Prečo kúpiť |
---|
Dobrý vnútorný priestor Skvele variabilný interiér Výborné jazdné vlastnosti Úsporné vznetové motory Presné radenie |
O vozidle
Ford S-MAX sa objavil v roku 2006 ako dvojča úplne novej generácie veľkopriestorového vozidla Galaxy. Oba príbuzné vozy majú úplne novú techniku, ktorá nijako nesúvisí s predchádzajúcim MPV vyrábaným v spolupráci s Volkswagenom. S-MAX má oproti klasickému modelu Galaxy hrať úlohu športovejšieho a kompaktnejšieho modelu a zameriavať sa predovšetkým na mladších vodičov, ktorí síce potrebujú rodinný kočiar, ale nechcú sa vzdať všetkých jazdných pôžitkov. Vďaka dravému dizajnu a celkovému zameraniu auta má S-MAX len minimum priamych konkurentov, svojím poňatím je to naozaj originálne MPV. Dôkazom kvalít je aj fakt, že facelift vykonaný v roku 2010 bol skôr kozmetický. Zatiaľ čo Galaxy je predovšetkým o priestore, S-MAX robí v tejto oblasti trochu kompromisy. Vo vnútri vozidla je dostatok miesta, ale napríklad tretí rad sedadiel rozhodne neponúkne toľko priestoru ako ten u Galaxy, podobné je to s batožinovým priestorom. Na druhú stranu kompromisy nerobí S-MAX v originálnej konštrukcii sedadiel – tá sa dá zložiť tak, že vznikne úplne rovná ložná plocha a sedadlá nijako neobmedzujú nákladový priestor. V sedemmiestnom usporiadaní je však objem batožinového priestoru len 285 litrov. Po zložení tretieho radu je hneď veselšie, až po strechu sa sem vojde už viac ako dostačujúcich 1051 litrov nákladu.
Základnou pohonnou jednotkou pre S-MAX pred modernizáciou je dvojlitrový benzínový motor Duratec s výkonom 107 kW, ďalším stupňom potom 2,3 Duratec s výkonom 118 kW. Obaja majú vyššiu spotrebu a nie sú pre pohon veľkého MPV príliš vhodné. Špičkovým motorom, ktorý súrodenec Galaxy neponúkal, bol päťvalec 2,5 Duratec s výkonom 162 kW. Ide o motor odvodený od päťvalcov Volvo a známy napríklad zo športového Fordu Focus. Má teda veľa sily a s netradičným MPV dokáže naozaj divy, avšak dynamika je pochopiteľne vykúpená vyššou spotrebou. Najslabším naftovým motorom bol z počiatku 1,8 TDCi s 92 kW, nasledoval dvojliter so 103 kW a prevedenie 2,2 TDCi má výkon solídnych 129 kW. Paleta je tak úplne zhodná s Galaxy.
V roku 2010 prešiel S-MAX modernizáciou, ktorá sa okrem decentných zmien vo vzhľade dotkla výraznejšie práve motorovej palety. Ako najsilnejšia pohonná jednotka nastúpuje preplňovaný zážihový dvojliter EcoBoost s výkonom solídnych 149 kW, silnejší päťvalec bol zrejme z dôvodov nutnosti zníženia spotreby celého modelového radu z ponuky vyradený. Aj tento motor je však dôstojná pohonná jednotka, navyše s výhodnejšou spotrebou. Zážihový atmosférický dvojliter zostal ako základ, ďaleko charismatickejšia a vhodnejšia je ďalšia preplňovaná novinka – tisícšesťstovka EcoBoost s výkonom 118 kW. U nej je však spotreba ovplyvnená jazdným štýlom. Paleta turbodieselov bola tiež preskladaná. Väčšina, až na najsilnejšie prevedenie 2,2 Duratorq so 147 kW, sú dvojlitrové. Základom je verzia s výkonom 85 kW, pokračuje sa výkonom 103 kW a možnosti dvojlitrových TDCi končia pri 120 kW.
