Prečo kúpiť |
---|
Nízke ceny Pekný dizajn Výborné jazdné vlastnosti Nízke prevádzkové náklady Dynamický motor 1.7 |
O vozidle
Ford Puma je malým kupé postaveným na báze techniky bežného Fordu Fiesta. Dnes už je Puma veľmi lacným ojazdeným automobilom, a je teda ľahkou cestou k prekvapivo športovému vozidlu. Dynamická karoséria malého Fordu totiž sľubuje aj zábavu za volantom, a Puma tento sľub dokonale splní. Podvozok Fiesty je tu vyladený naozaj perfektne, a auto je v zákrutách veľmi zábavné. Nedotáčavosť tak typická pre vozidlá s pohonom predných kolies tu prichádza až naozaj veľmi neskoro, a navyše pekne čitateľne, takže ju možno ľahko korigovať. Puma perfektne drží smer, ochotne zatáča a minimálne sa pri tom nakláňa. Jedinou pehou na kráse športového výrazu Pumy sú brzdy, tie na zadnej náprave sú totiž iba bubnové a celkovo brzdy pri športovej jazde vplyvom prehriatia skoro vädnú. Inak je Puma naozaj veľmi zábavné malé kupé, ktoré dynamikou jazdy očakávania danej exteriérom dokonca aj prekoná.
Zato v interiéri čaká šoféra iné prekvapenie – palubná doska je tu prakticky bezo zmien prevzatá práve z Fiesty, z ktorej pochádza aj väčšina techniky pod kabátom. Puma by si zaslúžila originálnejšie prevedenie interiéru, a predovšetkým nastaviteľný volant, ktorý postráda. Pozíciu je tak nutné hľadať len za pomoci nastavenia sedadla. Z dnešného pohľadu interiér z Fiesty už toľko nevadí, obe vozidlá nie sú už príliš často vídaným kúskami. Priestornosť je na malé kupé slušná, len zadné sedadlá sú tu naozaj skôr do počtu, ani za priemerne vyrasteného šoféra sa nikto neposadí. Do batožinového priestoru sa zmestí 240 litrov nákladu, po sklopení sedadiel uvezie Puma dokonca 725 litrov vecí.
Pod kapotou Pumy stretneme isté vcelku dynamické benzínové motory. Základom je tisícštyristovka s výkonom 66 kW, ktorá môže mať pri bežnom jazdení veľmi príjemnú spotrebu paliva, svojím výkonom pritom stačí aj na športové zvezenie – len treba motor viac vytáčať. Druhým výkonovým stupňom je tisícšesťstovka, ktorá však nastúpila až v roku 2000, a je teda celkom vzácna. Tá má výkon solídnych 76 kW. Zlatým klincom je potom motor 1,7 VCT s výkonom 92 kW a skutočne príjemným športovým prejavom. S ním je Puma naozaj dravé malé kupétko. Zriedkavo sa možno stretnúť aj výkonnejšou verziou motora naladenou na 114 kW.
Výbava
Výbava Pumy je tiež len veľmi základná, v dobe vzniku auta bolo technických vymožeností k dispozícii aj tak len pramálo. Klimatizácia by však mala byť vcelku obvyklou súčasťou výbavy tohto malého kupé.
Design
Puma je ďalším originálnym Fordom z obdobia okolo prelomu tisícročia. Malé kupé má pekné a dynamické tvary, ktoré sľubujú svižné zvezenie. Dodnes vyzerá Puma veľmi pekne, ak teda neprešla prehnanými úpravami, alebo za sebou nemá vážnejšiu nehodu, po ktorej bolo vozidlo len ledabolo opravené. Palubná doska pochádza bezo zmien z modelu Fiesta, čo trochu prekvapí, ale dnes to asi bude vadiť málokomu.
Spotreba
Športové vlastnosti Pumy lákajú k riadenej jazde, takže spotreba motorov bude v praxi asi trochu vyššia než príjemné papierové údaje. Avšak s Pumou možno jazdiť aj pekne úsporne, a to tak so slabšou tisícštyristovkou, ako v rámci možností aj so silnejšími agregátmi.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti sú dodnes ozdobou tohto miniatúrneho kupé od Fordu. Puma používa podvozok Fiesty, avšak riadne prepracovaný tak, že sa v zákrutách minimálne nakláňa a pevne sa drží zvolenej stopy. Hranica nedotáčavosti leží veľmi ďaleko, a navyše je jej príchod pekne pozvoľný a čitateľný, Puma sa naozaj skvele ovláda.
Bezpečnosť
Nárazovými testami Euro NCAP nikdy malé kupé od Fordu neprešlo, však nemožno očakávať, že by ochrana posádky dosahovala ktovieakú úroveň. Z dnešného pohľadu bude aj kvôli len minimálnej bezpečnej výbave a staršej konštrukcii auta naozaj len základná.
Praktickosť
Od malého kupé nemožno čakať veľkú praktickosť, avšak Puma vie prekvapiť. Batožinový priestor pojme slušných 250 litrov nákladu a po sklopení len núdzových zadných sedadiel (naozaj tu nikoho voziť nechcete) sa do malinkého kupé vojde pekných 725 litrov.
Komfort
Jazdný komfort sa od malého kupé neočakáva, a tuhý podvozok Pumy nie je ani na ktovieaké filtrovanie nerovností pripravený. Posádka tak logicky pocíti rázy od výmoľov a ďalších nepríjemností našich ciest, ale na druhú stranu sa dá s Pumou celkom ľahko jazdiť každý deň.
Prevádzkové náklady
Puma používa jednoduchú a osvedčenú techniku Fordu Fiesta, a tak nie je problém s jej servisom. Väčšina dielov bude aj príjemne lacných, takže vyššie celkové výdavky poputujú predovšetkým smerom do nádrže, pretože Puma láka k bezohľadnému jazdnému štýlu. Vzhľadom k nemu potom predsa len niektorá mechanika viac trpí a vyžaduje viac pozornosti.