OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Mazda 3 (2009–2013)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Spoľahlivosť

Dynamický dizajn

Výborné jazdné vlastnosti

Dobré odhlučnenie

Výborné riadenie a radenie

O vozidle

Druhá generácia Mazdy 3 prevzala od tej prvej jej prednosti v podobe špičkových jazdných vlastností a skvelej ovládateľnosti vozidla, pridala k tomu dynamický dizajn a výsledkom je naozaj zábavné vozidlo nižšej strednej triedy. Opäť sú tu však aj nevýhody. Predovšetkým v nadpriemerne veľkej karosérii je skôr len priemerne veľa miesta, trochu tiež poklesla celková kvalita spracovania interiéru. Na druhej strane určité úspory by sa nemali prejaviť na spoľahlivosti, Mazda 3 je tak aj v druhej generácii solídnym vozidlom svojej kategórie. Len s možno trochu nezbedným výrazom. Dynamickému dizajnu auta totiž dominuje výrazná, akoby rozosmiata maska chladiča. Toto riešenie nemusí byť po chuti zďaleka každému. Isté  však je, že oproti predchádzajúcej generácii je po vzhľadovej stránke Trojka atraktívnejšia, opäť platí, že dynamickejším dojmom pôsobí sedan s vyváženejšími proporciami. Áno, ani u karosárskych variantov sa vlastne nič nezmenilo, trojkovú Mazdu je stále dostať iba vo verziách päťdverový hatchback a štvordverový sedan.

Ako sme spomínali, jednou z najväčších predností Trojky sú jej jazdné vlastnosti a ovládateľnosť. Auto skvele drží stopu, je stabilné a ochotne mení smer jazdy. Navyše sa skvele riadi, precízne naladené riadenie poskytuje vodičovi dobrú spätnú väzbu a je presné, s radiacou pákou prevodoviek je tiež doslova radosť pracovať. Trojka je teda skvelou voľbou pre tých, ktorí majú radi vozidlo pod kontrolou a chcú sa previezť dynamicky a pritom bezpečne.

Ponuka pohonných jednotiek zostala v podstate podobná ako v predchádzajúcej generácii. Základom je však už len silnejšia tisícšesťstovka so 77 kW, takže odpadá nutnosť vyhýbať sa vyložene slabému modelu. Dvojliter MZR má výkon 110 kW a solídnu dynamiku, je však trochu smädnejší. Lepším riešením je dvojliter DISI s priamym vstrekovaním a výkonom 111 kW, ktorý je doplnený stop-štart systémom. Tento motor je živší a má aj prekvapivo umiernenú spotrebu, hoci ani stop-štart systém ju nedokáže v mestskej prevádzke úplne kontrolovať. Najvýkonnejšie prevedenie MPS s motorom 2,3 s výkonom 191 kW je na palivo veľmi náročné, ohromí však dynamikou. Tentoraz už neplatí, že by podvozok motora nestačil. Medzi súpermi však nájdeme aj dravšie hatchbacky. Turbodiesely zastupujú motory 1,6 MZ-CD s výkonom 80 kW a 2,2 MZR-CD so 110 a 136 kW. Vzhľadom k tomu, že Trojka je celkovo vzácnejšia jazdenka, horšie sa zháňajú aj turbodiesely, ktoré vzhľadom k vyššej cene zákazníci volili menej často ako benzínové prevedenia.

Výbava

Mazda 3 môže byť opäť veľmi dobre vybavené vozidlo, otázkou však je, na aké konkrétne prevedenie na trhu ojazdených áut narazíte. Klimatizácia sa totiž síce presunula v základe do druhého stupňa výbavy, avšak Mazda 3 sa často predávala v rôznych zvýhodnených ponukách s akčnými balíčkami výbavy alebo výhodnou cenou toho ktorého prevedenia.

Design

Druhá generácia Mazdy 3 priniesla výrazne dynamickejší dizajn ako tá prvá. Výzor tak viac zodpovedá schopnostiam podvozku auta, na druhej strane  výrazná, rozosmiata maska chladiča nemusí osloviť zďaleka každého. Mazde 3 veľmi pristane prevedenie sedan.

Spotreba

Skladba motorov pod kapotou druhej generácie Mazdy 3 zostala veľmi podobná tej z prvej generácie, vypustený bol len základný motor 1,4 litra. Základné prevedenie s tisícšesťstovkou dokáže byť solídne úsporné, zle na tom nie je ani moderný dvojliter DISI, avšak jeho predchádzajúca verzia bez priameho vstrekovania je smädnejšia. Vyložene vysokú spotrebu má športová verzia MPS. Turbodiesely sa skrátka  držia, hoci nájdeme aj úspornejšieho súpera. Na trhu ojazdených vozidiel však ťažšie nájdeme dieselové varianty.

Jazdné vlastnosti

Od svojej predchodkyne zdedila Mazda 3 druhej generácie špičkové jazdné vlastnosti, ku ktorým sa tu pridáva ešte presné riadenie s rozumnou spätnou väzbou, a tiež špičková prevodovka. Jazda s Mazdou 3 je tak zábavná, pritom bezpečná a veľmi istá.

Bezpečnosť

V nárazových testoch Euro NCAP získala Mazda 3 druhej generácie plný počet- päť hviezdičiek. Aby nie, na svoju kategóriu relatívne veľký voz nie je príliš priestranný a je to dané práve masívnou konštrukciou karosérie, ktorá má posádku čo najlepšie ochrániť. Na veľmi dobrej úrovni je aj bezpečnostná výbava, vo vyšších verziách možno mať aj sériu pokročilých asistentov.

Praktickosť

Ako už zaznelo, Mazda 3 druhej generácie nie je práve z najpriestrannejších vozidiel svojej triedy, a to aj napriek tomu, že patrí k tým väčším. Cestujúci sa tu nebudú tiesniť, mnohí súperi však dokážu ponúknuť viac miesta, a to predovšetkým nad hlavami cestujúcich. Batožinový priestor 340 litrov pri hatchbacku a 430 pri sedane tiež neohromí.

Komfort

Podvozok má Mazda 3 tuhší, napriek tomu však prekvapivo dobre zvláda tlmiť nerovnosti na vozovkách. Nemožno však očakávať vysokú úroveň komfortu z francúzskych vozidiel, Trojka je jednoducho športovejším zástupcom svojej triedy a nehanbí sa za to. Nepoteší len priemerná ponuka vnútorného priestoru.

Prevádzkové náklady

Aj Mazda 3 druhej generácie je veľmi spoľahlivý automobil s dobrou povesťou. Prevádzkové náklady však môžu byť o trochu vyššie ako u rozpočtovo najúspornejších vozidiel triedy. Je to dané tým, že Trojka nie je ani rekordmanom v spotrebe paliva ani v cene servisných úkonov a náhradných dielov.

Mazda 3



Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií