Prečo kúpiť |
---|
Vysoký cestovný komfort Veľkorysý vnútorný priestor Široká ponuka verzií a motorizácií Elegantný dizajn Prestíž Hodnotné materiály a výborné spracovanie |
O vozidle
V roku 2009 predstavená nová rada E W212 je oproti predchodcovi veľkým krokom vpred. Dizajn má okrem jasného luxusu aj prvky dynamiky, výrazne vylepšené sú jazdné vlastnosti a Mercedes tiež silne zapracoval na spoľahlivosti a celkovej kvalite auta. Automobilka sa to snaží podporiť tým, že nové vozidlo (alebo do 120 000 km) predáva s trojročným servisom úplne zadarmo. Nové éčko pridáva k tradičnému vysokému komfortu aj trochu športových vlastností, aby sa lepšie pobilo s konkurenciou z Mníchova alebo Ingolstadtu. Pritom platí, že podstatne agilnejšie a istejšie jazdné vlastnosti vôbec nijako neuškodili celkovému pohodliu. Mercedes E stále žehlí aj značne rozbité cesty s nebývalou gráciou, u obrovského kombíku tomu pomáha aj vzduchové odpruženie na zadnej náprave. Práve z hľadiska ponuky vnútorného priestoru a prepravnej kapacity nemá Mercedes E konkurenciu. Novinkou sú v rade E okrem klasických prevedení sedan a kombi aj kupé a kabriolet.
U éčka štvrtej generácie sa stretneme s niektorými typickými prejavmi modernej doby. Na štvorvalce pod kapotou sme síce zvyknutí už z minulej generácie, tu však dostávajú viac priestoru. Okrem základných verzií nájdeme teda štvorvalce aj o stupienok vyššie. Pritom platí, že prakticky všetky motorizácie majú na pohon veľkého vozidla sily dostatok, snáď len základný E200 CDI so 100 kW je trochu letargickejší. Druhý výkonový stupeň so 125 kW je už plne dostačujúci, pre veľké auto je potom ideálnou pohonnou jednotkou stále ten istý štvorvalec 2,1 litra naladený na 150 kW v prevedení E250 CDI. Možno ho kombinovať s pohonom všetkých kolies 4MATIC, kde má štvorvalec tú výhodu, že sa rovno dodáva so sedemstupňovým automatom 7G-Tronic. Ten radí zamatovo, hoci o trochu pomalšie, ako špičková konkurencia. Pri lacnejších štvorvalcových prevedeniach je inak štandardom šesťstupňový manuál a až do faceliftu (prebehol koncom roka 2012) sa u nich dalo priplatiť len za archaický päťstupňový automat. Tomu sa radšej vyhnite. Tradičné sú pod kapotou Mercedesu E aj šesťvalce, u vznetových je to vlastne len motor 3,0 litra v dvoch verziách so 170 a 185 kW. Všetky dieselové prevedenia majú veľmi priaznivú spotrebu. Tá nie je zlá ani u zážihových motorov, veď najsilnejší klasický osemvalec E500 má udávanú priemernú spotrebu pod hranicou 10 litrov na 100 kilometrov. Že to bude v praxi viac je jasné, na dané pomery dosahuje päťstovka prijateľnú spotrebu. Zážihový štvorvalec je tu len v dvoch prevedeniach (E200 a E250), potom už nastupujú šesťvalce so zamatovým prejavom. Už vyhotovenie E300 ponúkne solídnych 185 kW, E350 potom 225 kW a E400 vydolujú z trojlitra 245 kW. Okrem klasického veľkého osemvalca z E500 sú tu ešte nabrúsené športové varianty E63 AMG sa 410 alebo 430 kW. U tej najsilnejšej je zrýchlenie z 0 na 100 km / h doslova dych berúce – trvá len 3,6 sekundy.
