Prečo kúpiť |
---|
Nízke ceny Dobrý vnútorný priestor Množstvo odkladacích miest Veľmi dobrý výhľad z vozidla Silné motory |
O vozidle
Hyundai Matrix je malé MPV, ktoré malo vo svojej dobe ambície konkurovať kompaktným autám rovnakého zamerania. Z toho okrem iného vychádza aj motorová paleta, ale o tej až za chvíľu. Oproti väčšine malých MPV tiež pôsobí Matrix trochu dospelejším dojmom, je to však dané jeho značne konzervatívnym dizajnom, ktorý dnes už nepôsobí príliš atraktívne. Pôvodný návrh pritom pochádza od slávneho štúdia Pininfarina. Hyundai tvár svojho malého MPV dvakrát omladil – prvýkrát v roku 2005, kedy vozidlo dostalo snáď ešte umiernenejšie tvary predovšetkým na prove, druhýkrát sa vzhľad menil v roku 2008, to zase dostal Matrix krajšie zaguľatený predok po vzore vtedajších modelov, napríklad i30. Toto prevedenie sa tiež snaží maskovať netradičné riešenie zadného skla vyplňujúceho C stĺpik karosérie. Línia skla je tu totiž vyššia než vo dverách, čo vytvára na boku auta netypický a pre niekoho dosť rušivý schod. Po druhom facelifte síce toto riešenie zostalo, no časť pod sklom je vyplnená čiernym plastom, ktorého spodná hrana zasahuje k hrane okien vo dverách. Vo vnútri pôsobí Matrix obyčajným dojmom, tvrdé plasty neprekvapia, spracovanie je naskrz priemerné. Vodičovi sa nemusí páčiť prístrojový štít umiestnený uprostred na vrchu palubnej dosky, je tak totiž trochu mimo bežné zorné pole. Sedadlá sú však pohodlné a miesta je v Matrixe tiež dostatok. Malé MPV kórejskej automobilky tiež prekvapí množstvom šikovných odkladacích priestorov, ako napríklad zásuvkou pod sedadlom spolujazdca. Tieto miesta pomôžu uschovať drobné cennosti pred zrakmi zlodejov, čo je v kombinácii s faktom, že Matrix takmer vôbec neláka zlodeja, určite potešiteľné. Batožinový priestor s objemom 350 litrov nie je rozhodne rekordný, no postačí. Vodič ocení veľmi dobrý výhľad z vozidla, karoséria je navyše celkom prehľadná, takže sa s Matrixom ľahko parkuje.
Z hľadiska jazdných vlastností nemožno očakávať zázraky, a to aj napriek tomu, že podvozok je tuhší a nedovolí prehnané náklony v zákrutách. Na druhú stranu tým netrpí jazdný komfort, ktorý je určite zaujímavejšou stránkou Matrixu. Vo vyšších rýchlostiach sa však ozýva aerodynamický hluk.
Čo sa motorov týka, na svoju veľkosť dostalo Hyundai Matrix vcelku silné agregáty. Základom je motor 1,6 s výkonom 66 alebo 76 kW, ktorý bude väčšine motoristov bohato postačovať. Motor je príjemne pružný a spotrebu paliva vie držať v rozumných medziach. Silnejšia tisícosemstovka s výkonom 90 kW je tak vzácnejšia. Pod kapotou sa môžu objaviť aj turbodiesely. Najprv sa dodával veľmi nekultivovaný a hlučný trojvalec 1,5 litra s výkonom 60 kW. Po prvom facelifte sa však objavil modernejší štvorvalec CRDi zhodného objemu, jeho výkon je 75 kW, verzia s premennou geometriou lopatiek turbodúchadla potom má 81 kW.
Výbava
Základná výbava Hyundai Matrix dnes už vôbec neprekvapí. Nájdeme v nej štyri airbagy, manuálnu klimatizáciu a klasickú elektrickú sadu vrátane vyhrievania zrkadiel, moderné vymoženosti majú však naďalej Matrixu vstup zakázaný.
Design
Hyundai Matrix je ďalším malým MPV, ktoré svojím vzhľadom príliš veľa pozornosti neupúta. Dosť konzervatívne tvary sú trochu prekvapivo dielom štúdia Pininfarina, automobilka Hyundai ich však dvakrát v priebehu modelového života zmenila. Prvý facelift priniesol ešte konzervatívnejšiu tvár, ten druhý naopak predsa len o niečo krajšiu – tá však zase menej pasuje ku zvyšku vozidla.
Spotreba
Hyundai Matrix má prekvapivo v ponuke celkom silné motory. Už základná tisícšesťstovka tak plne dostačuje, a je zďaleka najobľúbenejšia motorizácia, ktorá zároveň prináša priaznivú spotrebu paliva. Veľmi úsporné potom budú turbodiesely, ani tie nie sú na trhu ojazdených áut vzácne.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti rozhodne nie sú ukážkovou disciplínou Hyundai Matrix. Nie, že by správanie bolo nejako zákerné, to v žiadnom prípade. No auto je výrazne nedotáčavé, a stopu v zákrute tak príliš nedrží. A to napriek relatívne malým náklonom daným tuhším odpružením.
Bezpečnosť
Nárazovými testami organizácie Euro NCAP Hyundai Matrix nikdy neprešlo, takže o jeho skutočnej bezpečnosti vieme málo. Štandardom výbavy je však šesť airbagov, takže by aj napriek možno trochu nemodernému vzhľadu mohla dobre fungovať aj samotná karoséria.
Praktickosť
Miesta je na malé MPV v Hyundai Matrix viac než dostatok, a interiér prekvapí aj ďalšou praktickosťou a variabilitou. Zadnú lavicu je možné posúvať vo veľkom rozsahu 20 centimetrov, takže základný objem batožinového priestoru 350 litrov je možné významne zväčšiť. Batožinový priestor má navyše pekne pravidelný a ľahko využiteľný tvar. V interiéri potom posádka ocení množstvo praktických odkladacích miest aj príjemných inteligentných riešení.
Komfort
Jazdný komfort Matrixu môže zdanlivo obmedzovať tuhšie odpruženie, ktoré zamedzuje výrazným náklonom v zákrutách. Ale v skutočnosti si podvozok s filtráciou nerovností poradí celkom dobre. Vo vyšších rýchlostiach však môže posádku obťažovať väčší aerodynamický hluk.
Prevádzkové náklady
Hyundai Matrix je cenovo dostupným malým MPV, a ani jeho prevádzkové náklady nebudú vysoké. Základný motor má vyváženú kombináciu sily a spotreby paliva, je tiež spoľahlivý. Celkovo je na tom Matrix so spoľahlivosťou celkom dobre a prípadné opravy nevyjdú draho.