![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Prečo kúpiť |
---|
Vysoká spoľahlivosť Výborné jazdné vlastnosti Široká ponuka verzií Vydarený dizajn Priestranný interiér |
![](https://www.aaaauto.cz/data/photo/thumb/11143_430x0x75.jpg)
O vozidle
Prvá generácia Fordu Focus uvedená v roku 1998 spôsobila malý harmatanec. Auto totiž ako prvé z ponuky automobilky prinieslo úplne nový dizajnový smer New Edge Design s ostro rezanými rysmi a množstvom rovných plôch. Tento vzhľad bol v ostrom kontraste s okrúhlym výzorom Fordu Escort, teda modelu, po ktorom Focus nastúpil. Dizajn okamžite zaujal odbornú aj laickú verejnosť a keď sa k tomu pridali absolútne špičkové jazdné vlastnosti a ďalšie kvality vozidla, boli výsledkom mnohých ocenení, vrátane víťazstva v ankete Európske auto roku 1999. Prvý Focus bol tak vydarený, že v podstate prevzal žezlo etalónu v nižšej strednej triede. O tento titul tak pripravil dovtedy kraľujúci Volkswagen Golf. Z dlhodobého hľadiska navyše vozidlo vyniká výbornou spoľahlivosťou, takže je dnes vyhľadávaným ojazdeným vozidlom.
Z počiatku sa Ford Focus predával ako hatchback, od roku 1999 potom v ponuke pribudlo aj kombi a tiež veľmi elegantný sedan. Špičkové jazdné vlastnosti, dané viacprvkovou zadnou nápravou a starostlivým naladením podvozku, si vyložene žiadali športové verzie, tie však prišli až na sklonku života prvej generácie. Najprv sa v roku 2002 objavila verzia ST s dvojlitrom 127 kW a o rok neskôr ešte preplňovaná raketa Focus RS Turbo s výkonom 158 kW. Okrem týchto dvoch vzácnejších (a často tiež trápených) motorizácií však nie je u Focusu z hľadiska motorov veľmi z čoho vyberať. Základný 1.4 55 kW je slabý, tisícosemstovka 85 kW a dvojliter 96 kW majú zase vysokú spotrebu. Turbodiesely 1.8 TDDi sú hlučné a palivom tiež príliš nešetria, lepšie sú na tom verzie TDCI (74 a 85 kW) so vstrekovaním Common Rail, ktoré sa objavili po modernizácii v roku 2001. Skutočnou perlou pod kapotou Focusu je však zážihový štvorvalec 1.6 litra s výkonom 74 kW. Ten totiž preslávil dlhovekosťou a keď už sa na ňom niečo kvôli vysokému veku aj nájazde pokazí, je ľahko opraviteľný. Navyše má priaznivú spotrebu a Focusu prepožičiava tiež vcelku solídnu dynamiku. Vzhľadom k týmto vlastnostiam je medzi ojazdenými vozidlami tento variant zďaleka najvyhľadávanejšou.
Výbava![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Ak sa vek na Forde Focus nejako skutočne prejavuje, tak je to na jeho výbave. Tá je v podstate z dnešného hľadiska na veľmi základnej úrovni, avšak zohnať vozidlo v prevedení s klimatizáciou a elektrickým sťahovaním okien problém nie je. Ďalšie luxusnejšie prvky už však príliš obvyklé nie sú.
Design![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Ak sa vek na Forde Focus nejako skutočne prejavuje, tak je to na jeho výbave. Tá je v podstate z dnešného hľadiska na veľmi základnej úrovni, avšak zohnať vozidlo v prevedení s klimatizáciou a elektrickým sťahovaním okien problém nie je. Ďalšie luxusnejšie prvky už však príliš obvyklé nie sú.
Spotreba![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Motorizácie vo Forde Focus prvej generácie majú jednu veľkú hviezdu. Tou je benzínová tisícšesťstovka, ktorá je spriahnutá s dlhými prevodmi a teda je aj pri cestovaní po diaľnici príjemne úsporná. Ostatné motory už tak dobré nie sú, zážihové 1.8 a 2.0 litra navyše neprinášajú ani výrazne vylepšenú dynamiku, zato spotreba u nich rastie. Z dieselových motorov sú úspornejšie a lepšou voľbou motory TDCI montované od roku 2001.
Jazdné vlastnosti![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
V dobe svojho uvedenia na trh nemal Ford Focus z hľadiska jazdných vlastností konkurenciu. Viacprvková zadná náprava priniesla vysokú stabilitu a istotu aj v rýchlo prechádzaných zákrutách, celkovo sa podarilo eliminovať nedotáčavosť. Presné a celkom komunikatívne je aj riadenie. Vynikajúce jazdné vlastnosti sú jednou z výrazných predností Focusu, ktoré sa najvýraznejšie prejavia v ostrých verziách ST a RS.
Bezpečnosť![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Okrem prepracovaného dizajnu a podvozku sa môže prvý Focus chváliť aj vcelku dobrou úrovňou bezpečnosti. Môže za to predovšetkým pevná konštrukcia kabíny, vďaka ktorej vozidlo získalo v nárazových testoch Euro NCAP v roku 1999 vtedy veľmi nadpriemerné štyri hviezdičky. Z dnešného hľadiska vozidlo predsa len trochu pokrivkáva, vtedy štandardná dvojica airbagov je dnes len nutným minimom.
Praktickosť![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Interiér Fordu Focus môže pôsobiť trochu neobvyklým dojmom predovšetkým kvôli tvaru palubnej dosky, nič to však nemení na jeho veľmi dobrej priestrannosti a ponuke pohodlia. Posádka sa vnútri netesná a batožinový priestor pojme nadpriemerných 350 litrov nákladu. A to sú tu ešte verzie sedan a kombi, do ktorých je možné naložiť až 490 alebo 520 litrov.
Komfort![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Špičkové jazdné vlastnosti Focusu nijako neobmedzujú jeho komfort, aj to je jedna z predností vozidla. Pohodlné sedadlá pekne dopĺňajú priestorný interiér, len celková výbava môže byť vzhľadom k veku vozidla na dnešné pomery základná.
Prevádzkové náklady![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
Ak si vyberiete Focus so správnym motorom (1.6 16V), odmení sa vám vozidlo priaznivou spotrebou paliva. Celkovo potom príjemne prekvapí vysoká spoľahlivosť auta. Pozor len na turbodiesely TDDi, ktoré trpia ťažkosťami s EGR ventilom, ktorý sa nedá ľahko vymeniť. Servisné úkony aj náhradné diely sú inak vcelku lacnou záležitosťou, nad ktorých priaznivou cenou sa môže čudovať aj našinec zvyknutý na prijateľné sadzby u vozidiel českej produkcie.