Prečo kúpiť |
---|
Solídny komfort a jazdné vlastnosti Elegantný dizajn Objemný batožinový priestor Bohatá výbava prevedení Ghia Priaznivé ceny ojazdených áut |
O vozidle
Ford Mondeo uvedený v roku 1993 bol pre Ford veľmi revolučným vozom a ihneď získal pozornosť verejnosti. Iste k tomu prispeli aj titul European Car of the Year pre rok 1994. Mondeo nahradilo vtedy už dlhoročný model Sierra, na rozdiel od neho prinieslo modernú koncepciu s pohonom predných kolies. Klasický model, predávaný v prevedeniach sedan, liftback a kombi pôsobil vo svojom čase podstatne modernejším dojmom než vtedajšia konkurencia, ku ktorej sa radil napríklad Volkswagen Passat. Vzhľad auta bol elegantný, ale podľa niektorých príliš konzervatívny. To zmenil rok 1996, ktorý priniesol výrazne modernizované prevedenie Mondea. Táto verzia býva často považovaná za druhú generáciu auta, ale v skutočnosti ide len o výraznejší facelift.
Práve ten odstránil niekoľko kritizovaných vlastností Mondea. Výraznejší dizajn pôsobí dodnes elegantne a pekne, väčšie svetlomety priniesli vytúžené zvýšenie ich celkového účinku a odstránený bol aj problém s ich „vädnutím“. Vďaka zmenám v konštrukcii interiéru a podvozku sa tiež cíti pohodlnejšie posádka vozidla – na zadných sedadlách je v tomto prevedení viac miesta a lepší je aj komfort jazdy. Mondeo prvej generácie má celkovo veľmi pohodlný podvozok, ktorý pritom ponúka vcelku isté jazdné vlastnosti. Ponuka motorov nebola na dnešné pomery príliš bohatá. Základom bol motor 1.6 s výkonom len 66 kW, ktorý mohol byť na Mondeo trochu slabý. Naopak ako veľmi dobrá alternatíva sa javí motor 1.8 s výkonom 85 kW. Jeho jazdný prejav vytvára pocit, ako by išlo o motor s vyšším výkonom. Z dnešného pohľadu je to jasný dôkaz toho, ako sú súčasné motory priškrtené euronormami. Tisícosemstovka poteší priaznivou sadzbou povinného ručenia. Dvojliter s výkonom 100 kW neprináša o mnoho lepší jazdný prejav, pritom spotreba u neho už stúpa. Komfortnou pohonnou jednotkou je šesťvalec 2,5 litra s výkonom 125 kW, jeho silnejšia verzia so 150 kW sa objavila pod kapotou rýchlej verzie ST200. Pomerne vzácne je prevedenie s dvojlitrom 97 kW a pohonom všetkých kolies. Turbodiesel bol vtedy v ponuke jediný, motor 1.8 TD s výkonom 65 kW ale neladil s moderným charakterom Mondea. Konštrukčne išlo o starý agregát pochádzajúci ešte z čias Sierry. S modernizáciou sa navyše motorová paleta nezmenila.
Z hľadiska kúpy ojazdených vozidiel odporúčame predovšetkým modernizovanú verziu, ktorá sa zbavila mnohých nedostatkov. Ideálne je hľadať prevedenia Ghia, ktoré majú bohatú výbavu a pritom ich cena nie je v porovnaní s obyčajnejšími verziami výrazne vysoká.
Výbava
Bežná výbava Mondea prvej generácie zodpovedala dobe vzniku a za radu dnes bežných prvkov bolo nutné priplácať. Výhodou modelu je však fakt, že si ho zákazníci často zhotovovali v najluxusnejším prevedení Ghia, ktoré tak nie je na trhu ojazdených vozidiel ničím neobvyklým. Ghia pritom mala výbavu skutočne bohatú, nechýbal v nej tempomat alebo špecialita automobilky Ford, vyhrievané čelné sklo.
Design
Ford Mondeo prvej generácie má doslova dve tváre. Do roku 1996 je to veľmi konzervatívne tvarovaný automobil, od tohto roku sa objavila verzia s ďaleko atraktívnejším dizajnom. Dodnes pôsobí Mondeo elegantne a staršie alebo nové prevedenie možno voliť podľa toho, aký vzhľad preferujete.
Spotreba
V čase vzniku Mondea neboli vznetové motory zďaleka tak populárne, ako dnes. Aj preto v ponuke nájdeme len jeden turbodiesel, ktorý navyše nevyniká ani kultivovanosťou a spotrebou. Hlavnú ponuku tvoria benzínové atmosférické motory, ktoré majú skôr vyššiu spotrebu. Ideálnou voľbou sa javí tisícosemstovka, ktorá má prijateľnú spotrebu a ponúka dobrú dynamiku.
Jazdné vlastnosti
Mondeo prvej generácie je predovšetkým pohodlný a priestranný automobil, jeho jazdné vlastnosti však vo svojej dobe patrili k nadpriemeru. Podvozok vozidla je tak síce trochu vláčnejší a hojdavý, avšak istota vedenia náprav je vcelku vysoká. Rozhodne platí, že Mondeo nie je pre vodiča ľstivým vozom.
Bezpečnosť
Dnes to už nie je príliš často spomínané, ale prvé generácie Mondea nepatrili práve ku hviezdam v oblasti bezpečnosti. Aspoň čo sa výsledkov v testoch Euro NCAP týka. Tam získalo modernizované prevedenie tri hviezdičky, o jednu však prišlo kvôli veľmi zlým výsledkom pri bočnom náraze. Vzhľadom k tomu, že dnes je už prvá generácia Mondea konštrukčne za zenitom, nemožno tak mať v oblasti bezpečnosti prílišné očakávania.
Praktickosť
Interiér prvého modelu Mondeo je predovšetkým po modernizácii priestranný a pohodlný. Výhodou je tiež možnosť vyberať si z troch karosárskych verzií, čo dnes nie je v strednej triede príliš obvyklé. Okrem sedanu je tak na výber praktickejší liftback a obľúbené kombi. Batožinový priestor má objem od 460 do 540 litrov.
Komfort
Interiér prvého modelu Mondeo je predovšetkým po modernizácii priestranný a pohodlný. Výhodou je tiež možnosť vyberať si z troch karosárskych verzií, čo dnes nie je v strednej triede príliš obvyklé. Okrem sedanu je tak na výber praktickejší liftback a obľúbené kombi. Batožinový priestor má objem od 460 do 540 litrov.
Prevádzkové náklady
Ford Mondeo prvej generácie je dnes automobil s nízkymi obstarávacími nákladmi, avšak nie veľmi úsporné motory a celkový vek vozidla môžu celkové náklady na prevádzku zdvihnúť. Na druhú stranu nekomplikovaná konštrukcia dovoľuje vozidlo opravovať aj v malých opravovniach a ceny náhradných dielov dnes už tiež dosiahli priaznivú úroveň.