Prečo kúpiť |
---|
Dobrá spoľahlivosť Atraktívne prevedenie 323F Dobrý vnútorný priestor Živé zážihové motory |
O vozidle
Mazda 323 je tradičným zástupcom japonskej automobilky v nižšej strednej triede. Generácia vyrábaná v rokoch 1994–1998 patrí dnes medzi staršie a lacné jazdenky, pre mnohých zákazníkov však stále bude mať svoje čaro. A to hneď z viacerých dôvodov, Mazda 323 je totiž vozidlo viacero tvárí. Je to dané predovšetkým tým, že sa vozidlo vyrábalo v štyroch karosárskych prevedeniach s trojitým rôznym dizajnom. Klasický kompaktný sedan, ktorý má konzervatívnejšie tvary, bol príbuzný s klasickým hatchbackom. Dizajnovo veľmi atraktívny liftback 323F nemal po stránke vzhľadu s touto dvojicou vôbec nič spoločné. Nadväzoval na predchádzajúce hranaté prevedenie 323F s vyklápacími svetlometmi, tentoraz dostal automobil podstatne oblejší dizajn a klasické svetlá. Lákavosť jeho vzhľadu podčiarkujú napríklad bezrámové okná a niekoľko ďalších špecialít, dodnes vyzerá toto prevedenie veľmi moderne a možno môžeme podozrievať ostatné automobilky, že práve tu sa inšpirovali s „vynálezom“ päťdverového kupé. Posledný karosársky variant bol netradičný trojdverový hatchback, ktorý bol predávaný skôr ako kupé. Jeho čelná maska sa vyznačuje istou príbuznosťou s modelom 323F, avšak opäť ide celkovo o veľmi svojský automobil.
Všetky tri karosárske varianty prekvapia solídnou ponukou miesta pre posádku aj batožinu. Pri 323F akosi pochopiteľne chýba trochu miesta vzadu nad hlavou, to isté platí pre trojdverové prevedenie, pri ktorom sa dozadu aj horšie nastupuje. Hatchback a sedan týmito neduhmi netrpia, sedan sa navyše ponukou vnútorného priestoru môže rovnať nejednému vozidlu zaradenému o triedu vyššie. Hoci sú jednotlivé vyhotovenia generácie BA vzhľadovo dosť odlišné, podarilo sa tu Mazde vytvoriť elegantné a lákavé autá, ktoré dodnes príliš nezostarli. Kde sa však vek prejavuje, to je interiér. Ten svojím spracovaním nepatril na špičku ani v dobe vzniku vozov, dnes v ňom obyčajné plasty a len priemerné lícovanie asi nikto neocení. Ani výbava nie je ktovieako bohatá, veľa modelov nemá ani klimatizáciu.
Výbava
Z dnešného hľadiska je výbava Mazdy 323 len základná. Rad ponúkaných vozidiel nemusí mať ani klimatizáciu, ktorú dnes považujeme prakticky za samozrejmosť. Vzhľadom k veku sú autu pochopiteľne akékoľvek moderné prvky zamlčané.
Design
Jej vek by Mazde 323 generácia BA asi hádal málokto. Dizajnovo veľmi rozdielne prevedenia totiž majú jeden spoločný znak – sú nadčasové a aj dnes pôsobia vcelku moderne. Najatraktívnejšie je dosť netradičné prevedenie 323F, ktoré obstojí aj v súčasnom trende športového designu. BA je jednoducho vzhľadovo veľmi podarená generácia.
Spotreba
Turbodiesely sú v Mazde 323 skôr vzácnosťou, a ani tie nedokážu úspornosťou súperiť s množstvom rivalov. Benzínové motory sú však primerane striedme, väčšiu spotrebu vykazuje snáď len šesťvalec 2,0 litra v prevedení 323F. V ostatných prípadoch je spotreba primeraná.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti Mazdy 323F nepatrili na absolútnu špičku, avšak auto pôsobí vcelku iste a predvídateľne. Výhodou kompaktnej Mazdy je dobrá trvanlivosť podvozkových častí, čo znamená, že mnoho vozov sa bude (za predpokladu nezanedbaného servisu) správať iste aj s vysokými nájazdami.
Bezpečnosť
Nárazovými testami Euro NCAP nikdy Mazda 323 neprešla. Vzhľadom ku konštrukčnej starobe automobilu a celkovému menšiemu dôrazu na bezpečnosť posádky v čase jeho vzniku sa dá predpokladať, že ochrana cestujúcich bude skôr len veľmi základná.
Praktickosť
Staršie Mazda 323 príjemne prekvapí ponukou miesta pre posádku aj batožinu. Veľmi dobre je na tom predovšetkým sedan, kde má aj vzadu posádka viac než dostatok miesta. Napríklad pri atraktívnej 323F pojme batožinový priestor pri dĺžke vozidla 4,25 metra slušných 346 litrov nákladu, sedan pojme 427 litrov.
Komfort
Mazda 323 nepatrila na špičku v jazdných vlastnostiach, a nepatria k nej ani v oblasti komfortu, ten je však celkovo solídny. Daný je predovšetkým dobrým vnútorným priestorom a tichými a kultivovanými zážihovými motormi. Interiér sám o sebe príliš luxusne nepôsobí, použité materiály sú dosť obyčajné.
Prevádzkové náklady
Dodnes patrí Mazda 323 medzi vcelku spoľahlivé vozidlá. Je to dané predovšetkým veľmi dobrou trvanlivosťou mechanických častí vozidla, ak teda nie je servis zanedbávaný, prevádzkové náklady sa držia v priaznivých medziach. Len niektoré menej bežné náhradné diely budú drahšie.