Prečo kúpiť |
---|
Atraktívny dizajn Pohodlné sedadlá s dobrým bočným vedením Úsporný a silný turbodiesel Jazdný komfort Spoľahlivosť a kvalita spracovania |
O vozidle
Aj tretia generácia Kie Sportage znamená v tejto rade opäť významný obrat. A tentokrát jednoznačne k lepšiemu. Auto zostalo typickým zástupcom triedy kompaktných SUV, oproti predchádzajúcej generácii sa však dočkalo mnohých významných vylepšení, vďaka ktorým môže patriť k najpopulárnejším autám segmentu. Veľmi atraktívny je predovšetkým dizajn vozidla, ktorý má na svedomí Peter Schreyer, ktorý predtým pôsobil v Audi. Sportage pôsobí dynamickým a mohutným dojmom, podpisuje sa na tom, predovšetkým na SUV , relatívne nízka výška vozidla a vcelku úzke okná. To, čo vyzerá z estetického hľadiska veľmi dobre, však nie je ideálne z hľadiska praktického - úzke okná a masívne stĺpiky totiž obmedzujú celkový výhľad z vozidla, vodič tak nemá o dianí okolo taký prehľad, ako u mnohých konkurentov. Na druhej strane interiér vozidla je útulný, priestranný a praktický zároveň a vodič môže mať vcelku športové dojmy. Miesta je dostatok, aj napriek menšej výške nad hlavou. Batožinový priestor výrazne narástol na veľmi solídnych 465 litrov, avšak využiteľnosť trochu zaostáva za papierovými parametrami. Nakladacia hrana je vysoko, je to dôsledok robustnej stavby vozu. Tá sa však na druhej strane podpisuje na veľmi dobrej bezpečnosti. Prispievajú k nej aj veľmi slušné jazdné vlastnosti, tu však trochu pozor. Základné šestnásťpalcové kolesá s pneumatikami s pomerne vysokým profilom totiž podvozok dosť limitujú, ďaleko lepšou voľbou sú ráfiky väčších priemerov s nízkoprofilovými kolesami. Vzhľadom k naladeniu podvozku taká voľba nezhorší jazdný komfort, pritom ovládanie auta bude ďaleko istejšie. A kto by sa bál zhoršených terénnych vlastností, toho skrotíme už rovno na začiatku. Ani so základným "obutím" nie je Sportage vhodná inam než na najviac rozbahnenú poľnú cestu.
Ponuka pohonných jednotiek bola spočiatku výroby (auto vzniká opäť v Žiline) vcelku chudobná, na výber bolo medzi dvojlitrovým benzínovým motorom (120 kW) alebo rovnako objemným turbodieselom CRDi (100 kW). Oba motory je možné kombinovať s pohonom len predných alebo aj všetkých kolies. Neskôr sa základnou motorizáciou stala jednotka 1.6 GDI s 99 kW, ktorá pre pohon dostačuje a drží spotrebu v celkom rozumných medziach. Motor je možné kombinovať len s pohonom predných kolies. To isté platí aj pre základný turbodiesel 1.7 CRDi s výkonom 85 kW. Naopak najsilnejšia motorizácia, dvojliter CRDi naladený na 135 kW, je vyhradená len pre verziu s pohonom všetkých kolies.
Výbava
Kia Sportage je dobre vybavené auto za dobrú cenu, avšak politika jednej výbavy naprieč celou modelovou radou už je dávno preč. Stupne sú tri a Kia navyše často predáva rôzne akčné modely. Ani v základe však nechýbajú obvyklé a potrebné komfortné a bezpečnostné prvky, vyššia verzia už len štandardne solídne úroveň komfortu vylepšujú.
Design
Tretia generácia Kie Sportage jednoznačne patrí k najdynamickejšie vyzerajúcim vozidlám v segmente, atraktívne linky ju posúvajú bližšie ku klasickým hatcbackom. Auto zároveň pôsobí mohutným dojmom, čo bude iste potenciálnym záujemcom po chuti. Aj interiér hrá na športovejšiu nôtu a SUV by v jeho prevedení tipoval málokto.
Spotreba
Motorová paleta tretej Sportage je doteraz najširšia v histórii tohto modelu. A tiež najúspornejšia. Prakticky o žiadnom motore nemožno vyhlásiť, že by mal nadmerné nároky na palivo, turbodiesel 2.0 CRDi (v oboch výkonových variantoch) navyše dokáže byť naozaj vyložene úsporný. U základných jednotiek je dobrou vizitkou, že ich spotreba stúpa k úrovni tých silnejších až v diaľničnom režime, čo sa im dá odpustiť.
Jazdné vlastnosti
Kia Sportage prináša na svoju triedu nadpriemerne dobré jazdné vlastnosti, ale má to jeden malý háčik. Tým sú "malé" základné šestnásťpalcové kolesá s vysokým profilom, ktoré zvyšujú citlivosť vozidla na bočný vietor aj sériu nerovností a trochu otupujú reakcie na pokyny volantu. Väčšie ráfiky s nízkoprofilovými kolesami sú lepšou voľbou, komfort pritom netrpí.
Bezpečnosť
Už svojím vzhľadom sa Kia Sportage tvári ako veľmi robustné auto a nárazové testy Euro NCAP to len potvrdili. Vozidlo si s prehľadom odnieslo plné skóre piatich hviezdičiek. V amerických nárazových testoch je navyše veľmi dobre hodnotená tuhosť stĺpikov a strechy, čo vedie k zvýšenej bezpečnosti pri prevrátení. Bezpečnostná výbava vozidla je úplne na súčasnej úrovni.
Praktickosť
Kia Sportage pôsobí v interiéri možno trochu stiesnenejším dojmom než väčšina súperov, avšak priestor jej rozhodne nechýba, na danú kategóriu je ho primeraný dostatok. Batožinový priestor sa chváli veľmi vysokým objemom 564 litrov, avšak ten sa v praxi trochu vytráca. Kórejci zrejme merajú aj miesto pod podlahou, kde je ukrytá rezerva, využiteľnosť kufra nie je taká, ako môžu čísla vyzerať.
Komfort
Hoci sa Sportage "vyťahuje" svojimi športovými ambíciami, celkovo je naladenie vozidla veľmi komfortné. Príjemnému pobytu na palube prospieva aj elegantné prevedenie interiéru s kvalitnými materiálmi a spracovaním. Len v základe sú materiály obyčajnejšie. Chválime tiež sedadlá, ktoré sú pohodlné a majú dobré bočné vedenie, na druhej strane nemusia vyhovovať robustnejším postavám.
Prevádzkové náklady
Kia Sportage tretej generácie je relatívne mladý automobil, ktorý navyše automobilka predáva s veľmi nadštandardnou sedemročnou zárukou. To by malo vypovedať o trvanlivosti vozu, ostatne už predchádzajúca generácia bola spoľahlivá. Sportage sa tiež môže pochváliť vcelku úspornými pohonnými jednotkami, predovšetkým dvojlitrový turbodiesel prekvapí veľmi príjemne.