




Prečo kúpiť |
---|
Jazdný komfort Priaznivé ceny Dobrý vnútorný priestor Dobré jazdné vlastnosti |

O vozidle
Mercedes-Benz triedy C nahradil v roku 1993 model 190. Mercedes vtedy začal používať dnes už tradičné označovanie modelov jednotlivých tried písmenami. Dnes má najmenší automobil označenie A, trieda C však bola vtedy najmenším Mercedesom. Rozhodne to však nebol malý automobil, ide o klasického zástupcu strednej triedy a na dnešné pomery ponúka nadpriemerný vnútorný priestor. Hoci autá strednej triedy od tej doby výrazne povyrástli, vnútorný priestor je dnes limitovaný stále prísnejšími požiadavkami na bezpečnosť. Hoci sa Mercedes radil v dobe vzniku Céčka k automobilkám s vyšším dôrazom na bezpečnosť posádky a v niektorých oblastiach bol priekopníkom, Mercedes C z dnešného hľadiska veľa ochrany neposkytne. Dokazuje to zisk dvoch hviezdičiek v nárazových testoch Euro NCAP, čo bol vtedy vcelku štandard, dnes ponúkne vozidlo len základnú ochranu. Chýbajú výrazné deformačné zóny a výstuhy vo dverách, vnútorný priestor z toho však ťaží.
Sedan a combi s pohonom zadnej nápravy sa vyznačujú aj veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, hoci z dnešného pohľadu neprináša zadný náhon takú istotu. Céčko je však pohodlné a pritom cestovne aj vcelku zábavné, oproti moderným vozidlám dokáže vtiahnuť vodiča do hry.
Mercedes tradične do svojich modelov montuje naozaj široké spektrum motorov a Céčko prvej generácie nie je v tomto ohľade výnimkou. Chrbticou ponuky sú zážihové štvorvalce. Ich výkon je pekne odstupňovaný. Tisícosemstovka má výkon 90 kW, dvojliter 100 kW, motor 2,2 litra potom 110 kW. Rovnaký výkon má aj agregát 2,3 litra, jeho kompresorom preplňovaná verzia potom ponúkne veľmi zaujímavých 142 kW. Šesťvalce začínajú pri objeme 2,4 litra a výkonom 124 kW, pokračujú cez 2,8 litra a 142 kW a končia pri 3,6 litra a 206 kW. Už v prvej generácii Céčka sa tiež objavila brutálna verzia AMG, ktorej osemvalec 4,3 litra má výkon 225 kW. Ponuka vznetových motorov je trochu slabšia. Základ tvoria atmosférické motory 2,0 a 2,2 litra s nízkym výkonom 55 a 70 kW. Silnejší diesel naviac nie je príliš spoľahlivý. Päťvalec 2,5 litra má výkon 83 kW. Zaujímavejšie sú modernejšie motory – štvorvalec 2,2 CDI má solídny výkon 92 kW, motor 2,5 TD potom 110 kW.
Výbava




Výbava Mercedesu C prvej generácie už nie je z dnešného pohľadu ktovieako bohatá. V strednej triede vtedy Mercedes neponúkal ktovieaké technické vymoženosti, ostatne tie neboli ani v triede E. Z dnešného pohľadu je tak Céčko skôr dôkazom toho, že vtedy nadštandardné prvky sú dnes úplne bežné. Na 20 rokov starý automobil to však nie je zlý výkon.
Design




Mercedes C prvej generácie sa drží ešte pôvodného jednoduchého a hranatého dizajnu vozidiel tejto prémiovej značky. Dnes už je na ňom poznať vek, avšak klasické tvary môžu niekomu imponovať. Aj v interiéri je vek poznať, avšak práve tak sa dá poznať prémiový pôvod auta.
Spotreba




U Céčka prvej generácie prevládajú zážihové pohonné jednotky, ktoré majú z dnešného hľadiska trochu horšiu spotrebu paliva. Ani diesely dnes už neprekvapia ktovieako priaznivou konzumáciou, sú na tom však lepšie ako benzínové motory.
Jazdné vlastnosti




Jazdné vlastnosti prvého Céčka patrili a patria k jeho prednostiam. Auto strednej triedy s pohonom zadných kolies je dobre ovládateľné, dnes však v podmienkach horšej adhézie vyžaduje pevnejšiu a skúsenejšu ruku.
Bezpečnosť




Céčkový Mercedes prvej generácie získal v nárazových testoch Euro NCAP hodnotenie púhe dve hviezdičky. Vtedy to bol celkom obvyklý výsledok, s nárazovými testami sa ešte len pomaly začínalo a pre bezpečnosť sa od tej doby veľa urobilo. Karoséria s menším množstvom výstuh a dva airbagy v základe dnes mnoho ochrany neprinesú.
Praktickosť




Z dnešného pohľadu menší dôraz na bezpečnosť má aj svoje výhody. Vnútorný priestor totiž nie je obmedzovaný potrebnými výstuhami, a tak je nadštandardne veľký. Sedan síce v batožinovom priestore pojme iba 430 litrov a kombi už o poznanie lepšich 465 litrov s tým, že pochopiteľne ponúka podstatne lepšiu využiteľnosť aj variabilitu. Je dobré si tiež pripomenúť, že tieto hodnoty dosahuje vozidlo pri dĺžke 4,5 metra, čo je teraz miera, ku ktorej sa približujú mnohé kompaktné hatchbacky.
Komfort




Prvé Céčko ponúka podľa vzoru ostatných Mercedesov aj veľmi dobrý jazdný komfort. Odpruženiu sa darí dobre filtrovať nerovnosti. Interiér ponúka posádke dostatok miesta a sedadlá sú veľmi pohodlné. Pri ojazdených vozidlách je však limitujúcim faktorom opotrebenie.
Prevádzkové náklady




Staršia konštrukcia, vyšší vek a samozrejme aj vyššie kilometrové nájazdy sa podpisujú na väčšej potrebe starostlivosti o Céčko. Model je inak vcelku spoľahlivý automobil. Bohužiaľ dodnes sú ceny niektorých náhradných dielov vyššie.