Prečo kúpiť |
---|
Veľký vnútorný priestor Výkonné a úsporné vznetové motory Široká ponuka verzií Variabilný interiér Trvanlivá konštrukcia |
O vozidle
Druhá generácia Mercedesu Vito sa od tej prvej výrazne odlišuje. Doznala totiž výrazné zmeny koncepcie a z menšieho úžitkového vozidla sa stalo výrazne väčšie auto. Mercedes pre jeho konštrukciu použil úplne novú platformu, ktorej základom je pohon zadných kolies. Predchádzajúce prevedenie pritom malo poháňanú prednú nápravu. Existujú aj verzie s pohonom všetkých kolies. Celkovo došlo k rozšíreniu ponuky verzií. Vito, ako úžitkový variant, je k dispozícii v prevedeniach: skriňová dodávka, presklené polokombi (so šiestimi sedadlami) alebo veľké presklené kombi (tiež šesť sedadiel). Na výber je štandardná alebo predĺžená verzia a možnosť získať prevedenie s vyššou strechou (len u kratšieho rázvoru). Osobný variant, ktorý sa z triedy V. premenoval na Viano, sa ponúka prevažne v prevedení s kratším rázvorom, avšak dá sa zaobstarať aj predĺžený variant. Zvýšená strecha nie je k dispozícii, zato sú tu prevedenia Fun s možnosťou lôžkovej úpravy interiéru a karavan Marco Polo. Osobné verzie pojmú podľa prevedenia až 8 cestujúcich. Ohromujúci je objem nákladového priestoru, 4,65 m3 u základných verzií, 5,68 m3 u predĺžených a u verzii so zvýšenou strechou 6,49 m3.
Ponuka motorov prešla za roky výroby Vita niekoľkými zmenami s tým, že výrazne prevažujú turbodiesely. V prípade osobného prevedenia bol v podstate vždy vynechaný len základný motor, zaujímavosťou je, že aj dodávku možno mať s najsilnejším dieselom aj benzínovým motorom. U Viana tak najprv výkon turbodieselov išiel po skokoch 80, 110 a 150 kW, pričom najsilnejší motor je už šesťvalec. Novšie prevedenia vyrábané po roku 2010 majú obnovenú paletu turbodieselov, motor CDI 2,0 litra má 100 kW, silnejší 2,2 120 kW a trojlitrový šesťvalec posilnil na mohutných 165 kW a je výhradne kombinovaný s automatom. Benzínový motor pod kapotou Viana alebo Vita je vždy len šesťvalcový. Najprv išlo o trojliter s výkonom 140 kW, následne motor 3,2 V6 s výkonom 160 kW a neskôr o 3,5 litrový šesťvalec. Ten dostal najprv 170 kW a v súčasných vyhotoveniach má na daný automobil už možno veľmi brutálnych 190 kW.
Výbava
Pre úžitkové prevedenie Vito znovu platí, že výbava môže byť len veľmi základná, ostatne, ako to často býva vyžadované u dodávok. Naopak osobné verzie môžu byť vybavené naozaj veľmi bohato a často to tak je. Mercedes totiž nevyžadoval za lepšiu výbavu horibilné príplatky.
Design
Vito a Viano druhej generácie sa od tej prvej vzhľadovo výraznejšie odlišujú. Prehliadnuť pritom nemožno celkovo väčšie rozmery auta a mohutnejší výzor. Na pomery dodávok sú tvary Vita veľmi podarené a elegantné, vzhľadom k dĺžke výroby už tiež môžeme hovoriť o ich nadčasovosti.
Spotreba
Pre svoju novú úžitkovú modelovú radu zvolil Mercedes veľmi dobrú politiku pohonných jednotiek. Žiadna nie je vyložene slabá, v osobných verziách sa nevyskytuje najslabší turbodiesel, ktorý by mal na dlhých cestách príliš práce. Od tohto rozumného rozloženia pohonných jednotiek sa odvíja aj rozumná spotreba paliva. Benzínový šesťvalec, ktorý samozrejme palivom nešetrí, je tu skôr len spestrením a na trhu ojazdených áut ho nájdete len veľmi zriedkavo.
Jazdné vlastnosti
Vito druhej generácie je naozaj klasická dodávka, pohon zadných kolies tú napomáha vyššej úžitkovej hodnote a schopnosti odviezť viac nákladu. Vzhľadom k veľkým rozmerom prekvapia manévrovacie schopnosti auta, jazdné vlastnosti sú celkovo nezáludné, ale očakávať akýkoľvek iný než prísne pokojný prejav nie je možné.
Bezpečnosť
Mercedes Benz Viano prešiel v roku 2008 aj nárazovými testami Euro NCAP a získal pri nich solídne skóre štyroch hviezdičiek. Najmä práve osobné verzie môžu mať aj veľmi bohatú bezpečnostnú výbavu, takže ochrana posádky je na danú triedu naozaj nadpriemerná.
Praktickosť
Ešte väčší interiér a schopnosť voziť ešte ťažšie náklady, to sú výhody druhej generácie Vita oproti tej prvej. Praktickosť tohto automobilu je naozaj na vysokej úrovni a jediné, čo môže trochu kaziť náladu, je sťažená manipulácia so zadnými lavicami sedadiel. K ich vyberaniu aj opätovnému usadeniu sú totiž potrebné dve osoby.
Komfort
Vzhľadom k použitej dodávkovej konštrukcii s pohonom zadných kolies nie je cestovný komfort u Vita a Viana úplne na vrchole triedy, vynahrádzajú to však pohodlné sedadlá a celkovo dobre odladené odpruženie. A tiež samozrejme doslova nadbytok miesta.
Prevádzkové náklady
Vito je vcelku trvanlivá dodávka, navyše Mercedes u svojich úžitkových vozov pristúpil aj k zaujímavým ponukám servisných služieb. V spojení s priaznivou spotrebou ponúkaných turbodieselov sa tak prevádzkové náklady Vita a Viana držia na priaznivej úrovni.