




Prečo kúpiť |
---|
Spoľahlivosť Dobrý vnútorný priestor Dobré jazdné vlastnosti Solídny komfort Priaznivé ceny |

O vozidle
Mazda Premacy je kompaktným MPV, ktoré sa postavilo konkurencii predovšetkým v podobe Renaultu Mégane Scénic. Technika má svoj pôvod v kompaktnom hatchbacku Mazda 323 posledného prevedenia, príbuznosť oboch vozidiel je vidieť aj na vizuálnom štýle Premacy. Vzhľad je tak oproti skorším modelom Mazdy, ale aj oproti nástupcovi (tým je Mazda 5) až nečakane konzervatívny. Mazda Premacy tak pôsobí nenápadným dojmom. Esteticky nemá príliš veľké kvality ani interiér, v ktorom boli použité relatívne obyčajné materiály s nie príliš dobrou trvanlivosťou. Vnútorný priestor Premacy tak môže niesť väčšie známky opotrebenia než pri súperoch. Čo sa ale mechaniky týka, Mazda Premacy je veľmi spoľahlivý automobil, ktorý netrpí zásadnými ťažkosťami. Premacy tak pre svojho majiteľa znamená podstatne menej starostí než francúzski súperi.
Interiér auta sa môže pochváliť solídnym vnútorným priestorom, posádka vpredu ani vzadu si nebude sťažovať na nedostatok miesta. Vzadu je trojica samostatných sedadiel, ktoré sa dajú jednotlivo sklápať, alebo následne úplne preklopiť dopredu, prípadne z vozidla úplne vybrať. To zaisťuje veľkú variabilitu interiéru, ktorého prepravná kapacita sa pohybuje od 420 litrov v základnom usporiadaní. Špecialitou je i možnosť zložiť operadlo sedadla spolujazdca, čím v Premacy vznikne veľmi dlhá, rovná ložná plocha.
Z jazdného hľadiska zaistí Premacy posádke veľmi dobrý cestovný komfort, hoci je podvozok trochu tuhší, kvalita filtrácie nerovností je na dobrej úrovni. Dobré sú aj jazdné vlastnosti, Premacy sa síce v zákrutách trochu nakláňa, ale vozidlo pôsobí istým a stabilným dojmom a dobre vodiča počúva. Problém je však trochu sa zadávaním pokynov, riadenie je totiž preposilované a odťažité a aj radenie by si zaslúžilo presnejší chod.
Paleta pohonných jednotiek Premacy je vcelku jednoduchá. Základom je pružná tisícosemstovka s výkonom 74 kW, ktorá pre pohon vcelku dostačuje, na dnešnú dobu má tiež len ľahko vyššiu spotrebu paliva. Dvojliter o slušnom výkone 96 kW má lepšiu dynamiku, no nároky na palivo už sú aj vyššie. Úspornou voľbou je turbodiesel 2,0 DiTD s výkonom 74 kW. Ten síce trpí trochu väčším turboefektom, je však na pomery vznetových motorov celkom spoľahlivý.
Výbava




Medzi svojimi súpermi platila Mazda Premacy za jeden z lepšie vybavených modelov, no z dnešného hľadiska vo výbave žiadne prekvapenie asi nenájdeme. Klimatizácia je bežnou záležitosťou, no môžu sa vyskytnúť aj vozidlá bez nej.
Design




Vzhľad prvého kompaktného MPV značky Mazda je pre niekoho až príliš konzervatívny. Dizajn vychádza z jazyka, ktorý Mazda používala vcelku krátko a ostatné vozidlá japonskej značky dnes pôsobia modernejším dojmom. Na druhú stranu aj konzervatívny vzhľad môže byť pre niekoho výhodou.
Spotreba




Ak túžite po úspornom a spoľahlivom kompaktnom MPV za dostupné peniaze, je dobrou voľbou Mazda Premacy so vznetovým motorom 2,0 DiTD. Ani bežnejšia benzínová tisícosemstovka rodinný rozpočet nezruinuje. Benzínový dvojliter už je však náročnejší.
Jazdné vlastnosti




Keďže používa Premacy podvozkovú platformu klasického kompaktného hatchbacku 323 s vyspelou zadnou nápravou, sú jazdné vlastnosti jednou zo svetlých stránok tohto MPV. Škoda, že riadenie je tak odťažité a preposilované, predovšetkým vo vyšších rýchlostiach je kontrola nad vozidlom relatívne malá.
Bezpečnosť




Medzi kompaktnými MPV svojej doby patrila Mazda Premacy k len priemerne bezpečným autám, z dnešného hľadiska sú teda jej výkony podpriemerné. V roku 2001 získal automobil v nárazových testoch Euro NCAP skóre troch hviezdičiek, a to napriek tomu, že vo výbave bola rovno šestica airbagov.
Praktickosť




Interiér auta sa môže pochváliť solídnym vnútorným priestorom, posádka vpredu ani vzadu si nebude sťažovať na nedostatok miesta. Vzadu je trojica samostatných sedadiel, ktoré sa dajú jednotlivo sklápať, alebo následne úplne preklopiť dopredu, prípadne z vozidla úplne vybrať. To zaisťuje veľkú variabilitu interiéru, ktorého prepravná kapacita sa pohybuje od 420 litrov v základnom usporiadaní. Špecialitou je i možnosť zložiť operadlo sedadla spolujazdca, čím v Premacy vznikne veľmi dlhá, rovná ložná plocha.
Komfort




Popri dobrých jazdných vlastnostiach poskytne Premacy posádke aj dobrý cestovný komfort. Hoci dnes už možno v trochu opotrebovanom interiéri. Tlmenie nerovností je no solídne, a pochvalu si zasluhuje aj odhlučnenie vozidla.
Prevádzkové náklady




Mazda Premacy patrí medzi najspoľahlivejších zástupcov svojej triedy a veku. Ani dnes by autá nemali trpieť nadmerným výskytom porúch, napokon technika je vcelku jednoduchá a preverená. Na druhú stranu niektoré náhradné diely sa horšie zháňajú a môžu zvýšiť výdavky.