Prečo kúpiť |
---|
Špičkové jazdné vlastnosti Úsporné motory Kultivované motory EcoBoost Bohatá výbava a rad nadštandardných komfortných prvkov |
O vozidle
Tretia generácia Fordu Focus nadväzuje na tradíciu hatchbacku, ktorý patrí k tomu najlepšiemu v nižšej strednej triede. Ford tentoraz opäť asi ešte viac stavia na istotu, čo znamená, že tento Focus osloví ešte širšie publikum, než jeho predchádzajúce prevedenie. Príjemný dizajn považujeme za vydarený, chýbajú mu však niektoré charakteristické črty predchádzajúcich Focusov (úzke a vysoké zadné svetlomety, nečakané ostré hrany). Focus je tak pekné, ale vzhľadovo nijak výnimočné auto, otáznik visí aj nad dlhovekosťou dizajnu. Isté však je, že oproti druhej generácii sa Ford vrátil k dynamickejším tvarom, ktoré lepšie vystihujú celkový charakter auta.
Opäť platí, že Focus má jazdné vlastnosti na špičke svojej triedy, hoci už rozhodne nemôžeme hovoriť o náskoku, aký mala prvá generácia. Môže za to aj fakt, že prepracovaná viacprvková zadná náprava, ktorá je typickým znakom všetkých Focusov, sa čoraz častejšie objavuje aj u súperov. Každopádne podvozok je istý a komfortný zároveň, agilnému správaniu prvej generácie však odzvonilo. Výnimkou je snáď len nové prevedenie 1.0 EcoBoost s ľahkým, ale slušne výkonným trojvalcom nad prednou nápravou. Na solídnu nôtu hrá aj interiér auta, ktorý si však zaslúži aj drobnú kritiku. Posádka sa tu môže cítiť trochu stiesnene, hoci priestoru je väčšinou dostatok. Môže za to vcelku vysoká línia okien, ktorá obmedzuje výhľad predovšetkým vzadu a vpredu zase vadí široká stredová konzola. Pochvalu väčšinou nedostane ani batožinový priestor, ktorý v základe u hatchbacku pojme 277 litrov nákladu. Hodnotu možno ešte vylepšiť tým, že namiesto plnohodnotnej rezervy majiteľ zvolí náhradné koleso dojazdové alebo vozidlo vybaví lepiacim setom. Pochvalu si nezaslúži ani ovládanie palubných zábavných systémov, ktoré je príliš komplikované.
Naopak veľmi široké sú možnosti výbavy, automobil nižšej strednej triedy môže mať aj prvky, ktoré boli ešte pred pár rokmi vyhradené len luxusným autám. Pravda, počítať s dostupnosťou niektorých prvkov na trhu ojazdených vozidiel sa neodporúča. Bohatá je aj ponuka motorov, ktorú môžeme po prvýkrát v histórii Focusu považovať za skutočne celkovo vyváženú. Základom je 1.6 Duratec vo verziách 63, 77 a 92 kW, ktorá je pokračovateľom výborných a úsporných tisícšestoviek predchádzajúcich prevedení. K tej ponúka automobilka, ako alternatívu, nový litrový trojvalec EcoBoost s výkonom 74 alebo 92 kW. Štvorvalec je jasnou voľbou z hľadiska dlhodobej spoľahlivosti, ktorú ešte trojvalcová jednotka nepreukázala. Okrem základného motora sú všetky ostatné pohonné jednotky preplňované. Zlatým stredom ponuky je motor 1.6 EcoBoost vo verziách 110 a 134 kW. Focusu dodáva veľmi dobrú dynamiku a dokáže byť úsporný, pritom obstarávacia cena leží podstatne nižšie než u vznetových prevedení. Z turbodieselov sú tu tradičné 1.6 TDCi a 2.0 TDCi v celkovo troch prevedeniach (70 a 85 kW pri menších a 103 kW u väčšieho z motorov). Žiadna z jednotiek sa nejaví byť krokom vedľa, hoci ich trvanlivosť zatiaľ nemusí byť úplne preverená.
