Prečo kúpiť |
---|
Komfortný podvozok a dobré jazdné vlastnosti Široká ponuka verzií Hodnotný a priestorný interiér Úsporné a pružné turbodiesely Spoľahlivosť |
O vozidle
Druhá generácia Fordu Focus predstavená v roku 2004 mala veľmi ťažkú úlohu. Nadväzovala totiž na jeden z najvydarenejších kompaktných hatchbackov automobilovej histórie. Ford tentoraz zvolil trochu konzervatívnejší prístup, takže z revolučného a atraktívneho dizajnu predchádzajúcej generácie, napriek zachovaniu základných proporcií a prvkov, vznikol vcelku usadlý voz. O niečo lepšie je z tohto hľadiska modernizované prevedenie vyrábané od roku 2007, ktoré predsa len vozidlu dodáva dynamickejší vzhľad. Ku karosárskym prevedeniam hatchback, sedan a kombi sa pridal ešte variant CC so skladacou pevnou strechou. Prevedenie interiéru je tentoraz klasickejšie, v tomto prípade je konzervatívnosť prijatá s vďakou. Trochu futuristická palubná doska prvej generácie sa totiž rýchlo opozerala a trpela aj niektorými ergonomickými nedostatkami. Konzervatívnejšie riešenia u generácie druhej nepodliehajú módnym trendom a vodič sa tu lepšie orientuje. Kladom sú tiež použité materiály, ktoré pôsobia hodnotným dojmom a preukázali svoju dlhodobú trvanlivosť.
U druhého Focusu sa zdá, že automobilka oproti predchádzajúcej generácii tu pridala, tu ubrala. Platí to nielen pre dizajn, ale aj pre oslavované jazdné vlastnosti vozidla. Podvozok druhej generácie je totiž v podstate prepracovanou verziou tej prvej, takže viacprvková náprava a s ňou spojená istota zostávajú zachované, avšak z riadenia sa vytratila jeho komunikatívnosť a precíznosť, navyše celkovo komfortnejšie naladenie podvozka krotí športové ambície. Tie majú v druhej generácii opäť dokazovať ostré verzie ST a RS, ktoré tentoraz dostali pod kapotu päťvalec 2,5 litra z produkcie švédskeho Volva. ST poskytuje výkon 166 kW, RS potom ohromujúcich 224 kW, stále prenášaných na prednú nápravu. U týchto verzií pochopiteľne výčitky k odťažitejšiemu riadeniu neplatia. Z bežných verzií je opäť vynikajúcou voľbou atmosférický motor 1.6 litra prevzatý z predchádzajúcej generácie prakticky bezo zmien. Preslávená spoľahlivosť, dobrá pružnosť a priaznivá spotreba tejto jednotky z nej však robia na trhu ojazdených áut vcelku nedostatkový (a teda drahší) tovar. Opäť platí, ďalšie benzínové motory (1.4 59 kW, 1.8 FlexiFuel 92 kW a 2.0 107 kW) nie sú najlepšou voľbou. U FlexiFuel verzie však predovšetkým preto, že výhoda možnosti tankovať palivo E85 je u nás vzhľadom k distribučnej sieti minimalizovaná. Naopak, ponuka vznetových motorov bola v druhej generácii vylepšená. Verzia 1.6 TDCi (66 a 80 kW) sú štvorvalce vyvinuté v spolupráci s koncernom PSA a sú obzvlášť známe svojou nízkou spotrebou a solídnou spoľahlivosťou. Dvojliter TDCi (81 a 100 kW) ponúka veľmi dobrú dynamiku pri zachovaní dlhých intervalov návštevy čerpacích staníc. Zbytočnou voľbou sa javí snáď len staršie 1.8 TDCi (85 kW), u ktorého však pre zmenu ušetríte na povinnom ručení.
Výbava
S novou generáciou sa výrazne vylepšila aj výbava vozidla, hoci v tejto triede stále platí, že niektoré prvky boli dostupné až u drahších verzií. Napríklad klimatizácia štandardom nebola, ale drvivá väčšina vozidiel ňou vybavená je.
Design
Druhá generácia Focusu nenadviazala na odvážny a predsa elegantný nadčasový dizajn generácie prvej. Hoci autu zostali niektoré vzhľadové prvky, celkovo pôsobí veľmi konzervatívnym dojmom. Lepšie je to u faceliftovaného prevedenia vyrábaného od roku 2007, to však nie je medzi ojazdenými autami natoľko bežné. Naopak ďaleko hodnotnejší je oproti prvej generácii vzhľad interiéru.
Spotreba
U druhej generácii Focusu majú vodiči túžiaci po nízkej spotrebe veľmi dobrý výber. Tradične úsporná je zážihová tisícšesťstovka, sporiť peniaze dokáže tiež (u nás vzácna) verzia 1.8 FlexiFuel s možnosťou prevádzky na palivo E85. Nízkou spotrebou vynikajú predovšetkým turbodiesely 1.6 TDCi a spokojní budete tiež so spotrebou dynamickejších motorov 2.0 TDCi.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti druhej generácie Fordu Focus sú typickým dôkazom toho, že auto bolo postupnou evolúciou, u ktorej Ford tu uberal, tu pridával. Podvozok je konštrukčne prevzatý z predchádzajúcej verzie, síce je celkovo komfortnejšie naladený, ale napríklad riadenie stratilo na komunikatívnosti. To pochopiteľne neplatí pre ostré verzie ST a RS, ktoré sa pokladajú za jedny z najlepších ostrých hot hatch vôbec.
Bezpečnosť
Už prvý Focus príjemne prekvapil nadpriemernou úrovňou bezpečnosti, generácia druhá sa v tejto oblasti posúva podstatne ďalej. Nielenže bola zosilnená celková konštrukcia, ale štandardom je pochopiteľne ďaleko väčšie množstvo bezpečnostných prvkov výbavy. Druhý Focus je dnes stále moderným vozidlom a spĺňa prísne bezpečnostné nároky.
Praktickosť
V interiéri druhej generácie Fordu Focus nájdu cestujúci ešte trochu viac miesta než u prvej generácii. Navyše konzervatívnejšie prevedenie palubnej dosky a ďalších miest zlepšuje využiteľnosť odkladacích priestorov i celkovú ergonómiu. Batožinový priestor hatchbacku narástol na 385 litrov, nie príliš obvyklý sedan poskytne ohromných 526 litrov. Praktickejšie kombi prekvapí hodnotou "iba" 475 litrov, to, čo batožinový priestor stráca na papierovom objeme, doženie praktickou využiteľnosťou.
Komfort
Oproti prvej generácii je tá druhá u Focusu naladená na ešte väčší cestovný komfort, hatchback sa tak vôbec necíti zle ani pri dlhých diaľničných presunoch. V kombinácii s veľmi dobrou priestornosťou, ergonómiou aj trvanlivými a príjemnými použitými materiálmi to znamená, že druhý Focus je vo svojej triede jedným z najlepších pre dlhé presuny.
Prevádzkové náklady
V interiéri druhej generácie Fordu Focus nájdu cestujúci ešte trochu viac miesta než u prvej generácii. Navyše konzervatívnejšie prevedenie palubnej dosky a ďalších miest zlepšuje využiteľnosť odkladacích priestorov i celkovú ergonómiu. Batožinový priestor hatchbacku narástol na 385 litrov, nie príliš obvyklý sedan poskytne ohromných 526 litrov. Praktickejšie kombi prekvapí hodnotou "iba" 475 litrov, to, čo batožinový priestor stráca na papierovom objeme, doženie praktickou využiteľnosťou.