Prečo kúpiť |
---|
Veľký vnútorný priestor Dobré vznetové motory Ponuka luxusných MPV verzií |
O vozidle
Pre niekoho to môže byť trochu prekvapivá informácia, ale prvá generácia úžitkového Mercedesu Vito má spoločný technický základ s osvedčeným VW Transporter T4. Techniku, ktorá už bola v tej dobe u VW nejaký ten čas vo výrobe, sa Mercedes rozhodol použiť ako pre čisto úžitkovú verziu, nazvanú Vito, tak aj pre veľké luxusnejšie pojaté MPV, pomenované ako trieda V. Tým teda ľahko odlíšime prevedenie pre podnikanie a verziu pre osobnú prepravu. Platforma T4 znamená, že Vito má vpredu naprieč uložené motory, ktoré poháňajú predné kolesá. Vzhľadom k pôvodu techniky neprekvapí, že pod kapotou modelu V. sme sa mohli stretnúť so známym šesťvalcom VR6 práve z dielní Volkswagenu. Ostatné pohonné jednotky už však pochádzajú od Mercedesu. Automobilka u tejto dodávky príliš neexperimentovala s množstvom ponúkaných verzií a oproti tradičnejšej konkurencii ako je Transit alebo práve Transporter sú tak možnosti volieb trochu obmedzenejšie. Naopak paleta motorov je tradične vcelku bohatá, avšak aj v osobnom prevedení sú skôr slabšie. Prevažujú pochopiteľne turbodiesely. Najsilnejším z nich je motor v prevedení 112 CDI, teda štvorvalec s výkonom 90 kW a krútiacim momentom 300 Nm. To naozaj nie je veľa, ale pre osobné použitie ide o ideálnu jednotku, predovšetkým vďaka priaznivej spotrebe paliva. Benzínový šesťvalec VR6 s výkonom 128 kW totiž síce dynamiku prinesie, spotreba paliva ale stúpa veľmi výrazne. Slabšie jednotky, ako napríklad základný turbodiesel s výkonom 60 kW v prevedení 108 CD alebo 75 kW v prevedení 110 CD sú vhodné skôr do úžitkových verzií používaných remeselníkmi alebo pre rozvážkovú dopravu. Okrem VR6 sa v bežnom vitu dali objednať benzínové motory 2,0 litra s výkonom 95 kW (Vito 113), alebo 2,3 litra s výkonom 105 kW (Vito 114). Ponuka motorov v triede V. sa môže mierne líšiť a označenie motorov je iné, napríklad prostredný turbodiesel sa predával ako V230 TD a mal výkon 72 kW.
Výbava
Mercedes Benz Vito prípadne triedu V. možno zohnať v širokom množstve konfigurácií výbav. Navyše, ako je u Mercedesu celkom bežné, zoznam príplatkových položiek dokázal byť veľmi bohatý. Základné úžitkové verzie budú väčšinou vybavené veľmi chudobne, avšak osobné varianty môžu posádku rozmaznávať neobvyklými prvkami, vrátane napríklad vstavanej navigácie.
Design
Vito stojí na technickom základe obľúbeného Transporteru T4 a ak sa pozorne pozrieme, uvidíme, že dizajnéri Mercedesu platformu obstavali veľmi podobným spôsobom, ako tí od VW. Vito je však svojbytným modelom a pôsobí možno o niečo elegantnejším dojmom.
Spotreba
Pre zážihové motory a obzvlášť pre verziu VR6 platí, že sú vcelku náročné na palivo. Turbodiesely naopak dokážu byť rozumne úsporné, pre dlhé cestovanie pri preprave osôb je však vhodný len ten najsilnejší. Ostatné motory dokážu byť úsporné predovšetkým v klasickom rozvozom režime a pri krátkych trasách.
Jazdné vlastnosti
Vzhľadom k použitej technike z Transporteru T4 sa môže Vito pochváliť solídnymi jazdnými vlastnosťami, ktoré sú dané okrem iného aj neobvyklým riešením prednej nápravy. Opäť je však nutné počítať s rozmermi a hmotnosťou vozidla, Vito býva kritizované za slabšie brzdy.
Bezpečnosť
Dobrý rozhľad aj jednoducho tvarovaná karoséria priaznivo pôsobí na celkovú bezpečnosť vozidla. Tá je však vzhľadom na dodávkovú konštrukciu celkovo len priemerná a to aj vzhľadom k bezpečnostnej výbave vozidla. Tá je samozrejme lepšia v osobných verziách triedy V. U lepších verziách nad bezpečnosťou bdie aspoň protišmykový systém ASR.
Praktickosť
Vysoká miera praktickosti Vita a triedy V. neprekvapí, veď jednoducho tvarovaná karoséria dokonale využíva obstavaný priestor. Aj pre osobné verzie tak platí, že majú doslova obrovský batožinový priestor, objem 581 litrov je naozaj veľký. So sklopenými sedadlami vzrastie až na viac než 4500 litrov, čisto skriňová verzia pojme ešte o niečo viac. Pri osobných variantoch je tiež k dispozícii niekoľko možností usporiadania interiéru s možnosťou série variabilných úprav.
Komfort
Veľký vnútorný priestor a variabilita interiéru hrajú do kariet cestovnému komfortu posádky. Vodičovo pracovisko je tiež ergonomicky dobre poskladané. Na druhej strane odpruženie by mohlo byť na lepšej úrovni a v niektorých verziách by posádka ocenila lepšie použité materiály i celkové spracovanie.
Prevádzkové náklady
Hoci patria servisné úkony na Vitu k tým lacnejším z hľadiska značky, je treba počítať s trochu vyššou cenou služieb aj dielov. Navyše Vito nie je etalón špičkovej kvality a spoľahlivosti, takže je potrebné s výdavkami na prípadné opravy počítať. Úsporné sú v podstate len vznetové motory.