Prečo kúpiť |
---|
Nízke ceny Živé pohonnej jednotky Pohodlné sedadlá Zaujímavý vzhľad |
O vozidle
V roku 1996 sa na európskom trhu objavila druhá generácia Hyundai Lantra. Ide o sedan a kombi nižšej strednej triedy, ktorý sa snažil zákazníkov v dobe svojej aktívnej služby osloviť výrazným zaobleným a dynamickým dizajnom, a dobrou výbavou za priaznivú cenu. Dnes z výhod zostáva predovšetkým spomínaná nízka cena, Lantra je naozaj lacnou jazdenkou, čo je dané tak jej starobou, ako príslušnosťou k značke. Pritom však nie je Lantra nijako zásadne problematickým automobilom. Hoci za dobovými konkurentmi v rade kvalitatívnych parametrov zaostávala, časom sa pri ojazdených vozidlách mohlo veľa rozdielov zmazať. Lantra je napríklad celkom priemerne spoľahlivá, a prevádzkové náklady nie sú nijako prehnane vysoké.
Zákazníkov aj dnes môže zaujať nezvyčajnými tvarmi, a to tak v prevedení sedan, ako i kombi. Z dnešného pohľadu sú výrazne zaoblené tvary snáď až neobvyklé, na aute nie je jediná hrana. Lantra má tiež vcelku nízky profil, čo však sťažuje nastupovanie do vozidla. Dverný otvor totiž nie je nijako zásadne veľký, a vzhľadom k nízkej streche je nutné sa pri nastupovaní dosť skloniť. Vnútorný priestor pre posádku je celkom dostatočný, nájdeme tu predovšetkým celkom pohodlné sedadlá. Vzhľad interiéru je však už dosť odpovedajúci dobe vzniku vozidla, i jeho kórejskému pôvodu. Pochvalu si nevyslouží ani batožinový priestor, ktorý má v sedane objem 393 litrov, v kombi je to dokonca pri naložení po hranu okien ešte o niečo menej.
O pohon Hyundai Lantra sa starajú predovšetkým zážihové motory, ktoré sú prekvapivo pružné, a celkom rozumne úsporné. Základom bola tisícšesťstovka s nadštandardným výkonom 84 kW, ktorá pre Lantru bohato stačí. Silnejšou variantou je tisícosemstovka s výkonom 94 kW, ktorá bola neskôr nahradená dvojlitrom s výkonom 102 kW. V roku 1998 sa v ponuke objavil aj vznetový motor 1,9 D, avšak neprepĺňaný agregát s výkonom iba 50 kW mnoho zákazníkov neoslovil, a preto je dnes skôr raritou.
Z hľadiska jazdných vlastností je Lantra trochu rozporuplným vozom. Má tuhší podvozok, ktorý dodáva vozidlu slušnú smerovú stabilitu, ale len do chvíle, kým nie je výraznejšie naložený. Potom predné kolesá trochu strácajú adhéziu, a riadenie auta je už o niečo menej isté a presné. Jazdný komfort potom okrem tuhšieho odpruženia znižuje aj prenos vibrácií z vozovky do karosérie.
Výbava
V čase aktívneho modelového života sa považovala Lantra za dobre vybavený automobil za priaznivú cenu. Dnes už platí predovšetkým časť o cene, výbava nijako neprekvapí. Napriek tomu napríklad elektrické sťahovanie okienok bolo samozrejmosťou, a klimatizácia je tiež bežná.
Design
Hyundai Lantra druhej generácie sa vyznačuje dosť výrazným a zapamätateľným dizajnom. Auto vznikalo v čase, keď bol oblý vzhľad v Európe v móde, a nenájdeme na ňom snáď jedinú hranu. Platí to pre sedan aj pre kombi, obe auta tak aj dnes pôsobia celkom originálnym dojmom, čo je na kórejskú produkciu daného veku celkom nezvyčajné.
Spotreba
Hyundai Lantra druhej generácie dostal pod kapotu nadštandardne výkonné atmosférické štvorvalce. Tie sa vyznačujú aj prekvapivo rozumnou spotrebou paliva, ktorá nerastie zbytočne vysoko ani pri vyššom využívaní ich potenciálu, ktorý leží predovšetkým vo vyšších otáčkach. Úsporný diesel s výkonom 50 kW nie je príliš obvyklou ani kultivovanou jednotkou.
Jazdné vlastnosti
Z hľadiska jazdných vlastností je Lantra trochu rozporuplným vozom. Má tuhší podvozok, ktorý dodáva vozidlu slušnú smerovú stabilitu, ale len do chvíle, kým nie je výraznejšie naložený. Potom predné kolesá trochu strácajú adhéziu, a riadenie auta je už o niečo menej isté a presné.
Bezpečnosť
Lantra mala na svoju dobu dobrú výbavu vrátane ABS a dvojice airbagov vpredu, avšak to je z hľadiska bezpečnosti všetko. Staršia konštrukcia vozidla dáva tušiť, že Lantra z dnešného pohľadu nebude príliš bezpečná. Nárazovými testami Euro NCAP Lantra druhej generácie neprešla.
Praktickosť
Interiér relatívne nízkeho auta je prekvapivo priestorný, a cestujúci si na nedostatok miesta sťažovať nebudú, avšak nastupovanie do auta je sťažené. Takisto batožinový priestor je relatívne malý, pri sedane je k dispozícii 393 litrov, a kombi pojme pri naskladaní pod roletku dokonca ešte menej nákladu.
Komfort
Jazdný komfort je ďalšou oblasťou s niekoľkými rozpormi. Lantra má síce veľmi pohodlné sedadlá, no celkovo tuhšie naladenie podvozka. Na svoju dobu disponuje slušnou výbavou, ale na dlhších cestách budú posádku rušiť vibrácie, ktoré sa prenášajú do karosérie od vozovky.
Prevádzkové náklady
Prevádzkové náklady Lantry sú celkom priaznivé a dané tým, že spotreba motorov sa drží v rozumných medziach, a Lantra je na svoj vek relatívne spoľahlivým automobilom. Opravy by navyše nemali byť náročné a drahé, či už z hľadiska samotných úkonov, alebo ceny náhradných dielov.