Prečo kúpiť |
---|
Výborný jazdný komfort Úsporné turbodiesely Elegantný vzhľad Jednoduché ovládanie |
O vozidle
Od roku 1998 vyrábal Mercedes-Benz pre neho v podstate revolučný model triedy S generácia W220. Oproti predchádzajúcemu mohutnému a hranatému prevedeniu W140 prezívanému medveď predstavovala táto generácia výraznú zmenu. Auto dostalo opticky štíhlejšie tvary, a dodnes vyzerá medzi veľkými limuzínami celkom ľahko. Hoci sa od tej doby vnímanie estetiky trochu posunulo, patrí trieda S W220 k stále veľmi elegantným autám. Aj po rokoch ukončenia výroby pôsobí trieda S pochopiteľne veľmi luxusne, hoci súdobí súperi môžu pôsobiť majestátnejším dojmom. Karoséria je však dostatočne rozmerná, a posádka tak má naozaj dostatok miesta. Vpredu sa ale sedí možno trochu vyššie, než je mnohým milé, menšie postavy tu môžu mať prekvapivo trochu problémy s kontaktom s palubnou doskou. Vzadu, kde je to najdôležitejšie sedadlo triedy S, je však všetko úplne v poriadku.
Až doteraz nevyzerá eskový Mercedes ako ktovieako špičkový zástupca svojej triedy, no tento obraz sa zmení pri pohľade na výbavu auta. Typ W220 totiž priniesol medzi osobné automobily celý rad noviniek, ktoré tu našli uplatnenie úplne prvýkrát a ktoré konkurencia dostala až o niekoľko rokov neskôr. Z dnešného hľadiska síce napríklad parkovacie senzory vo všetkých rohoch karosérie nevyzerajú ako ktovieaká inovácia, v roku 1998 išlo ale o unikum, ktoré nie je ani dnes úplne bežné. Navyše to je jedna z tých najobyčajnejších drobností, ktoré Esko prinieslo. Auto je vybavené automatickým dovieraním dverí a veľkou novinkou bol adaptívny tempomat Distronic, ktorý vie udržiavať predom nastavený odstup od auta pred vami, a vodič tak nemusí na diaľnici neustále brzdiť a znova zrýchľovať – o to sa postará tempomat za neho. Väčšina vozidiel je tiež vybavená vzduchovým odpružením Airmatic, ktoré však technickou novinkou nebolo. Celkovo má trieda S skutočne špičkovú výbavu a interiér aj celý voz sú veľmi komfortné. Špičkový komfort je však daný práve množstvom použitej techniky, čo znamená pri ojazdených vozidlách vysoké prevádzkové a servisné náklady. Hoci je trieda S spoľahlivým vozidlom, množstvo technických špecialít znamená, že je tu aj rad vecí, ktoré sa môžu pokaziť. Hoci tak ojazdené Esko môže lákať zaujímavou cenou, je potrebné pamätať na to, že náhradné diely sú drahé a servis je vzhľadom na komplikovanosť vozidla nutné vykonávať takmer výhradne v autorizovaných servisoch.
Trieda S W220 sa dodávala s celou radou pohonných jednotiek. Z hľadiska ekonomiky prevádzky je najzaujímavejší vznetový radový šesťvalec v modeli S 320 CDI. Motor, ktorý dával do modernizácie (teda do roku 2002) výkon 145 a po nej 150 kW, je vcelku spoľahlivý a môže sa pýšiť relatívne príjemnou spotrebou paliva, ktorá sa drží v jednociferných hodnotách. To silnejší vidlicový vznetový osemvalec je už podstatne smädnejší a vyžaduje tiež väčšiu servisnú starostlivosť. Jeho výkon je 184 a po modernizácii 191 kW, čo znamená celkom svižnú jazdu. Podstatne širšie je paleta benzínových agregátov. Základom je prevedenie S 320, ktorého vidlicový šesťvalec 3,2 litra má výkon 165 kW. Tento model sa dodával do roku 2002, potom ho nahradilo prevedenie S 350 (objem bol 3,7 litra) s výkonom 180 kW. Osemvalce S 430 a S 500 sa predávali po celú dobu výroby modelu. Slabší 4,3 litrový má výkon 205 kW, silnejší päťlitrový potom 225 kW. Od roku 2003 tieto prevedenia mali namiesto bežnej päťstupňovej automatickej prevodovky novú sedemstupňovú 7G-Tronic. Špičkou sú dvanásťvalcové prevedenia S600. Najprv do roku 2002 s atmosférickým motorom 5,7 litra s výkonom 270 kW, potom dvojnásobne preplňovaný motor 5,5 litra s výkonom 368 kW. Vzácnou špecialitou, ktorá je prevádzkovo skutočne veľmi náročná, sú prevedenia AMG. Pod kapotou typu S 55 AMG má osemvalec 5,5 litra – najprv v atmosférickom prevedení s 264 kW, po modernizácii s kompresorom a výkonom 368 kW. Dvanásťvalec S 63 AMG s výkonom 326 kW sa vyrábal len v roku 2002, potom ho nahradilo prevedenie S 65 AMG s dvojmo preplňovaným šesťlitrovým motorom a ohromujúcim výkonom 450 kW.