Výbava
Zatiaľ čo Galaxy pôsobí až luxusným dojmom, u S-MAXu sa Ford sústredil na športovejšiu atmosféru a opäť sa mu to podarilo. Vozidlo pôsobí hodnotne a podčiarkuje to v podstate dobrá výbava. Základom je tak sedem airbagov alebo duálna automatická klimatizácia, čo sú naozaj nadštandardné prvky. Vo vyšších stupňoch výbav sa potom dočkáme veľmi zaujímavých prvkov.
Design
Dizajn Fordu S-MAX je na MPV až netypicky dynamický a v tomto prípade je to zámerne. Ako konzervatívny variant totiž ponúkol Ford model Galaxy, S-MAX je jeho akýmsi športovým prevedením. S-MAX je tak jedno z dizajnovo najlákavejších MPV na trhu vôbec, jeho tvary sú pritom nadčasové.
Spotreba
U veľkého MPV je prekvapením, že k motorom s rozumnou spotrebou paliva môžeme pripočítať aj zážihovou jednotku. Ide o tisícšesťstovku EcoBoost, ktorá pri rozumnom jazdnom štýle drží spotrebu na solídnej úrovni, ani dvojliter EcoBoost nie je vyložene žravý.Pravda turbodiesely sú pochopiteľne úspornejšie a navyše sú menej ovplyvnené zaťažením vozidla a jazdným štýlom, takže celkovo zostávajú ekonomickejšou voľbou.
Jazdné vlastnosti
Ford S-MAX sa môže na auto kategórie MPV pochváliť naozaj veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Podvozok je veľmi istý a len tak ho niečo nerozhodí, výborná je smerová stabilita na diaľniciach aj v oblúkoch sa S-MAX chová na MPV až prekvapivo stabilne a ukážkovo. Eliminácia náklonov pritom nie je vykúpená zhoršením komfortu.
Bezpečnosť
V roku 2006 prešiel Ford S-MAX nárazovými testami Euro NCAP so ziskom maximálneho, teda päťhviezdičkového hodnotenia. Dobrá je tak bezpečnostná výbava vozidla, ako aj robustná konštrukcia. Úroveň bezpečnosti tiež zlepšujú výborné jazdné vlastnosti vozidla.
Praktickosť
Ford S-MAX je menej praktický variant väčšieho a komfortnejšieho typu Galaxy. Napriek tomu si však ponecháva štandardných sedem miest, len miesta úplne vzadu sú vhodné skôr pre deti. Batožinový priestor má v sedemmiestnom usporiadaní objem len 285 litrov, praktickejšie je vozidlo v päťmiestnom usporiadaní. To možno dosiahnuť ľahko sklopením zadných sedadiel do podlahy. Po strechu je tu tak pre náklad k dispozícii 1051 litrov. Po sklopení oboch zadných radov pojme S-MAX až 2100 litrov nákladu.
Komfort
Veľmi istý podvozok auta nerobí v S-MAX ani príliš veľké kompromisy v pohodlí. Napriek tomu je komfortnejším vozidlom Galaxy, rozdiely sú však veľmi malé. Cestujúci v prvých dvoch radoch majú k dispozícii kráľovský priestor a tiež spracovanie interiéru je na veľmi dobrej úrovni, takže S-MAX dokáže posádku celkom veľmi dobre rozmaznávať. Kvalitné je aj odhlučnenie a pochvalu zaslúžia za svoje pohodlie tiež sedadlá.
Prevádzkové náklady
Po boku Fordu Galaxy patrí S-MAX ku celkom solídne spoľahlivým vozidlám, obzvlášť v rámci svojej triedy. Veľké MPV tiež príjemne prekvapí slušnou spotrebou nielen turbodieselových motorov, takže prevádzkové náklady možno udržať na rozumnej úrovni.