Výbava
Do Fordu Focus vyrábaného od roku 2010 je možné si priobjednať takmer akýkoľvek mysliteľný prvok výbavy. Pochopiteľne, hľadanie vozu so špecifickou výbavou medzi ojazdenými autami môže byť trochu náročnejšie, ale celkovo platí, že takmer všetko je možné.
Design
Tretí Focus opustil niektoré charakteristické črty predchádzajúcich generácií, napriek tomu však zostáva zrejmé, že je to práve Ford Focus. Auto stavilo na celkovo umiernenejší a ľúbivejší dizajn, ktorý nestráca ani dynamike. Pozitívne sa vzhľad prejavuje u lacnejších verzií, na ktorých vonkajšom dizajne sa šetrenie neprejavuje. Focusu mimoriadne pristanú veľké kolesá, ktoré však výrazne znížia komfort na rozbitých slovenských okreskách.
Spotreba
Zatiaľ čo bolo u prvej a druhej generácie, za účelom dosiahnutia priaznivej spotreby paliva, potrebné starostlivo voliť motorizáciu, u generácie tretej to nutné nie je. Atmosférické zážihové 1.6 i všetky ostatné motory, ktoré už majú preplňovanie, dokážu byť veľmi solídne úsporné. Najmenej paliva pochopiteľne spotrebujú menšie turbodiesely 1.6 TDCi, z hľadiska dlhodobých prevádzkových nákladov však nie sú zlou voľbou ani motory EcoBoost.
Jazdné vlastnosti
Vďaka viacprvkovej zadnej náprave a modernizácii konštrukcie patria jazdné vlastnosti Fordu Focus stále na vrchol svojej triedy. Len tu už nie je jasný taký náskok, ako mala prvá generácia a v podstate oproti nej nedošlo ani k zásadnému pokroku. Platí, že Focus je istý a vodičovi dovolí veľmi dynamickú jazdu, nedotáčavosť a trochu mdlé riadenie však trochu vášne krotí. Výnimkou je opäť ostré prevedenie ST, vybavené tentoraz preplňovaným dvojlitrom.
Bezpečnosť
Podobne ako pri jazdných vlastnostiach patrí aj v oblasti bezpečnosti tretí Ford Focus na absolútnu špičku svojej triedy. Môže za to napríklad opäť o niečo tuhšia konštrukcia karosérie alebo doslova prešpikovanie modernou elektronikou. Veľa airbagov v základe je samozrejmosťou, vozidlo však môže dostať aj veľmi pokročilé systémy, napríklad asistenta jazdy v jazdných pruhoch a ďalšie.
Praktickosť
Podľa papierových parametrov stratil Ford Focus tretej generácie niečo z praktickosti predchádzajúcich prevedení. Môžu za to údaje o veľkosti batožinového priestoru, ktoré nebudia nadšenie. Pravda je, že 277 litrov u hatchbacku a 372 u sedanu nepôsobí príliš dobre. Lenže tieto hodnoty možno zväčšiť tým, že majiteľ vymení plnohodnotnú rezervu za dojazdové koleso alebo lepiacu sadu. S dojazdovým kolesom stúpnu objemy na 316, 421 a 476 litrov. Posledný údaj platí pre kombi, u ktorého nemožno plnohodnotnú rezervu mať vôbec. Bez náhradného kolesa potom pojme Focus podľa prevedenia 363, 490 a 475 litrov (posledná hodnota opäť platí pre kombi).
Komfort
Tretí Focus stavia predovšetkým na to, aby sa v ňom posádka cítila pohodlne. Tomu zodpovedajú už napríklad komfortné sedadlá, ktoré však dokážu podržať v zákrutách. Naladenie podvozku je tradične pohodlnejšie, ale na veľkých kolesách, ktoré Focusu skutočne pristanú, je predsa len úroveň filtrácie nerovností trochu zhoršená. Hoci je posádka rozmaznávaná výbavou, pre vysokú hranu okien vzadu a širokému stredovému tunelu vpredu, sa môže cítiť trochu stiesnene.
Prevádzkové náklady
Tretí Focus je vybavený úspornými pohonnými jednotkami a to ako vznetovými, tak zážihovými. Benzínové motory EcoBoost navyše patria k tým menej náchylným na štýl jazdy, aj tak je však nutné počítať s tým, že u nich môže pri dynamickej jazde spotreba výraznejšie rásť.