Výbava
Od najluxusnejšieho Mercedesu svojej doby nemožno očakávať ani inú než absolútne špičkovú výbavu. Práve generácia W220 priniesla medzi osobné automobily niektoré prvky vôbec prvýkrát, takže dodnes je jeho výbava skutočne pôsobivá.
Design
Mercedes triedy S generácie W220 znamenal pre dizajn veľkých Mercedesov veľkú zmenu. Oproti mohutným a hranatým tvarom predchodcu pôsobil ľahko a veľmi elegantne. Dodnes však pôsobí luxusným dojmom, hoci niektorí súperi vyzerajú majestátnejšie.
Spotreba
Veľký Mercedes pochopiteľne nebude nikdy úsporným vozidlom. Pravdou však je, že prinajmenšom základný šesťvalcový turbodiesel vie spotrebu držať v priaznivých medziach. No prakticky všetky ostatné motory budú mať spotrebu paliva vysokú. Niektoré benzínové agregáty majú aj zvýšenú spotrebu oleja.
Jazdné vlastnosti
Mercedes triedy S sa vždy sústredil predovšetkým na čo najlepší jazdný komfort, a nie inak je tomu aj pri generácii W220. Auto však zároveň oproti predchádzajúcim prevedeniam výrazne získalo na obratnosti a ovládateľnosti, takže sa s ním ďaleko príjemnejšie jazdí. Rozmery auta sú veľké, ale dobre odhadnuteľné, takže sa Esko dobre riadi.
Bezpečnosť
Špičková bezpečnosť je veľkým limuzínam vlastná. Hoci Eskový Mercedes nikdy nárazové testy Euro NCAP neabsolvoval, je jasné, že úroveň ochrany posádky je pri ňom snáď na maximálnej možnej miere. Špičková bezpečnostná výbava, robustná konštrukcia a veľká karosérie, ale aj rad technických noviniek, vrátane adaptívneho tempomatu, radí Mercedes S k tým najlepším vozidlám.
Praktickosť
Mercedes S je priestorná a veľmi pohodlná limuzína, pri ktorej sa ako miera praktickosti berie skôr priestor pre posádku na zadných sedadlách ako čokoľvek iného. Miesta majú cestujúci dostatok a ani s batožinou neprídu v S-klasse skrátka. Je tu pre nich k dispozícii solídnych 500 litrov miesta.
Komfort
Mercedes vždy patril v oblasti jazdného komfortu na špičku produkcie a pre triedu S generácia W220 to platí pochopiteľne tiež. Kým súperi radšej vsádzajú na športovejšiu nôtu, Mercedes kladie dôraz predovšetkým na komfort. Luxusný interiér je začiatkom, špičkové odhlučnenie pokračovaním, a perfektný podvozok často so vzduchovým odpružením potom skvelým zakončením.
Prevádzkové náklady
Veľká limuzína s trojcípou hviezdou v znaku rozhodne nebude prevádzkovo nenáročným automobilom. Po pravde, existuje len málo automobilov, ktoré budú pri prevádzke vyžadovať podobne vysoké investície. Všetko je dané komplikovanou technikou, ktorú zvládajú väčšinou len autorizované servisy. Naviac množstvo porúch je možné zavčasu odhaliť len diagnostikou, čo znamená nutnosť skutočne poctivo prechádzať servisnými prehliadkami. Vecí, ktoré sa môžu pokaziť, je mnoho.