O vozidle
Hyundai Elantra je automobil, ktorý v Európe v roku 2000 nahradil rovnako zameraný automobil, ktorý sa do tej doby volal Lantra. Pomenovanie Elantra pritom pre rovnaké auto platilo na väčšine ostatných svetových trhoch, takže nejde ani tak o zmenu názvoslovia ako skôr o zjednotenie. Pôsobí to trochu paradoxne, mohlo by sa totiž zdať, že písmeno E na začiatku názvu znamená prispôsobenie modelu požiadavkám európskeho trhu, v skutočnosti to tak však nie je. Elantra je globálnym kompaktným modelom, ktorý hrá úlohu dostupného a prostorného vozidla. Zatiaľ čo predchádzajúce generácie (posledná s označením Lantra) sa vyznačovali sympatickým oblým dizajnom, prevedenie vyrábané od roku 2000 mnoho pochvál za svoj vonkajší vzhľad nezožalo. Dizajn automobilu je až príliš ázijský a chýba v Európe tak oceňovanú eleganciu. Možno aj kvôli vzhľadu je však dnes jazdená Elantra k dostaniu za priaznivé ceny, čo z nej robí solídny rodinný automobil pre nie príliš náročných motoristov. Tým model ponúkne veľmi slušný vnútorný priestor a rozumné množstvo miesta pre batožinu. Toho tu síce pri sedane ani liftbacku nie je toľko ako napríklad pri obľúbenej českej Octavii, avšak Elantra je oproti nej vozidlo s lepšou ponukou miesta na zadných sedadlách. Len nad hlavou je priestor priemerný. Spracovanie interiéru patrí medzi jednoduchšie, čo platí aj pre estetiku a použité materiály.
Z jazdného hľadiska nie je Elantra žiadnym preborníkom, sústredí sa viacmenej na komfort, čo má za následok výraznejšie náklony v zákrutách. Stopu auto opúšťa skôr ako mnoho konkurentov, celkovo je Elantra viacmenej autom pre pokojnejších vodičov, ktorí netúžia po dynamickej jazde.
Tým budú vyhovovať aj pohonné jednotky, ktoré sa síce vyznačujú dobrou pružnosťou, avšak spotreba paliva nie je ich ukážkovou disciplínou. Čo pri snahe ušetriť, velí šliapať na plynový pedál čo najmenej. Základom je tisícšesťstovka s výkonom 77 alebo 79 kW, ktorá už sama o sebe pre pohon vozidla dobre postačuje. Je pružná, avšak medzi súpermi nájdeme množstvo automobilov s úspornejšími a podobne výkonnými motormi. Zato isté vlastne platí aj pre dvojliter, ktorý je k dispozícii vo výkonoch 104 a 105 kW. Jeho dynamika je už veľmi slušný, avšak apetít stúpa. Navyše sa tento motor vzhľadom ku schopnostiam podvozka javí ako trochu zbytočný. Pomerne slušnej obľuby sa dočkal turbodiesel 2,0 CRDi, ktorý dostal výkon 81 a neskôr aj 83 kW. Ním vybavená Elantra je jedným z najdostupnejších vznetových automobilov podobného formátu. Motor je síce dosť hrubý a hlučný, avšak v praxi samozrejme úspornejší než zážihové prevedenia. Opäť však platí, že konkurencia dokáže sporiť viac.
Výbava
Elantra sa môže na dobu svojho vzniku a na cenovú kategóriu, v ktorej sa nachádza, pochváliť relatívne slušnou výbavou. Moderné vymoženosti však očakávať nemôžeme, klimatizácia, airbagy a elektrická výbava sú akýmsi nutným štandardom. Väčšina vozidiel na trhu má navyše veľmi podobnú výbavu, nehľadiac na motorizáciu.
Design
Mohlo by sa zdať, že písmeno E na začiatku názvu znamená prispôsobenie modelu vkusu európskych zákazníkov. V skutočnosti tomu tak však nie je, a Elantra má až príliš ázijský a komplikovaný vzhľad, ktorý postráda v Európe tak oceňovanú eleganciu. Tej mala paradoxne viac predchádzajúca Lantra.
Spotreba
Spotreba paliva nie je práve ukážkovou disciplínou pohonných jednotiek Elantry. Trojica motorov patrí v rámci konkurencie vždy k trochu smädnejším. Nie, že by snáď boli extrémne náročné, ale jednoducho nájdeme v rovnakej triede, a s podobnými motormi aj výrazne úspornejšie autá. Platí to aj pre relatívne populárny turbodiesel.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti tiež nie sú ozdobou Elantry, auto s mäkko naladeným podvozkom sa snaží priniesť predovšetkým dobrý jazdný komfort. Ovládanie je trochu odťažité, stopu v zákrutách nedrží Elantra príliš ochotne, a náklony sú výraznejšie.
Bezpečnosť
Ani v nárazových testoch Euro NCAP si nevedie Hyundai Elantra ktovieako skvelo. V roku 2001 získal tento kórejský model tri hviezdičky z piatich možných, čo dnes znamená, že úroveň ochrany posádky bude na danú triedu skôr trochu podpriemerná.
Praktickosť
Elantra nepatrí k vozidlám, ktoré by hrali na čo najväčší objem batožinového priestoru. Auto uvezie rozumných 415 litrov nákladu, čo je však vo svetle niektorých konkurentov podpriemerná hodnota. Pre mnoho záujemcov však dostačujúca, navyše Elantra to vynahrádza lepšou ponukou miesta v interiéri.
Komfort
Hyundai Elantra má komfortne naladený podvozok, ktorému sa celkom dobre darí žehliť nerovnosti rozbitých slovenských vozoviek. Motory pod kapotou sú však celkovo trochu hlučnejšie, čo komfort mierne znižuje.
Prevádzkové náklady
Jednoduchšia konštrukcia Elantry znamená tiež jednoduchšiu použitú techniku, a menej náročný servis. Navyše sú ceny tak dielov, ako servisných úkonov na priaznivej úrovni. A ani v oblasti spoľahlivosti na tom nie je Elantra ktovieako zle.