OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Ford Ka (1996–2008)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Nízke ceny

Originálny odvážny vzhľad

Jednoduchá technika

Dobré jazdné vlastnosti

Spoľahlivé motory

O vozidle

V roku 1996 spôsobil Ford Ka pri svojom predstavení veľký poprask. Malé auto s tak odvážnym dizajnom si doposiaľ nikto nedovolil ukázať. Ka budilo vášne, a celkom trafne tento automobil vystihuje tvrdenie, že je tak škaredý, až je krásny. Káčko bolo jednoducho priekopník, malé štýlové auto v čase, keď sa vlastne kategória malých štýloviek ešte ani zďaleka nerodila. Predbehlo výrazne svoju dobu, čo jasne ukáže pohľad na karosériu dnes. Jeho tvary sú totiž stále veľmi zaujímavé a moderné, z dnešného pohľadu rušia estetiku snáď len výrazné, nelakované nárazníky, ktoré sú pri väčšine vozidiel štandardom. Možno však naraziť aj na prevedenia s nárazníkmi vo farbe karosérie, také Káčko by sa nemuselo hanbiť postaviť sa vedľa najnovších štýlových minivozidiel. Oproti nim je Ka k zohnaniu doslova za babku. Dlhý život modelu znamená, že je na výber celkom široké spektrum áut od naozaj veľmi lacných z prvých ročníkov, až po povedzme, dostupné autá z posledných rokov výroby s podstatne lepšou výbavou, aj modernejšou technikou. Ka existuje takmer výhradne ako trojdverové miniauto, veľmi vzácnou výnimkou je roadster StreetKa, ktorý u nás budete zháňať len ťažko.

Tvar karosérie vozidla jasne napovedá, že vo vnútri nebude miesta na rozdávanie. Cestujúci vpredu sú v pohode, ale vzadu je miesta naozaj málo, a batožinový priestor 185 litrov tiež neprekvapí. Ka je jednoducho mestské miniauto skôr pre dvoch pasažierov a ich drobnosti, alebo víkendový nákup. Čo sa prevedenia interiéru týka, to sa zhoduje s výrazným exteriérom. Materiály sú však dosť obyčajné a kvalita spracovania skôr ľahko podpriemerná. Vďaka kolesám v každom rohu karosérie a ľahkej konštrukcii sa môže Ford Ka pochváliť veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, a špičkovou ovládateľnosťou. Pri športových verziách je podvozok vyladený na ešte lepší výkon, a malé Ka prekvapuje hravosťou. Naopak jazdný komfort trochu trpí, odpruženie je celkovo tuhšie.

Čo sa motorov týka, chrbticu ponuky tvorí agregát s objemom 1,3 litra. Ten je k zohnaniu v prevedeniach s výkonom 37, 44 alebo veľmi solídnych 51 kW. Zďaleka najčastejšie však narazíte na prostredné prevedenie, ktoré pre pohon ľahkého Káčka postačuje. Kto si chce užiť dynamiku a zábavu za volantom, musí hľadať športové prevedenie SportKa, ktoré je rovnako ako roadster StreetKa vybavené tisícšesťstovkou o výkone 70 kW. Tento motor dokáže s Káčkom naozaj dobre cvičiť.

Výbava

Výbava Fordu Ka je skôr základná, bolo treba priplácať aj za airbag spolujazdca. Zohnať automobil vybavený klimatizáciou a niektorými ďalšími komfortnými doplnkami však nie je nijako problematické, lepšie vybavená autá mladších ročníkov môžu dokonca mať aj bočné airbagy.

Design

Dizajn je dodnes tým hlavným, čím Ford Ka svojich potenciálnych majiteľov zaujme. Hodnotiť, či je krásny, alebo nie, je veľmi zložité, ale zdá sa, že avantgardné tvary Káčka ako by dnes nachádzali viac pochopenia. Isté je, že Ford Ka založil kategóriu malých štýlových vozidiel dávno predtým, než sa tu objavili také autá ako Fiat 500, na základe ktorého paradoxne stojí menej odvážna druhá generácia Ka.

Spotreba

O pohon Káčka sa starajú predovšetkým motory s objemom 1,3 litra, ktoré vedia byť v konzumácii paliva striedme, avšak nie úplne najúspornejšie. Predsa len sa tu už trochu prejavuje ich vyšší konštrukčný vek, a teda pôvod v časoch, keď sa na spotrebu tak úpenlivo nedbalo.

Jazdné vlastnosti

Prvý Káčko sa vyznačovalo kolesami umiestnenými úplne v rohoch karosérie, ktorá ich vlastne čo najviac obopínala. Toto usporiadanie dodáva malému a ľahkému Káčku prekvapivo isté a zábavné jazdné vlastnosti s dobrou ovládateľnosťou.

Bezpečnosť

Očakávať od malého auta s dátumom vzniku v roku 1996 akúkoľvek výraznejšiu úroveň aktívnej aj pasívnej bezpečnosti nie je možné. Aj ABS sa pri prvých modeloch dodávalo za príplatok, a štandardne tu bol len airbag vodiča. V nárazových testoch Euro NCAP získal model v roku 2000 trojhviezdičkové skóre, ktoré môžeme pripísať aspoň celkom tuhej konštrukcii karosérie. 

Praktickosť

Ford Ka tiež rozhodne nie je praktický automobil – teda aspoň v zmysle priestornosti. Cestujúci na zadných sedadlách majú málo miesta a neľahko sa sem nastupuje, a batožinový priestor s objemom 185 litrov pojme len menšie nákupy. Avšak na prepletanie sa džungľou veľkomesta je Káčko veľmi praktické.

Komfort

Káčko tiež neponúka ktovieaký jazdný komfort. Posádku síce nevytrasie, avšak odpruženie je tuhšie a nerovnosti vozovky pasažieri úplne jasne pocítia. Ani kvalitatívne prevedenie interiéru alebo výbava príliš komfort nezvýši.

Prevádzkové náklady

Konštrukčne jednoduché Ka sa v štatistikách spoľahlivosti veľmi často pohybuje na chvoste, avšak vozidlo väčšinou trápia menej komplikované problémy. Pohonným jednotkám sa väčšie ťažkosti vyhýbajú, ostatné prvky možno opravovať veľmi lacno.

Ford Ka



Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií