Prečo kúpiť |
---|
Veľký vnútorný priestor Dobrý jazdný komfort Dobrá výbava Priaznivé ceny |
O vozidle
Hyundai Sonata vyrábaný v rokoch 1999-2005 (globálne ide o štvrtú generáciu) je veľkým sedanom strednej triedy, ktorý v čase svojho uvedenia na trh útočil na zákazníkov predovšetkým priaznivou cenou v kombinácii s veľkým vnútorným priestorom a dobrým jazdným komfortom. Na automobil narazíte v dvojitom prevedení, pred faceliftom je to o poznanie konzervatívnejší kúsok so svetlometmi vpredu aj vzadu v oblých rohoch karosérie. Tento variant sa však vyrábal len veľmi krátko, už v roku 2001 sa objavilo faceliftované prevedenie, ktorého predok aj zadok, zaznamenali veľmi výrazné zmeny. Kým tvarovanie veka kufra a zadných svetiel môže pripomínať Jaguar S-Type, predná časť zase odkazuje na súčasné Mercedesy. Z dizajnového hľadiska tak nie je Sonata ktovieakým pôžitkom, auto nie je ani originálne, ani ktovieako krásne, predfaceliftové prevedenie predsa len pôsobí vyváženejším dojmom. Niekedy býva modernizované vozidlo označované ako piata generácia, technicky však ide stále o ten istý automobil.
Lepšia situácia ako zvonku panuje vo vnútri vozidla. Tu sa prejavuje v tom čase už rastúca kvalita spracovania kórejských automobilov, a interiér môže aj po rokoch a dlhej dobe používania pôsobiť stále celkom sympaticky. Spracovanie bolo v čase výroby vozidla na dobrej úrovni, rovnako tak kvalita použitých materiálov. Ak sa teda predchádzajúci majiteľ k vozu správal dôstojne, interiér môže byť zachovalý. Imitácia dreva, ktorou niektoré modely disponujú, ale v ňom dnes už tak či onak, moderne pôsobiť nebude. Každopádne veľké a pohodlné sedadlá pekne korešpondujú s dostatkom miesta vo všetkých smeroch, Sonata tu posádku dobre rozmaznáva. S celkovým množstvom miesta, ale trochu kontrastuje relatívne malý batožinový priestor, ktorý pojme iba 398 litrov nákladu.
Z hľadiska jazdných vlastností je kladený dôraz predovšetkým na pohodlie, auto sa napriek nerovnostiam príjemne rozkýva, aj keď dnes už bude záležať aj na stave podvozku konkrétneho vozidla. Trvanlivosť niektorých komponentov nebola vyššia ako 100 000 kilometrov. Jazdným vlastnostiam dominuje výrazná a čoskoro sa dostavujúce nedotáčavosť, takisto napríklad brzdy krotia akékoľvek vášne, s opakovaným intenzívnym brzdením rýchlo vädnú. Každopádne je dnes štvrtá generácia Sonaty jedným z cenovo dostupných spôsobov, ako získať veľký, priestorný a pohodlný automobil.
Na druhú stranu sa pri ňom budete musieť zmieriť s vysokou spotrebou paliva. Sonata bola k dispozícii len s benzínovými motormi. Pred faceliftom išlo o dvojliter s výkonom 100 kW a 2,5-litrový šesťvalec so 118 kW. Po facelifte oslabil dvojliter na 96 kW, a vidlicový šesťvalec zväčšil svoj objem na 2,7 litra a výkon na 127 kW. Úsporný nie je ani jeden agregát, z dlhodobého hľadiska bude problém stlačiť spotrebu pod 10 litrov na 100 kilometrov aj pri dvojlitroch.
Výbava
Vo svojej dobe bola Sonata veľkým a dobre vybaveným vozidlom za lákavé peniaze. V súčasnosti síce žiadny z prvkov výbavy nijako neprekvapí, ale komfortný základ vrátane klimatizácie tu je samozrejmosťou. Vzhľadom k nízkej cene auta je výbava veľmi dobrá.
Design
Štvrtá generácia Hyundai Sonata rozhodne nie je vozidlom, ktorý by malo zbierať ceny za dizajn. Pred faceliftom išlo o relatívne nenápadný sedan, po facelifte pôsobí vozidlo síce trochu výraznejšie, ale tiež menej harmonicky. Lepšia je situácia v interiéri, ale aj na ňom je už poznať vek auta.
Spotreba
Spotreba motorov je jednou z najväčších slabín Sonaty z prelomu tisícročia. Diesely pod kapotou zatiaľ úplne chýbali, a benzínové agregáty neboli úsporné ani na svoju dobu, nieto z dnešného hľadiska. Aj pri dvojlitroch vyžaduje priemer pod 10 litrov na 100 kilometrov naozaj obozretnú jazdu, v meste potom spotreba stúpa ešte vyššie. Šesťvalce sú potom ešte smädnejšie.
Jazdné vlastnosti
Hyundai Sonata sa rozhodne nespráva zákerne, avšak jazdné vlastnosti nie sú silnou stránkou vozidla. Riadenie nie je príliš komunikatívne a je celkom preposilované, nedotáčavosť sa dostavuje veľmi skoro a aj náklony v zákrutách sú celkom výrazné. Sonata je tak určená predovšetkým pre pokojnú jazd.
Bezpečnosť
Veľký sedan mal na svoju dobu slušnú bezpečnostnú výbavu, dnes však dvojica airbagov, a štandardné prvky ako ABS nikoho neprekvapia. Konštrukčne staršie karoséria nemôže vyhovieť súdobým bezpečnostným nárokom, podobne ako brzdy s vadnoucím účinkom.
Praktickosť
Hyundai Sonata môže spĺňať nároky na veľké a celkom praktické auto. To pokiaľ nevyžadujete od sedanu ktovieako veľký batožinový priestor, objem 398 litrov naozaj nie je príliš veľa. Vo vnútri auta je však miesta viac než dostatok.
Komfort
Ak má Hyundai Sonata zachovalý podvozok, je jazdný komfort na veľmi dobrej úrovni. Podvozok je naladený mäkko a dobre tlmí nerovnosti, benzínové motory sú kultivované, a tak sa v rozumnej miere drží aj hlučnosť. Ku komfortu prispieva aj solídna výbava a dostatok miesta.
Prevádzkové náklady
Vyššie prevádzkové náklady Sonaty sú dané tak vysokou spotrebou zážihových motorov vozidla, ako jeho celkovou starobou. Je takmer isté, že Sonata bude vyžadovať pravidelnú starostlivosť a prísun čerstvých náhradných dielov, čo sa môže výraznejšie prejaviť v peňaženke.