




Prečo kúpiť |
---|
Ponuka vnútorného priestoru Spoľahlivosť Komfortný podvozok Úsporné diesely Priaznivé ceny |

O vozidle
Medzi "malými" a "veľkými" SUV kórejských automobiliek nebol príliš veľký veľkostný, ani cenový rozdiel. Snáď to zapríčinilo, že sa Hyundai Santa Fe prvej generácie svojho času stalo najpredávanejším SUV na slovenskom trhu. Vozidlo za to vďačilo predovšetkým práve atraktívnej cenovke a tak dnes ako ojazdené predstavuje možnosť získať priestranné SUV za priaznivé čiastky. Technicky vozidlo v podstate nijako nad ostatnými SUV nevyčnieva, na druhej strane priestranný interiér, komfortný podvozok a úsporné vznetové motory sú tým, čo spoľahlivo stačí ku šťastiu celej rade vodičov. Santa Fe má tiež celkom svojský dizajn, ktorý sa síce možno trochu okukal, ale autu stále pristane. Navyše za volantom si rozhodne nebudete pripadať ako v ťažkopádnom veľkom SUV, Santa Fe pôsobí a chová sa veľmi civilizovane a je prekvapivo obratné. Ostatne, však tiež automobil veľkostne zodpovedá vlastne dnešným kompaktným SUV, hoci v čase svojho vzniku patril o niečo vyššie.
Čo sa motorov týka, paleta nebola príliš široká a tie benzínové sa rozhodne nemôžu chváliť spotrebou paliva. Základom je dvojliter s 99 kW, ponuka pokračuje motorom 2,4 litra s výkonom 107 a po modernizácii 110 kW a vrcholom je šesťvalec 2,7 litra so 125 kW. Ďaleko lepšou voľbou sú turbodiesely. Ich výkony síce nevyzerajú na prvý pohľad ktovieako excelentne, rozhodujúci je však v tomto prípade vysoký krútiaci moment jednotiek. Tie si tak so Santa Fe poradia veľmi dobre. Slabší turbodiesel CRDi má výkon 83 kW, neskôr pribudla aj silnejšia verzia s turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek, tá má solídnych 92 kW. Santa Fe rozhodne nie je športovec, takže diesely naozaj stačia, navyše sa odvďačia priaznivou spotrebou. Dynamické možnosti auta limitujú tiež brzdy, ktoré majú sklon k vädnutiu, razantná jazda tak nie je vhodná. Pri jazde z dlhých klesaní je vhodné brzdiť motorom a brzdám čo najviac odľahčovať.
Výbava




Ako je u kórejských vozov obvyklé, výbava Santa Fe je za dané peniaze nadpriemerná, na druhej strane si výrobca nepotrpel na príliš rozsiahle možnosti príplatkových prvkov. To však tiež znamená, že nie je príliš nutné hľadieť na konkrétnu výbavu danej jazdenky.
Design




Hyundai Santa Fe prvej generácie sa vyznačuje vcelku neobvyklým a originálnym dizajnom, ktorý pritom nepôsobí samoúčelne. Hoci tak auto stihlo už predsa len opticky trochu zostarnúť, rozhodne nemožno hovoriť o tom, že by bol dizajn vyložene nepodarený. Len je na ňom vidieť, že už niečo pamätá.
Spotreba




Ak zvolíte pod kapotou Santa Fe vznetové motory, môžete sa tešiť na priaznivú spotrebu paliva, ktorá pri danej veľkosti auta patrí k tomu lepšiemu, čo sa dá získať. Naopak benzínové motory sú smädné a v podstate ani neprinášajú vytúženú dynamiku jazdy.
Jazdné vlastnosti




Podvozok Santa Fe je nastavený predovšetkým komfortne, napriek tomu jazdné vlastnosti nie sú zlé. Santa Fe síce nie je majster v držaní stopy, ale záludnosti od neho nehrozia. V mnohých podmienkach vodiča podrží pohon všetkých kolies, ktorý sa pripája automaticky. Na zadné kolesá môže podľa stavu vozovky prúdiť až 40% výkonu. Niekedy sa môžu v bazároch objaviť aj vozidlá výhradne s pohonom prednej nápravy. Tie nepochádzajú ani zo slovenského, ani z českého trhu, u nás sa totiž tieto verzie nepredávali.
Bezpečnosť




V nárazových testoch Euro NCAP získalo Santa Fe prvej generácie štyri hviezdičky z piatich možných. Je to solídny výsledok, ktorý len potvrdzuje robustnú konštrukciu SUV a slušnú bezpečnostnú výbavu. Tá síce za dnešnými štandardmi už trochu pokrivkáva, ale dôvod k sťažnostiam tu nie je. Z hľadiska bezpečnosti sú obmedzujúcim faktorom brzdy, ktoré majú tendenciu vädnúť.
Praktickosť




Vo vnútri Hyundai Santa Fe rozhodne nebude posádka trpieť nedostatkom priestoru. Miesta je dosť vpredu aj vzadu a aj batožinový priestor má solídny objem 469 litrov. Po sklopení zadných sedadiel navyše vznikne rozmerná rovná ložná plocha a je možné prepraviť až 2 100 litrov nákladu. V interiéri nájdeme tiež šikovné odkladacie miesta a praktické sú piate dvere. Sú výklopné a v prípade potreby je možné otvoriť len ich hornú presklenú časť.
Komfort




Podvozok Santa Fe je predovšetkým komfortný, cestujúci majú tak naozaj dostatok pohodlia. A to aj vďaka dostatku miesta na všetkých sedadlách. Na druhej strane úroveň komfortu trochu znižuje estetika interiéru a použité materiály.
Prevádzkové náklady




Na pohľad aj technikou môže Santa Fe zapadať do priemeru, to sa však netýka spoľahlivosti. Ide totiž o nadpriemerne spoľahlivý automobil, ktorý prekvapí celkovou trvanlivosťou. Len spojka nevyniká, väčšina ostatných problémov je úplne v súlade s vekom vozidla. Servis by tak nemal byť (aj vzhľadom k obľube vozidla) nákladný, vznetové motory majú tiež priaznivú spotrebu paliva.