Prečo kúpiť |
---|
Spoľahlivosť Veľký a variabilný vnútorný priestor Dobré jazdné vlastnosti Úsporné turbodiesely |
O vozidle
Kým posádka ocení pohodlie a kvalitné spracovanie interiéru (hoci s tvrdými plastami), vodič bude spokojný s praktickým usporiadaním svojho pracoviska s radiacou pákou na vyvýšenom mieste, takže to ruka od volantu nemá pri radení ďaleko. Päťková Mazda naviac prekvapí veľmi priamym riadením, ktoré je v tejto kategórii nezvyklým javom. Vzhľadom ku komunikatívnosti a presnosti riadenia však vodič rýchlo pochopí, že dosť priamy prevod tú hrá opäť v jeho prospech, a ovládanie auta je v rámci možností kategórie celkom zábava. Keď k tomu pripočítame veľmi isté jazdné vlastnosti a dobre čitateľné správanie podvozku, je jasné, že Mazda 5 je rodinným automobilom pre tých, ktorí úplne nevzdali samotné šoférovanie.
Pohonné jednotky sú pre Päťku k dispozícii len štyri, ale k vozu dobre pasujú. Dvojicu benzínových štvorvalcov reprezentuje tisícosemstovka s výkonom 85 kW, a dvojliter so 107 kW. Dvojliter už je trochu smädnejší, so spotrebou tisícosemstovky sa dá zmieriť, navyše ide o veľmi trvanlivý motor. Fanúšikovia vznetových motorov potom môžu vyberať z dvojice agregátov s objemom dva litre. Základný motor má dostatočných 81 kW, silnejšia verzia potom veľmi solídnych 105 kW. Oba turbodiesely sa môžu pochváliť nízkou spotrebou paliva, silnejší k tomu pridáva aj veľmi solídnu dynamiku.
Výbava
Už základná výbava Mazdy 5 rozhodne nebola chudobná. Okrem šestice airbagov a ďalších obvyklých bezpečnostných prvkov je tu v štandarde manuálna klimatizácia, elektrické ovládanie predných okien a tiež vyhrievaných vonkajších zrkadiel alebo rádio s možnosťou pripojenia externého prehrávača. Vyššie verzie výbavy dokážu pridať aj podstatne zaujímavejšie prvky ako napríklad tempomat, alebo dokonca navigáciu.
Design
Mazda 5 prvej generácie je veľmi elegantné, pohľadné kompaktné MPV, ktorého vzhľad nezastarává ani po viacerých rokoch od ukončenia výroby. Vydarený je aj interiér, v ktorom síce hrajú prím tvrdé plasty, avšak spracovanie aj celková estetika sú na vysokej úrovni.
Spotreba
Turbodiesely pod kapotou Mazdy 5 dokážu priniesť skutočne priaznivú spotrebu paliva, silnejšie z dvojice motorov dokonca s veľmi dobrou dynamikou. Benzínové agregáty sú na tom z hľadiska spotreby horšie, ale tisícosemstovka vie jazdiť s rozumnou spotrebou paliva.
Jazdné vlastnosti
Medzi kompaktnými MPV má Mazda 5 naozaj dobré jazdné vlastnosti. Auto veľmi dobre drží stopu a ochotne počúva pokyny vodiča. Ten má k dispozícii riadenie s nezvyčajne strmým prevodom, takže nie je nutné rúčkovať ani v ostrejších zákrutách. Riadenie je navyše presné a dobre komunikatívne.
Bezpečnosť
Päťková Mazda získala v crashtestoch organizácie Euro NCAP v roku 2005 špičkové hodnotenie piatich hviezdičiek z piatich možných. Od doby uvedenia modelu sa síce kritériá hodnotenia výrazne sprísnili, ale aj v dnešnej dobe môžeme Mazdu 5 vyhlásiť za bezpečný automobil. V štandardnej výbave je šesť aibagov.
Praktickosť
Mazda 5 vyniká vo svojej triede veľmi dobrou praktickosťou. Začína to už posuvnými zadnými dverami, ktoré uľahčujú nastupovanie, a pokračuje veľkou variabilitou interiéru. Ten môže byť päť-alebo sedemmiestny. V prípade sedemmiestnej verzie sa zadná rada dá zložiť do podlahy, ale miesta pre batožinu je tu trochu menej ako v čisto päťmiestnej verzii. Päťka disponuje tiež množstvom inteligentných odkladacích miest, napríklad priestorom pod sedákmi zadných sedadiel.
Komfort
K veľmi dobrým jazdným vlastnostiam pridáva Mazda 5 aj dobrý jazdný komfort. Podvozok dobre filtruje nerovnosti vozovky a priestorný interiér dokáže posádku hýčkať – okrem iného aj pohodlnými sedadlami. Dobrá je tiež výbava väčšiny vozidiel.
Prevádzkové náklady
Hoci sa spotreba motorov drží v rozumných medziach (obzvlášť to platí pre turbodiesely) a Mazda 5 je celkovo veľmi spoľahlivý automobil, môžu byť prevádzkové náklady predsa len trochu vyššie ako pri niektorých súperoch. Je to dané horšou dostupnosťou niektorých náhradných dielov a ich vyššími cenami.