Výbava
Pod tlakom konkurencie z nižších tried sú aj prémiové značky nútené výrazne vylepšovať základnú výbavu svojich automobilov. Síce stále platí, že zoznam príplatkovej výbavy je veľmi dlhý a príplatky tučné, avšak v základe nájdeme u E W212 bohatú výbavu. Sedem airbagov a ďalšie bezpečnostné záležitosti, tú dopĺňa napríklad duálna automatická klimatizácia, kompletná elektrický set vrátane vyhrievania zrkadiel, tempomat alebo audiosystém s ôsmimi reproduktormi a ovládaním cez 5.8 palcový farebný displej.
Design
Mercedes E štvrtej generácie už nie je len veľký a okázalejší luxusný koč, dizajn je vskutku prepracovanejší. Celkovo má ľahko dynamickejší prejav, pritom z neho naďalej sála solídnosť a istota. Jedinou drobnou slabinou vo vzhľade vozidla môže byť realizácia zadnej časti auta s veľkými rovnými plochami.
Spotreba
Moderné motory aj prevodovky a mnoho ďalších technických opatrení vedú k tomu, že ani u obrieho mercedesu už nie je nutné vynakladať vysoké sumy za palivo. Všetky vznetové verzie majú udávanú priemernú spotrebu do šiestich litrov nafty vrátane a v praxi dokážu byť podobne úsporné. Prekvapí aj spotreba zážihových motorov, šesťvalce sa podľa údajov výrobca zmestia aj v najsilnejšej verzii s pohonom všetkých kolies do deviatich litrov, E300 dokonca pod 7. Realita býva o necelé dva litre vyššie, ale ani to nie je vôbec zlý výsledok.
Jazdné vlastnosti
U Mercedesu E W212 došlo oproti predchádzajúcim prevedeniam k výraznému vylepšeniu jazdných vlastností. Auto síce stále kladie dôraz na maximálny možný komfort, avšak vozidlo ďaleko istejšie drží stopu, v zákrutách sa menej nakláňa a celkový jazdný prejav je na tak veľký automobil až prekvapivo agilný. Nie, BMW 5 to nie je, ale dokáže sa mu dostatočne priblížiť. Negatívom je snáď len trochu odťažité riadenie.
Bezpečnosť
Bezpečnejších kočiarov ako je Mercedes E budeme hľadať len ťažko, a to aj napriek tomu, že v nárazových testoch ho niektorí súperi absolútnym skóre trochu prekonávajú. Aj tak má však éčko od Euro NCAP päť hviezdičiek, výborná je kompletná bezpečnostná výbava. Svoju úlohu tu tiež zohráva celkový jazdný prejav vozidla, ktorý nabáda ku pokojnejšie jazde. Za volantom mercedesu jednoducho chuť riskovať klesá, čo sa pozitívne prejavuje na celkovom bezpečí.
Praktickosť
Už predchádzajúce vyhotovenie Mercedesu E v priestrannosti a praktickosti kraľovalo a tento titul zatiaľ nikto nezobral ani sérii W212. Viac miesta v interiéri aj v batožinovom priestore snáď nemá nikto, Mercedes E je navyše plný praktických detailov. Tými vyniká predovšetkým kombi s obrím batožinovým priestorom s objemom 695 litrov (sedan 540, kupé 450, kabrio 390 a po sklopení strechy 300 litrov). Nákladová hrana kombi je veľmi nízko, navyše zarovnaná s podlahou kufra. Pod podlahou je praktický systém schránok, roleta krytu batožinového priestoru sa automaticky zdvíha s dverami a tak ďalej a tak ďalej.
Komfort
Veľký Mercedes E sa cez nerovnosti na vozovke nesie s obrovskou gráciou, trochu neposlušné a k posádke menej ohľaduplné môžu byť len verzie so športovým podvozkom. Inak je éčko etalónom pohodlia. Ku kladom musíme pripočítať pochopiteľne skvele priestranný interiér a predovšetkým veľmi pohodlné sedadlá na všetkých miestach.
Prevádzkové náklady
Mercedes E tretej generácie je stále v podstate nový prémiový automobil a tak je potrebné počítať s vysokými obstarávacími nákladmi, drahými dielmi a vysokou hodinovou sadzbou servisov. Avšak nízka spotreba prakticky všetkých verzií a výrazne vylepšená spoľahlivosť novej generácie predsa len celkové náklady na prevádzku znižujú.