Prečo kúpiť |
---|
Jazdný komfort Podarené turbodiesely Výborná imidž Veľký vnútorný priestor |
O vozidle
Mercedes-Benz triedy M je vozidlom, ktorý v roku 1997 odštartoval súčasnú vlnu popularity vozidiel kategórie SUV. Model, ktorý sa najprv objavil na americkom trhu, zaznamenal veľké úspechy aj v Európe. Prvá generácia však mnohokrát dávala svoje pôvodom americké zameranie celkom najavo. Prejavovalo sa to predovšetkým na celkovej kvalite vozidla, ktorá sa odráža v horšej spoľahlivosti, ani prevedenie interiéru nie je tak úplne na úrovni. Aj napriek tomu je však prvá generácia ML veľmi zaujímavým automobilom, ako veľké SUV so silnými motormi a obrovským priestorom pre posádku je k dispozícii za vcelku zaujímavé ceny.
A hoci od doby vzniku dizajn auta predsa len trochu podľahol zubu času, je prvý ML stále automobil, ktorý vyvoláva rešpekt. Do priestornej karosérie sa naskladá päť, alebo dokonca sedem cestujúcich, v päťmiestnom usporiadaní zostáva pre batožinu ohromný priestor 635 litrov s výbornou využiteľnosťou i prístupnosťou. Veľký a mohutný automobil je nastavený predovšetkým na komfortnú nôtu, a je tak potrebné, aj vzhľadom k vysokej stavbe vozidla, počítať s trochu horšími jazdnými vlastnosťami. Lenže nie je tomu tak zďaleka pri všetkých prevedeniach, ML so silnými motormi sa dodávalo aj s pritvrdeným podvozkom, ktorý naopak negatívne ovplyvňoval plavnosť a celkový komfort vozidla, avšak asfaltu sa dokázal držať prekvapivo zúrivo. Ani tak však nemôžeme hovoriť o ktovieako športovom správaní, je jasné, že dvojtonový automobil s vyšším ťažiskom má v zákrutách svoje logické limity.
Z počiatku sa ML ponúkal iba so zážihovými motormi, ktoré sa však vyznačujú vysokou spotrebou. Preto boli na trh rýchlo uvedené aj turbodiesely, ktoré viac vyhovujú európskemu vkusu a ktoré patria aj na trhu ojazdených áut k bežnejším motorizáciam. Tou zďaleka najobľúbenejšou je turbodiesel v modeli 270 CDI, ktorý má výkon 120 kW. Aj s relatívne ťažkým automobilom si poradí celkom dobre, spotreba pritom zostáva vzhľadom k veľkosti vozidla v rozumných medziach. Druhou turbodieselovou možnosťou je veľmi silný štvorlitrový osemvalec 400 CDI s výkonom 184 kW, ktorý však už svoj apetít nedokáže príliš krotiť a na luxusné SUV má tiež možno trochu príliš hrubý prejav. Pre toho, kto chce teda vozidlo s čo najkomfortnejším správaním, bude lepšou voľbou niektorý z benzínových motorov. Základné prevedenie ML 230 s výkonom 110 kW je však trochu dýchavičné a pritom spotreba nie je menšia ako pri väčších a výkonnejších šesťvalcoch. Tie tu môžeme nájsť v prevedení 3,2 V6, 3,5 V6 alebo 3,7 V6 s výkonmi 160, 172 a 176 kW. Pri pokojnej jazde bude ich spotreba síce vyššia ako pri osemvalcovom turbodieseli, avšak nie o veľa, kultivovanosť je pritom podstatne lepšia. Benzínové osemvalce však už majú naozaj vysokú spotrebu. Najmenší má objem 4,3 litra a výkon 200 kW, päťlitrový motor má 215 kW a motor 5,4 litra v prevedení AMG poskytuje výkon úctyhodných 255 kW.
Výbava
Veľké SUV Mercedesu zvykne byť celkom dobre vybaveným automobilom. Aj tu platí, že sa za veľa vecí priplácalo, avšak vzhľadom na postavenie modelu predsa len pár komfortných a praktických prvkov už bolo v základnej výbave.
Design
Veľké SUV značky Mercedes-Benz budí aj po mnohých rokoch od začiatku výroby rešpekt. Jednoducho preto, že je to mohutný automobil, ktorý ani v porovnaní so súčasnými modelmi na mohutnosti nestratil. Odlišný je len vzhľad, ktorý je oblejší. Na druhú stranu je predsa len zub času na voze trochu vidieť.
Spotreba
Snáď okrem šesťvalcového turbodieselu, ktorý má na danú veľkosť auta celkom rozumnú spotrebu, je treba počítať s naozaj vysokými nárokmi na palivo. A to aj pri osemvalcovom turbodieseli. Dvojnásobne to potom platí pri benzínových motoroch, ktorých spotreba je naozaj vysoká – opäť obzvlášť pri osemvalcoch.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti prvej generácie Mercedesu ML nie sú práve svetlou stránkou vozidla, ale záleží ako pri ktorom modeli. Najsilnejšie verzie totiž môžu mať pritvrdení podvozok, ktorému nevadí ani hrubšie zaobchádzanie. Napriek tomu je treba počítať v zákrutách s vysokou stavbou vozidla, a jeho hmotnosťou, ktorá pri základnom prevedení atakuje 2 tony.
Bezpečnosť
Mercedes vždy patril k automobilkám, ktoré kladú veľký dôraz na bezpečnosť. A hoci už nie je prvý ML zrovna najmodernejším autom, z hľadiska bezpečnosti sa nemá začo hanbiť. V nárazových testoch Euro NCAP získala prvá verzia v roku 2002 štvorhviezdičkové hodnotenie. Štandardom sú bočné aj hlavové airbagy a mohutná konštrukcia tiež prispieva k dobrej ochrane.
Praktickosť
Mercedes ML prvej generácie sa vyznačuje naozaj veľkým priestorom pre posádku. Cestujúci majú vo všetkých smeroch doslova nadbytok miesta, sedadlá sú rozmerné a pohodlné. Batožinový priestor sa môže pochváliť ohromným objemom 635 litrov a dobrou prístupnosťou. Treba však počítať s vyššou nakladacou hranou.
Komfort
Jazdný komfort ML prvej generácie je na naozaj veľmi dobrej úrovni. Väčšina verzií sa cez nerovnosti prenáša s veľkou gráciou a doslova ich žehlí. Posádku rozmaznáva aj solídna výbava, nadbytok priestoru a tiež veľmi pohodlné sedadlá.
Prevádzkové náklady
Veľká SUV nie sú prevádzkovo lacnou záležitosťou. A pre ML to možno platí dvojnásobne. Okrem vysokej spotreby paliva je totiž dôležité počítať s vyššou cenou náhradných dielov a tiež servisných úkonov. Auto rozhodne nemožno servisovať v každej garáži. ML prvej generácie tiež nevyniká ktovieakou úžasnou spoľahlivosťou.