Prečo kúpiť |
---|
Vysoká spoľahlivosť Výborné jazdné vlastnosti Široká ponuka verzií Vydarený dizajn Priestranný interiér |
O vozidle
Prvá generácia Fordu Focus uvedená v roku 1998 spôsobila malý harmatanec. Auto totiž ako prvé z ponuky automobilky prinieslo úplne nový dizajnový smer New Edge Design s ostro rezanými rysmi a množstvom rovných plôch. Tento vzhľad bol v ostrom kontraste s okrúhlym výzorom Fordu Escort, teda modelu, po ktorom Focus nastúpil. Dizajn okamžite zaujal odbornú aj laickú verejnosť a keď sa k tomu pridali absolútne špičkové jazdné vlastnosti a ďalšie kvality vozidla, boli výsledkom mnohých ocenení, vrátane víťazstva v ankete Európske auto roku 1999. Prvý Focus bol tak vydarený, že v podstate prevzal žezlo etalónu v nižšej strednej triede. O tento titul tak pripravil dovtedy kraľujúci Volkswagen Golf. Z dlhodobého hľadiska navyše vozidlo vyniká výbornou spoľahlivosťou, takže je dnes vyhľadávaným ojazdeným vozidlom.
Z počiatku sa Ford Focus predával ako hatchback, od roku 1999 potom v ponuke pribudlo aj kombi a tiež veľmi elegantný sedan. Špičkové jazdné vlastnosti, dané viacprvkovou zadnou nápravou a starostlivým naladením podvozku, si vyložene žiadali športové verzie, tie však prišli až na sklonku života prvej generácie. Najprv sa v roku 2002 objavila verzia ST s dvojlitrom 127 kW a o rok neskôr ešte preplňovaná raketa Focus RS Turbo s výkonom 158 kW. Okrem týchto dvoch vzácnejších (a často tiež trápených) motorizácií však nie je u Focusu z hľadiska motorov veľmi z čoho vyberať. Základný 1.4 55 kW je slabý, tisícosemstovka 85 kW a dvojliter 96 kW majú zase vysokú spotrebu. Turbodiesely 1.8 TDDi sú hlučné a palivom tiež príliš nešetria, lepšie sú na tom verzie TDCI (74 a 85 kW) so vstrekovaním Common Rail, ktoré sa objavili po modernizácii v roku 2001. Skutočnou perlou pod kapotou Focusu je však zážihový štvorvalec 1.6 litra s výkonom 74 kW. Ten totiž preslávil dlhovekosťou a keď už sa na ňom niečo kvôli vysokému veku aj nájazde pokazí, je ľahko opraviteľný. Navyše má priaznivú spotrebu a Focusu prepožičiava tiež vcelku solídnu dynamiku. Vzhľadom k týmto vlastnostiam je medzi ojazdenými vozidlami tento variant zďaleka najvyhľadávanejšou.
Výbava
Ak sa vek na Forde Focus nejako skutočne prejavuje, tak je to na jeho výbave. Tá je v podstate z dnešného hľadiska na veľmi základnej úrovni, avšak zohnať vozidlo v prevedení s klimatizáciou a elektrickým sťahovaním okien problém nie je. Ďalšie luxusnejšie prvky už však príliš obvyklé nie sú.
Design
Ak sa vek na Forde Focus nejako skutočne prejavuje, tak je to na jeho výbave. Tá je v podstate z dnešného hľadiska na veľmi základnej úrovni, avšak zohnať vozidlo v prevedení s klimatizáciou a elektrickým sťahovaním okien problém nie je. Ďalšie luxusnejšie prvky už však príliš obvyklé nie sú.
Spotreba
Motorizácie vo Forde Focus prvej generácie majú jednu veľkú hviezdu. Tou je benzínová tisícšesťstovka, ktorá je spriahnutá s dlhými prevodmi a teda je aj pri cestovaní po diaľnici príjemne úsporná. Ostatné motory už tak dobré nie sú, zážihové 1.8 a 2.0 litra navyše neprinášajú ani výrazne vylepšenú dynamiku, zato spotreba u nich rastie. Z dieselových motorov sú úspornejšie a lepšou voľbou motory TDCI montované od roku 2001.
Jazdné vlastnosti
V dobe svojho uvedenia na trh nemal Ford Focus z hľadiska jazdných vlastností konkurenciu. Viacprvková zadná náprava priniesla vysokú stabilitu a istotu aj v rýchlo prechádzaných zákrutách, celkovo sa podarilo eliminovať nedotáčavosť. Presné a celkom komunikatívne je aj riadenie. Vynikajúce jazdné vlastnosti sú jednou z výrazných predností Focusu, ktoré sa najvýraznejšie prejavia v ostrých verziách ST a RS.
Bezpečnosť
Okrem prepracovaného dizajnu a podvozku sa môže prvý Focus chváliť aj vcelku dobrou úrovňou bezpečnosti. Môže za to predovšetkým pevná konštrukcia kabíny, vďaka ktorej vozidlo získalo v nárazových testoch Euro NCAP v roku 1999 vtedy veľmi nadpriemerné štyri hviezdičky. Z dnešného hľadiska vozidlo predsa len trochu pokrivkáva, vtedy štandardná dvojica airbagov je dnes len nutným minimom.
Praktickosť
Interiér Fordu Focus môže pôsobiť trochu neobvyklým dojmom predovšetkým kvôli tvaru palubnej dosky, nič to však nemení na jeho veľmi dobrej priestrannosti a ponuke pohodlia. Posádka sa vnútri netesná a batožinový priestor pojme nadpriemerných 350 litrov nákladu. A to sú tu ešte verzie sedan a kombi, do ktorých je možné naložiť až 490 alebo 520 litrov.
Komfort
Špičkové jazdné vlastnosti Focusu nijako neobmedzujú jeho komfort, aj to je jedna z predností vozidla. Pohodlné sedadlá pekne dopĺňajú priestorný interiér, len celková výbava môže byť vzhľadom k veku vozidla na dnešné pomery základná.
Prevádzkové náklady
Ak si vyberiete Focus so správnym motorom (1.6 16V), odmení sa vám vozidlo priaznivou spotrebou paliva. Celkovo potom príjemne prekvapí vysoká spoľahlivosť auta. Pozor len na turbodiesely TDDi, ktoré trpia ťažkosťami s EGR ventilom, ktorý sa nedá ľahko vymeniť. Servisné úkony aj náhradné diely sú inak vcelku lacnou záležitosťou, nad ktorých priaznivou cenou sa môže čudovať aj našinec zvyknutý na prijateľné sadzby u vozidiel českej produkcie.