Prečo kúpiť |
---|
Veľký vnútorný priestor Jazdný komfort Pohodlné sedadlá Kultivovaný motor Výborné odhlučnenie |
O vozidle
Mazda CX-9 je najväčším SUV japonskej značky. Vznikla podobne ako menší model CX-7 predovšetkým pre americký trh. Kým CX-7 sa postupne dostala aj na ďalšie trhy, CX-9 je určená takmer výhradne pre USA. To samozrejme znamená, že veľké SUV sa u nás dá zohnať iba dovezené individuálne. Bežný servis je úplne bezproblémový, avšak niektoré špeciality budú problematickejšie a oficiálne servisy Mazdy na ne nebudú v našich podmienkach pripravené. Na druhú stranu predstavuje toto veľké SUV veľmi zaujímavú alternatívu tak k obyčajnejším veľkým modelom, ako je napríklad Hyundai ix55, ako aj k prémiovým SUV, ako je Volvo XC90 alebo Audi Q7. Práve s veľkým Audi zdieľa najväčšia terénna Mazda rozmery – na dĺžku meria ľahko cez 5 metrov. Dizajn vozidla, ktorý však vychádza z menšieho modelu CX-7, je však z hľadiska rozmerov trochu zhovievavý. Auto vyzerá a celkovo pôsobí menšie, než v skutočnosti je. Dizajn je celkovo veľmi elegantný a CX-9 nepôsobí tak kontroverzným dojmom ako napríklad už spomínané Audi. Môže teda ísť o ideálne riešenie pre tých, ktorí potrebujú veľké sedemmiestne SUV, ale pritom nechcú budiť toľko pozornosti a negatívnych reakcií.
Interiér CX-9 je naozaj veľmi priestorný, aj tretí rad sedadiel, ktorý sa sklápa do podlahy, poskytuje prekvapivo solídne množstvo miesta – hoci pochopiteľne pre dospelých to tu na dlhé cesty ideálne nie je. Interiér je vcelku komfortný a auto má dobrú výbavu, hoci sa tu miestami prejavuje v tejto triede asi trochu zbytočná jednoduchosť mnohých amerických vozov. Aj napriek inštalácii trojzónovej klimatizácie tak auto postráda napríklad klimatizovanú schránku. V Európe je treba tiež počítať so špecifikáciami ako napríklad rádiom, ktoré nevie naladiť párne frekvencie. Sedadlá sú však veľmi komfortné a posádka ocení perfektné odhlučnenie, rovnako ako vysokú úroveň cestovného komfortu.
Vzhľadom k americkému pôvodu Mazdy CX-9 nemôžeme očakávať, že by sme medzi pohonnými jednotkami našli nejaký turbodiesel. Najväčšie japonské SUV spolieha výhradne na zážihové šesťvalce. V prvom roku výroby sa CX-9 dodávala s agregátom s objemom 3,5 litra a výkonom 186 kW, hneď v druhom roku však prišlo vylepšenie v podobe nového 3,7 litrového vidlicového šesťvalca s výrazne väčším výkonom 204 kW. Pre pohon veľkého a ťažkého SUV agregáty postačujú, avšak spotreba bude pochopiteľne vysoká.
Výbava
Výbava najväčšieho SUV Mazdy je naozaj výborná, avšak miestami tu narazíme na drobné nedostatky, ktoré poukazujú na spotrebný americký pôvod auta. Veľmi dobrá je pritom aj bezpečnostná výbava vozidla a núdza tu nie je o množstvo pomocníkov, napríklad cúvaciu kameru, ktorá uľahčuje parkovanie.
Design
Mazda CX-9 vzhľadovo vychádza z menšieho modelu CX-7 a zdedila po ňom aj optický klam, ktorý spôsobuje, že obrie SUV vyzerá menšie, než v skutočnosti je. Pôsobí tiež oveľa sympatickejším dojmom ako iné veľké SUV. CX-9 prešla v priebehu výroby dvomi faceliftami, prvý v roku 2010 premenil predok len málo, druhý v roku 2010 potom priniesol novú masku v štýle malého modelu CX-5 a ďalších aktuálnych vozov Mazdy.
Spotreba
Mazda CX-7 používa k svojmu pohonu výhradne veľké šesťvalce, ktoré pochádzajú z produkcie amerického Fordu. Oba agregáty, ako starší 3,5 litrový, tak novší 3,7 litrový majú dostatok výkonu. Schopnosť s veľkým SUV slušne rozhýbať je však vykúpená vysokou spotrebou paliva.
Jazdné vlastnosti
Veľké SUV Mazdy je zamerané predovšetkým na cestovný komfort, napriek jeho americkému pôvodu však nie sú jazdné vlastnosti vôbec zlé. Práve tak ako opticky pôsobí CX-9 menšie, než je, pri jazde úspešne maskuje svoju veľkosť a hmotnosť, takže ovládateľnosť auta je veľmi dobrá.
Bezpečnosť
Obrie SUV klasickými európskymi crashtestami Euro NCAP vzhľadom k svojmu americkému pôvodu neprešlo. No americké organizácie bezpečnosť oceňujú ako výbornú, nakoniec veľké SUV s mohutnou stavbou sa o posádku postará dobre.
Praktickosť
Mazda CX-9 sa v štandarde dodáva v sedemmiestnej konfigurácii, pričom zadný rad sedadiel sa dá zložiť do podlahy. Aj v zadnom rade je celkom dosť miesta, pre deti bude úplne dostatočné a ani dospelí cestujúci tú nebudú trpieť. Batožinový priestor je doslova obrovský. V päťmiestnej konfigurácii má totiž objem neuveriteľných 1371 litrov, ak je využívaný tretí rad sedadiel, stále tu pre batožinu zostáva 487 litrov.
Komfort
Veľká sedemmiestna Mazda je naozaj komfortným vozidlom. Príkladné je predovšetkým odhlučnenie, a to tak od aerodynamického svišťania, ako od valivého hluku vozovky. Samozrejmosťou sú tiež perfektne utlmené motory a bohatá výbava, v ktorej nechýba ani trojzónová klimatizácia.
Prevádzkové náklady
Vzhľadom k objemným motorom a veľkej hmotnosti auta je nutné počítať v Mazde CX-9 s vyššou spotrebou paliva. Prevádzkové náklady budú tiež celkovo vyššie a komplikáciou môže byť fakt, že sa u nás vozidlo v oficiálnej distribúcii nepredávalo, a tak na neho nie sú servisy úplne pripravené.