Prečo kúpiť |
---|
Imidž značky Praktický a priestorný interiér Vzhľadom k značke priaznivé ceny Úsporné motory |
O vozidle
Pod kapotou Mercedesu-Benz triedy A sa môžeme stretnúť s jedným z deviatich motorov. Základom v prevedení A140 je tisícštyristovka s výkonom 60 kW. Tá síce z vozidla neurobí šprintéra, avšak pre pohon vcelku dostačuje. V modeli A140 s automatickou prevodovkou je taktiež motor s výkonom 60 kW, avšak ide o tisícšesťstovku. V modeli A160 je tisícšesťstovka naladená na výkon už solídnych 75 kW, v A190 motor 1,9 litra s výkonom 92 kW. Typ A210 Evolution sa potom chváli motorom 2,1 litra a výkonom 103 kW, čo je pri tak malom vozidle veľmi neobvyklá porcia. Mercedes však modelom A nechcel konkurovať klasickým minivozům, bol skôr netradičnou alternatívou ku klasickým kompaktným modelom, napríklad k Audi A3. Všetky turbodiesely pod kapotou majú objem 1,7 litra. Do roku výroby 2000 mali typy A160 CDI a A170 CDI výkon 44 a 66 kW. Slabší motor je trochu nedostatočný. Po modernizácii v roku 2000 sa potom výkon dieselov zdvihol na solídnych 55 a 70 kW. Všetky vznetové jednotky sa môžu pochváliť naozaj nízkou spotrebou paliva.
Výbava
Pri Áčkovom Mercedesi výrobca nezvolil svoju typickú stratégiu len základne vybavených modelov s dlhým zoznamom príplatkovej výbavy. Pochopiteľne, aj tu bolo za čo priplácať, avšak nebolo to toľko potrebné. Klimatizáciu, centrálne zamykanie, elektricky ovládané okná aj zrkadlá tak má prakticky každé Áčko na trhu.
Design
Prvá generácia Mercedesu A pôsobí aj po rokoch originálnym a nevšedným dojmom. Auto je pritom stále veľmi elegantné a ani vedľa väčších modelov značky nepôsobí ako chudobný príbuzný. Bohužiaľ, trochu sa tento pocit dostavuje v interiéri, ktorý je síce esteticky vydarený, avšak z hľadiska použitých materiálov a spracovania nie úplne ideálny.
Spotreba
Malý Mercedes má pod kapotou väčšinou dostatočne výkonné motory, ktoré nemajú s autom veľa práce. Ich spotreba sa tak drží v priaznivých medziach, platí to obzvlášť pre turbodiesely. Ani benzínové motory na tom nie sú zle, so záťažou je však trochu poznať nárast spotreby.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti Mercedesu-Benz triedy A sú naskrz priemerné. Môže za to úzka a vysoká karoséria a dodatočné úpravy, ktoré kvôli zvýšeniu stability zmenili pôvodne zamýšľané správanie auta. Od Áčka jednoducho nemožno očakávať vodičské zážitky.
Bezpečnosť
Medzi malými automobilmi patrí Mercedes A k najbezpečnejším vozidlám vôbec. Je to jednak vďaka solídnej bezpečnostnej výbave, ale predovšetkým vďaka jedinečnej konštrukcii karosérie so sendvičovou podlahou. Práve štruktúra podlahy má za úlohu pohlcovať energiu nárazu, ktorá sa tak len minimálne prenáša do deformácií v priestore pre posádku.
Praktickosť
Na miniatúrnom pôdoryse predvádza Áčko nebývalá kúzla s priestorom. Dozadu sa síce kvôli úzkej stavbe posadia pohodlne len dvaja cestujúci, miesta je tu však dostatok. Batožinový priestor má veľmi solídny objem 390 litrov, čo je výrazne viac, než mali dobové kompaktné hatchbacky.
Komfort
Na jazdnom komforte prvej generácie Áčka sa podpisujú dodatočné úpravy, urobené za účelom zvýšenia stability auta. Podvozok je tak tuhší, aj napriek tomu sú náklony v zákrutách znateľné. Širšie než pôvodne plánované kolesá tiež horšie filtrujú nerovnosti. Cestujúci však ocenia vzdušný interiér a celkovo dobrý výhľad z vozidla.
Prevádzkové náklady
Mercedes A je úsporný a vcelku robustný automobil, ktorý väčšinou vyžaduje bežnú údržbu. Avšak vzhľadom k značke, ktorú vozí na kapote, je nutné počítať s vyššími cenami náhradných dielov aj samotných servisných úkonov, čím sa celkovo prevádzka auta trochu predraží.