 127 kW a o rok neskôr ešte preplňovaná raketa Focus RS Turbo s výkonom 158 kW. Okrem týchto dvoch vzácnejších (a často tiež trápených) motorizácií však nie je u Focusu z hľadiska motorov veľmi z čoho vyberať. Základný 1.4 55 kW je slabý, tisícosemstovka 85 kW a dvojliter 96 kW majú zase vysokú spotrebu. Turbodiesely 1.8 TDDi sú hlučné a palivom tiež príliš nešetria, lepšie sú na tom verzie TDCI (74 a 85 kW) so vstrekovaním Common Rail, ktoré sa objavili po modernizácii v roku 2001. Skutočnou perlou pod kapotou Focusu je však zážihový štvorvalec 1.6 litra s výkonom 74 kW. Ten totiž preslávil dlhovekosťou a keď už sa na ňom niečo kvôli vysokému veku aj nájazde pokazí, je ľahko opraviteľný. Navyše má priaznivú spotrebu a Focusu prepožičiava tiež vcelku solídnu dynamiku. Vzhľadom k týmto vlastnostiam je medzi ojazdenými vozidlami tento variant zďaleka najvyhľadávanejšou.

Výbava

Ak sa vek na Forde Focus nejako skutočne prejavuje, tak je to na jeho výbave. Tá je v podstate z dnešného hľadiska na veľmi základnej úrovni, avšak zohnať vozidlo v prevedení s klimatizáciou a elektrickým sťahovaním okien problém nie je. Ďalšie luxusnejšie prvky už však príliš obvyklé nie sú. 

Design

Ak sa vek na Forde Focus nejako skutočne prejavuje, tak je to na jeho výbave. Tá je v podstate z dnešného hľadiska na veľmi základnej úrovni, avšak zohnať vozidlo v prevedení s klimatizáciou a elektrickým sťahovaním okien problém nie je. Ďalšie luxusnejšie prvky už však príliš obvyklé nie sú. 

Spotreba

Motorizácie vo Forde Focus prvej generácie majú jednu veľkú hviezdu. Tou je benzínová tisícšesťstovka, ktorá je spriahnutá s dlhými prevodmi a teda je aj pri cestovaní po diaľnici príjemne úsporná. Ostatné motory už tak dobré nie sú, zážihové 1.8 a 2.0 litra navyše neprinášajú ani výrazne vylepšenú dynamiku, zato spotreba u nich rastie. Z dieselových motorov sú úspornejšie a lepšou voľbou motory TDCI montované od roku 2001.

Jazdné vlastnosti

V dobe svojho uvedenia na trh nemal Ford Focus z hľadiska jazdných vlastností konkurenciu. Viacprvková zadná náprava priniesla vysokú stabilitu a istotu aj v rýchlo prechádzaných zákrutách, celkovo sa podarilo eliminovať nedotáčavosť. Presné a celkom komunikatívne je aj riadenie. Vynikajúce jazdné vlastnosti sú jednou z výrazných predností Focusu, ktoré sa najvýraznejšie prejavia v ostrých verziách ST a RS.

Bezpečnosť

Okrem prepracovaného dizajnu a podvozku sa môže prvý Focus chváliť aj vcelku dobrou úrovňou bezpečnosti. Môže za to predovšetkým pevná konštrukcia kabíny, vďaka ktorej vozidlo získalo v nárazových testoch Euro NCAP v roku 1999 vtedy veľmi nadpriemerné štyri hviezdičky. Z dnešného hľadiska vozidlo predsa len trochu pokrivkáva, vtedy štandardná dvojica airbagov je dnes len nutným minimom.

Praktickosť

Interiér Fordu Focus môže pôsobiť trochu neobvyklým dojmom predovšetkým kvôli tvaru palubnej dosky, nič to však nemení na jeho veľmi dobrej priestrannosti a ponuke pohodlia. Posádka sa vnútri netesná a batožinový priestor pojme nadpriemerných 350 litrov nákladu. A to sú tu ešte verzie sedan a kombi, do ktorých je možné naložiť až 490 alebo 520 litrov.

Komfort

Špičkové jazdné vlastnosti Focusu nijako neobmedzujú jeho komfort, aj to je jedna z predností vozidla. Pohodlné sedadlá pekne dopĺňajú priestorný interiér, len celková výbava môže byť vzhľadom k veku vozidla na dnešné pomery základná.

Prevádzkové náklady

Ak si vyberiete Focus so správnym motorom (1.6 16V), odmení sa vám vozidlo priaznivou spotrebou paliva. Celkovo potom príjemne prekvapí vysoká spoľahlivosť auta. Pozor len na turbodiesely TDDi, ktoré trpia ťažkosťami s EGR ventilom, ktorý sa nedá ľahko vymeniť. Servisné úkony aj náhradné diely sú inak vcelku lacnou záležitosťou, nad ktorých priaznivou cenou sa môže čudovať aj našinec zvyknutý na prijateľné sadzby u vozidiel českej produkcie.

Ford Focus



Vážime si vášho
súkromie

Aby pre vás bolo prezeranie našich stránok čo najpohodlnejšie, využívame súbory cookies. Cookies nám slúžia na zlepšovanie našich služieb a zároveň vám vďaka nim dokážeme lepšie ponúknuť obsah, ktorý pre vás môže byť zaujímavý a užitočný.

Spravovať cookies

Zásady ochrany osobných údajov

Tento web používa súbory cookie na zlepšenie vášho zážitku pri prehliadaní webom. Z týchto súborov cookie sú súbory cookie, ktoré sú kategorizované podľa potreby, uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné pre fungovanie základných funkcií webu.

Používame tiež súbory cookie tretích strán, ktoré nám pomáhajú analyzovať a porozumieť tomu, ako tento web používate, na ukladanie užívateľských preferencií a poskytovanie obsahu a reklám, ktoré sú pre vás relevantné. Tieto súbory cookie budú vo vašom prehliadači uložené iba s vaším súhlasom. Máte tiež možnosť odhlásiť sa z týchto súborov cookie. Ale odhlásenie niektorých z týchto súborov cookie môže mať vplyv na váš zážitok z prezerania. Ďalšie informácie nájdete v našich Zásadách používania súborov cookie.


Nutné Vždy aktívny

Nevyhnutné súbory cookie sú kľúčové pre základné funkcie webu a web bez nich nebude fungovať zamýšľaným spôsobom. Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné údaje.


Funkčné

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.


Analytické

Analytické súbory cookie sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webom. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitého opustenia, zdroji návštevnosti atď.


Marketingové

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručovanie návštevníkov prispôsobenými reklamami na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu účinnosti reklamnej kampane.



Zrušiť

Momentálne je online 48 odborníkov. Volajte denne 8:00 - 21:00 Zavolajte mi
Google hodnotenie   4,5
Najlepšie hodnotený
predajca ojazdených vozidiel
na Slovensku.

S priemerným hodnotením
zákazníkov všetkých našich
pobočiek 4,5 hviezdičky.