Prečo kúpiť |
---|
Vnútorná priestornosť Variabilný interiér Komfortný a istý podvozok Úsporné vznetové motory TDI |
O vozidle
Ford Galaxy prvej generácie je priamym súrodencom Volkswagenu Sharan a Seatu Alhambra. Vo výrobe vydržalo toto veľké MPV celkom dlho, avšak jeho 11 rokov hravo prekonal práve Volkswagen, ktorý sa vyrábal až do roku 2010, prvý Galaxy tak prežil o štyri roky. Ojazdené Fordy Galaxy sú väčšinou lacnejšie ako podobne staré a opotrebované Sharan, čo z Fordu robí výhodnejšiu kúpu. Napríklad vznetové pohonné jednotky Galaxy úplne preberá od Volkswagenu, a tak je na ne naozaj spoľahnutie a nadchnú nízkou spotrebou. Celkovo pre Galaxy platí aj to, čo pre Sharan a Alhambru. Podľa štatistík spoľahlivosti nejde práve o príliš spoľahlivé auta. Väčšina porúch ale nie je finančne príliš náročná a ich opravy by mali byť vcelku jednoduché, takže prevádzkové náklady zostávajú príjemne nízko. Teda ak majitelia zvolia verziu so vznetovým motorom pod kapotou, benzínové jednotky majú vzhľadom k vysokej pohotovostnej hmotnosti vysokú spotrebu. Ale späť k spoľahlivosti. U Galaxy hnevá elektrická výbava, častou poruchou trpí vykurovacia sústava. Potrápiť dokáže aj najsilnejší motor, šesťvalec VR6 od VW. Galaxy si však zaslúži aj pochvalu. A to predovšetkým za priestorný a variabilný interiér s vyberateľnými sedadlami. Tie sú síce trochu tuhšie, ale poskytujú cestujúcim dobrú oporu. Z Galaxy je aj veľmi dobrý výhľad a celková orientácia okolo vozidla je veľmi dobrá.
Dlhý modelový cyklus prežil Ford Galaxy s jedným výraznejším faceliftom v roku 2000. Ten zmenil guľatú tvár na trochu ostrejšie rezanú so svetlometmi pripomínajúcimi vtedajší Focus. Modernizácia priniesla predovšetkým výrazné vylepšenie materiálov v interiéri a auto odvtedy vo vnútri pôsobí ďaleko lepším dojmom. Menila sa aj paleta motorov, turbodiesely 1.9 TDI so vstrekovaním pomocou rotačného čerpadla nahradili novšie motory TDI-PD.
Spočiatku Galaxy poháňali tri rôzne zážihové motory a dva turbodiesely. Základom je dvojliter s 85 kW, za dobrú voľbu možno považovať mechanicky odolný a trvanlivý štvorvalec 2,3 litra s výkonom 107 kW. Je však nutné počítať s jeho mierne vyššou spotrebou. Najvýkonnejší motor VR6 so 128 kW nie je príliš vyhľadávanou alternatívou vzhľadom k vyššej spotrebe i mechanickým chybám, ktorými motor môže trpieť. Turbodiesely TDI zastupovali verzie s výkonom 66 a 81 kW, nie je nutné pripomínať, že lepšia voľba pre ťažký automobil je silnejšia z jednotiek. Po modernizácii posilnil šesťvalec VR6 na 150 kW a okrem základného TDI so 66 kW boli dostupné aj silnejšie verzie s 85 a 96 kW. Neskôr sa dostal do ponuky aj najsilnejší variant s výkonom 110 kW.
Výbava
Rozsah výbavy pri Galaxy môže byť naozaj široký a platí, že aj lacnejšie verzie na tom nie sú zle. Pochopiteľne viac zaujímavých prvkov nájdeme u novších vozidlách, kde dosiahla pokrok predovšetkým bezpečnostná výbava. U Fordu je známkou dobrej výbavy označenie Ghia.
Design
Ford Galaxy prišiel v čase svojho vzniku na trh s karosériou jednoduchých, v rohoch zaoblených tvarov. Toto prevedenie sa ukázalo ako celkom nadčasové a s postupnými modernizáciami tak Galaxy prežil vo výrobe solídnych 11 rokov. Vzhľad auta je možno trochu príliš usadlý, to však pri MPV vôbec nemusí vadiť. Interiér, ktorý sa od sesterských vozov odlišuje a platí pre neho, že do modernizácie nepôsobí príliš dobrým dojmom, je po roku 2000 výrazne kvalitnejší.
Spotreba
Z hľadiska spotreby sú pre Galaxy vhodné predovšetkým turbodiesely z dielní Volkswagenu, zaujímavou alternatívou však môže byť aj spoľahlivý štvorvalec 2,3 litra, u ktorého sa môžeme často stretnúť s prestavbou na pohon zemným plynom. Turbodiesely majú aj u veľkého a ťažkého auta príjemne nízke nároky na prísun paliva. Pravým opakom je pochopiteľne šesťvalec VR6.
Jazdné vlastnosti
V dobe svojho vzniku mal Ford Galaxy veľmi dobrý podvozok, aj to ho možno udržalo vo výrobe tak dlho. Jazdné vlastnosti sú nezáludne a isté, auto netrpí prílišnými náklonmi v zákrutách a pritom je pre posádku stále pohodlné.
Bezpečnosť
Nárazovými testami Euro NCAP priamo Galaxy neprešiel, sesterský Sharan ich absolvoval v roku 1999. A výsledok bol vtedy len priemerný. Za ochranu posádky dostal Sharan trojicu hviezdičiek, čo je z dnešného hľadiska podpriemerný výsledok. Obzvlášť ak zvážime konštrukčný vek vozidla a jeho zameranie na prepravu väčšieho množstva osôb. Lepšie je voliť mladšie prevedenia, ktoré majú výrazne vylepšenú bezpečnostnú výbavu.
Praktickosť
Galaxy prvej generácie je veľmi praktické auto, ktoré poteší variabilným interiérom. V ňom môžu byť dve alebo tri rady sedadiel, vozidlo tak pojme päť alebo sedem cestujúcich. Obe zadné rady možno vynímať, takže sa z Galaxy dá v prípade potreby vytvoriť aj naozaj schopný sťahovák s kapacitou celkom až 2600 litrov. V konfigurácii pre plné obsadenie má batožinový priestor objem iba 255 litrov, len s dvoma radmi sedadiel je však prepravná kapacita obrovská.
Komfort
Veľké MPV ponúka posádke naozaj nadbytok miesta a cestujúci sa tu tak cítia veľmi príjemne. Komfort odpruženia je tiež na veľmi dobrej úrovni, trochu tuhšie sú však sedadlá. To nemusí každému vyhovovať pri dlhých cestách, na ktoré je Galaxy predurčený. Na druhej strane poskytujú sedadlá veľmi dobrú oporu.
Prevádzkové náklady
Turbodiesely držia spotrebu Galaxy na rozumnej úrovni a o hospodárnej prevádzke sa dá hovoriť aj v prípade motora 2,3 litra. Galaxy patrí k najmenej spoľahlivým autám svojej kategórie, avšak väčšina porúch nie je zásadného mechanického charakteru. Lepšie je však z hľadiska spoľahlivosti voliť modernizované prevedenia.