Prečo kúpiť |
---|
Dobrý vnútorný priestor Jednoduchá technika Spoľahlivosť Nízke ceny |
O vozidle
Kia Shuma sa v roku 1997 stala nástupcom u nás vtedy celkom populárneho modelu Sephia. Používa jeho techniku, len výrazne modernizovanú. Sephia samotná technicky vychádza z Mazdy 323 v generácii BG. Shuma ako nástupca nepoužila platformu novšej Mazdy, ale pôvodná technika bola rozpracovaná, a za pomoci inžinierov japonskej automobilky vylepšená pre použitie v modernejšom voze. Z dnešného pohľadu však Shuma rozhodne moderné nie je, nepôsobí tak ani po vzhľadovej stránke. Auto má naviac dve veľmi rozdielne tváre, do roku 2002 mala Shuma veľmi netradičné masku chladiča so štvoricou oválnych svetlometov, potom na krátko dostala konzervatívnejšiu tvár a bola ponúkaná ako Kia Shuma II, hoci o druhú generáciu rozhodne nešlo. Zaujímavosťou však je, že pri facelifte sa vozidlo zväčšilo, a to aj vďaka nárastu rázvoru náprav – pôvodných 2,5 metra narástlo o šesť centimetrov.
Technika tohto kompaktného sedanu, a liftbacku síce môže byť dnes zastaraná, ale je veľmi jednoduchá a aj vzhľadom k svojmu konštrukčnému pôvodu tiež trvanlivá a spoľahlivá. To so spracovaním vozidla je situácia podstatne horšia, v interiéri sú použité lacné plasty, a ich zostavenie si tiež rozhodne žiadnu pochvalu nevyslouží. Tu vtedy nemohla príliš pomôcť ani japonská Mazda, ani ona nepoužívala vo svojich vozidlách dvakrát kvalitné a hodnotné materiály, hoci spracovanie bolo výrazne lepšie. Shuma tak skôr než na vonkajšiu a vnútornú eleganciu dnes láka zákazníkov na naozaj nízke ceny v kombinácii s už spomínanou solídnou technikou, a dobrou ponukou vnútorného priestoru. Posádka sa tu usadí veľmi pohodlne, faceliftované prevedenie je o niečo priestornejšie vďaka dlhšiemu rázvoru. Batožinový priestor pôvodného modelu pojme 420 litrov, väčší faceliftovaný potom 470 litrov nákladu. Výbavou už dnes Shuma neprekvapí, vzhľadom k tomu, že išlo o lacnejší model, môže rad komfortných prvkov postrádať. Na druhú stranu aj lepšie vybavené vozidlá by nemalo byť príliš ťažké zohnať, a tak ak hľadáte auto s klimatizáciou, Shumu z výberu vyraďovať nemusíte.
Jazdné vlastnosti sú na dnešné pomery veľmi podpriemerné, auto bolo naladené predovšetkým komfortne, a vo filtrácii nerovností je výrazne zdatnejšie než v zákrutách. Horšie je to však s odhlučnením interiéru. Čo sa pohonných jednotiek týka, musia si záujemcovia o túto Kia vystačiť iba so zážihovými štvorvalcami. Základom bol najprv motor 1,6 s výkonom 59 kW, ten bol neskôr nahradený rovnako výkonnou tisícpäťstovkou. Tá existovala aj v silnejších prevedeniach so 65, a dokonca 77 kW, takže vedela obsiahnuť prakticky celú motorovú paletu. Silnejšia 1,6 používaná po facelifte totiž mala výkon 75 kW. Najsilnejšou možnosťou sú potom tisícosemstovky s výkonom 81 alebo 84 kW. Aj slabšie motory pre pohon Kia Shuma bohato postačujú, vzhľadom ku schopnostiam podvozku auto dravšie agregáty nepotrebuje. Samozrejme s motormi 1,5 a 1,6 nie je Shuma žiadny šprintér, ale jazdí obstojne. Spotreba je na dnešné pomery mierne vyššia, ale nijako problematická.
Výbava
Výbava Kia Shuma dnes bude napospol patriť k podpriemeru, hoci sa dá vcelku ľahko naraziť na rozumne vybavené kusy, ktoré majú aj klimatizáciu. Tá nebola samozrejmosťou, napokon Shuma bola vo svojej dobe dostupnou alternatívou k etablovaným modelom strednej triedy.
Design
Kia Shuma je kompaktný sedan, alebo liftback, ktorý vo verzii pred faceliftom používa celkom výraznú čelnú masku so štvoricou oválnych svetlometov. Ďaleko elegantnejším dojmom pôsobí prevedenie vyrábané po facelifte, ktoré dostalo konzervatívnejšiu masku.
Spotreba
Shuma zoženiete iba s benzínovými motormi, diesely sa do nej vôbec nedodávali. Agregáty majú na dnešné pomery spotrebu mierne vyššiu, nie však prehnanú. Rozdiely medzi jednotlivými motormi pritom v praxi nie sú príliš veľké, snáď len tisícosemstovky si žiadajú väčší prísun paliva.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti rozhodne nie sú ozdobou Kia Shuma. Skôr komfortne naladený podvozok vie byť pri vyhýbacom manévri celkom nestabilný, a v zákrutách moc ochotne stopu tiež nedrží. S touto Kiou je sa potrebné jazdiť rozvážne a obozretne.
Bezpečnosť
Ani v oblasti bezpečnosti Shuma kladné body nezožne. Nárazovými testami Euro NCAP síce automobil neprešiel, ale nástupca Cerato dostal v roku 2005 iba priemerné trojhviezdičkové hodnotenie. Shuma nemá ani príliš rozsiahlu bezpečnostnú výbavu, takže ochrana posádky dnes bude mizivá.
Praktickosť
Posádka sa v Kia Shuma posadí veľmi pohodlne, miesta je dostatok aj na zadných sedadlách. Zvláštnosťou je, že faceliftované prevedenie je o niečo priestornejšie vďaka dlhšiemu rázvoru. Batožinový priestor pôvodného modelu pojme 420 litrov, väčší faceliftovaný potom 470 litrov nákladu.
Komfort
Podvozok Kia Shuma je zameraný predovšetkým na jazdný komfort, má mäkké naladenie, ktorému sa darí celkom dobre filtrovať nerovnosti našich ciest. V zákrutách je treba počítať s výraznejším náklonom. Odhlučnenie auta by mohlo byť lepšie, rovnako ako celková kvalita materiálov a spracovania.
Prevádzkové náklady
Kia Shuma používa jednoduchú a nenáročnú techniku, ktorá konštrukčne vychádza z tej pri Mazde 323. Auto je tak celkom spoľahlivé a jednotlivé komponenty majú slušnú trvanlivosť. Servis by mal byť v súčasnosti jednoduchý a nenáročný, a teda aj nie príliš nákladný.