Prečo kúpiť |
---|
Veľký vnútorný priestor Dobrý jazdný komfort Veľký batožinový priestor Priaznivé ceny |
O vozidle
V rokoch 2005–2010 sa v Európe predávala piata, a zatiaľ posledná generácia sedanu Hyundai Sonata. Nástupca modelu strednej triedy bol už totiž vyvinutý viac s ohľadom na potreby miestnych zákazníkov, a dostal podľa nového plánu meno zapadajúce do súčasnej modelovej palety – i40. Na niektorých trhoch však Sonata žije ďalej. Každopádne model vyrábaný do roku 2010 je posledným vozom, ktorý s konkurenciou súperil predovšetkým cenou v kombinácii s dobrou výbavou, a veľkou ponukou priestoru. Opäť pri ňom platí, že zákazníci nemali na výber mnoho verzií, Sonata sa stále dodávala iba ako sedan, to sa zmenilo až s príchodom nástupcu.
Oproti predchádzajúcej generácii však znamenala piata Sonata výrazný posun vpred. Už napríklad len po stránke dizajnu. Hoci sú tu stále vidieť kórejskej vplyvmi, celkovo sa vzhľad Hyundai Sonata upokojil, a vozidlo pôsobí vcelku elegantným dojmom. Dôkazom, že sa kórejskí dizajnéri konečne našli, je aj fakt, že facelift vykonaný v roku 2008 zmenil celkový výraz vozidla len minimálne, tentoraz išlo iba o očakávané kozmetické zmeny. S novou generáciou opäť došlo k navýšeniu kvality vozu, spracovanie pôsobí solídnym dojmom, a to isté platí pre použité materiály. Súdobá európska, alebo japonská konkurencia je síce o niečo ďalej, avšak Sonata už nie je priepastne iná.
V interiéri platí v prípade tohto prevedenia viac než dostatok miesta, tentoraz sa tiež môžu majitelia tešiť z naozaj kráľovského batožinového priestoru. Ten totiž pojme 523 litrov nákladu, čo je oproti predchádzajúcemu prevedeniu nárast o viac ako štvrtinu, a celkovo ide o nadpriemernú hodnotu. Osobitnú pochvalu opäť zasluhujú aj sedadlá.
Jazdné vlastnosti Sonaty sú naďalej zamerané predovšetkým na komfort. Mäkko naladený podvozok sa na nerovnostiach našich ciest len decentne pohojdáva, v zákrutách to však znamená výraznejšie náklony. Pri diaľničnom krížniku tiež prekvapí trochu horšia smerová stabilita daná nepresným, zbytočne přeposilovaným riadením s ľahkým prevodom. Podvozok tiež vedia rozhodiť priečne nerovnosti.
Paleta pohonných jednotiek nie je príliš široká, chrbticou ponuky sú opäť benzínové motory. Základom bol najprv motor 2,4 s výkonom 118 kW, ktorý bol doplnený šesťvalcom 3,3 litra s výkonom 179 kW. Úspornou záchranou sa stal turbodiesel 2,0 CRDi s výkonom 110 kW. Ten zostal v ponuke aj po facelifte bezo zmien, pri ostatných motoroch došlo k modernizácii. Motor 2,4 posilnil na 128 kW, a urobil tak priestor novému základnému štvorvalcu s objemom dva litre, a výkonom 121 kW. Špičkový šesťvalec potom nanovo dostal výkon 184 kW.
Výbava
Dobrá výbava za priaznivú cenu, to bola typická výhoda všetkých modelov Sonata, pre poslednú generáciu to platí tiež. Navyše tá z dnešného hľadiska ešte nezostarla, a tak v nej nájdeme rad aktuálnych prvkov výbavy. Už v základe nechýba klimatizácia.
Design
Piata generácia Hyundai Sonata je po trochu extravagantných predchádzajúcich prevedeniach konečne opäť dôstojný, a elegantný sedan strednej triedy bez výrazných výstrelkov. Auto nie je vyslovene páčivé, ale jeho tvary pôsobia vcelku nadčasovo. Podobne je na tom aj interiér vozidla.
Spotreba
V motorovej palete sa pri Hyundai Sonata piatej generácia konečne objavil v Európe toľko žiadaný vznetový motor. Ten priniesol vytúžené zníženie spotreby paliva na rozumnú hranicu. No pri benzínových motoroch (obzvlášť v kombinácii s automatom) vysoká spotreba zostáva.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti Sonaty sú naďalej zamerané predovšetkým na komfort. Mäkko naladený podvozok sa na nerovnostiach našich ciest len decentne pohojdáva, v zákrutách to však znamená výraznejšie náklony. Pri diaľničnom krížniku tiež prekvapí trochu horšia smerová stabilita daná nepresným, zbytočne přeposilovaným riadením s ľahkým prevodom. Podvozok tiež vedia rozhodiť priečne nerovnosti.
Bezpečnosť
V roku 2006 si Hyundai Sonata z nárazových testov Euro NCAP odviezol skóre štyroch hviezdičiek z piatich možných. Nie je to teda vôbec zlý výkon, mohutná karoséria vozidla vie v spolupráci s šesticou airbagov posádku ochrániť relatívne dobre.
Praktickosť
Maximálne hodnotenie za praktickosť nedostane Sonata vlastne len preto, že je k dispozícii iba ako sedan, pri ktorom je typickým neduhom horší prístup k batožine. Miesta je tu pre ňu však viac než dosť, Sonata pojme až 523 litrov nákladu. V interiéri je tiež vo všetkých smeroch dostatok miesta.
Komfort
Podvozok Sonaty je naladený komfortne, a napriek nerovnostiam sa auto príjemne pohojdáva. Pochvalu zasluhuje aj odhlučnenie interiéru, v ktorom sa celkovo bude posádka cítiť príjemne a pohodlne. Svoj vplyv na to má aj dobré spracovanie, pochvalu však zasluhujú predovšetkým rozmerné a pohodlné sedadlá.
Prevádzkové náklady