O vozidle
V roku 1997 predstavila Mazda tretej a v podstate už poslednú generáciu modelu strednej triedy 626, v roku 2002 ju totiž nahradil nový model, ktorý nesie podľa aktuálnej stratégie značky už len pomenovanie číslovkou 6. Tretia 626 je najvyspelejším modelom svojho mena, a dodnes môže byť veľmi zaujímavou jazdenkou. Ceny sú totiž príjemne nízko, pritom 626 je dodnes veľmi spoľahlivým vozidlom s relatívne nenáročnou prevádzkou. Len niektoré menej bežné náhradné diely sú drahšie, bežný spotrebný materiál môžete kúpiť za primerané čiastky. Zložitejšia môže byť situácia s hľadaním vozidla v dobrom stave, ak pôvodný majiteľ údržbu zanedbával, na prvý pohľad to nemusí byť príliš výrazné. Preverené vozidlá sú však naozaj zaujímavou voľbou.
Po predchádzajúcom prevedení totiž zdedila Mazda 626 veľmi solídnu ponuku vnútorného priestoru, a zároveň veľmi dobrú úroveň jazdného komfortu. V mnohých oblastiach sa však zároveň výrazne zlepšila. Ešte lepšie tak pôsobí odhlučnenie, vylepšenia na podvozku sa prejavili predovšetkým v bezpečnejších jazdných vlastnostiach. No a konečne sa aj zákazníci dočkali verzie kombi, ktorá na trhu doplnila tradičné prevedenie sedan a liftback. Posunula sa aj kvalita spracovania interiéru, kde dodnes zaujmú naozaj pohodlné sedadlá. Aj palubná doska pôsobí veľmi solídne, je to dané okrem iného aj tým, že bola spracovaná z kvalitných materiálov. Vylepšila sa aj výbava vozidla, takže je z dnešného hľadiska predsa len aktuálnejšia.
Výbava
Medzigeneračne si samozrejme Mazda 626 s výbavou výrazne polepšila, takže zohnať dnes kusy s aj na dnešné pomery slušnou výbavou nie je nijako komplikované. Klimatizácia, štvorica airbagov a kompletná elektrická výbava nie sú ničím neobvyklým.
Design
Tretia generácia Mazdy 626 je vzhľadovo možno až príliš usadnutá, oproti predchádzajúcemu na svoju dobu atraktívnemu prevedeniu išlo o veľkú zmenu. Lenže to zároveň znamená, že dodnes pôsobí auto nadčasovo a elegantne, platí to predovšetkým pre kúsky po facelifte, ktorým model prešiel v roku 2000.
Spotreba
Spotreba paliva Mazdy 626 sa dokáže držať v príjemných medziach aj so zážihovými motormi. Základná tisícosemstovka na tom nie je o veľa lepšie než slabší z dvoch dvojlitrov, ale práve ten vie spotrebou príjemne prekvapiť. Jeho priemer sa totiž pohybuje len liter až liter a pol, nad hodnotami, ktorých v praxi dosahujú papierovo oveľa úspornejšie turbodiesely.
Jazdné vlastnosti
Tretia generácia Mazdy 626 dostala výrazne vylepšené jazdné vlastnosti. Auto je v zákrutách istejšie a jeho ovládateľnosť podstatne lepšia. Správanie je čitateľné, však stále nepatrí šesťka na vrchol triedy svojej doby. Výkony však podáva veľmi dobré, a v dobrom stave je aj dnes s ňou radosť jazdiť.
Bezpečnosť
Ani tretia generácia Mazdy 626 nikdy neprešla nárazovými testami Euro NCAP, do tých sa vydala až nástupnícka Mazda 6 v roku 2003. Jej vtedajší štvorica hviezdičiek naznačuje, že 626 na tom nebola omnoho lepšie, takže z dnešného pohľadu možno poslednú 626 považovať za skôr priemerne bezpečný automobil.
Praktickosť
Mazda 626 sa vždy vyznačovala dobrou ponukou miesta pre posádku. Tretia generácia navyše konečne pridala pre európanov tak dôležitý karosársky variant kombi. Sedan a liftback pojmú 500 litrov nákladu, do kombíku sa zmestí dokonca 577 litrov, čo je veľmi solídna hodnota. Za pozornosť stojí aj oplastovanie zadnej časti operadla spolujazdca, čo umožňuje po jeho sklopení prevážať dlhé predmety bez obáv o poškodenie čalúnenia.
Komfort
Od predchádzajúceho prevedenia prevzala tretia a posledná Mazda 626 celkovo komfortné naladenie podvozka. K dobrému jazdnému komfortu navyše prispievajú tak dobrý priestor pre posádku, ako veľmi pohodlné sedadlá a príjemná akustická pohoda daná dobrým odhlučnením. To však neplatí pre vznetové verzie, ktoré sú menej kultivované.
Prevádzkové náklady
Spotreba motorov Mazdy 626 sa dokáže držať v priaznivých medziach, najpríjemnejším prekvapením je z tohto hľadiska dvojliter s 85 kW. Servisné náklady budú väčšinou rozumné, len pri niektorých menej obvyklých náhradných dieloch je potrebné počítať s vyššími cenami.