Prečo kúpiť |
---|
Spoľahlivosť Výkonné benzínové motory Priaznivé ceny Solídna výbava |
O vozidle
Mitsubishi Carisma je kompaktný sedan alebo liftback, ktorým sa však automobilka snažila konkurovať skôr overeným modelom strednej triedy. Veľkostne je to však konkurent pre Škodu Octavia prvej generácie a ďalšie podobné vozidlá. Carisma je technicky veľmi blízka švédskemu Volvu S40, s ktorým vznikala na rovnakej linke v holandskom závode NedCar. Zhodné sú podvozkové partie, ostatné záležitosti vrátane karosérie a pohonných jednotiek sú však celkom svojrázne. Spoloční však môžu byť ich praktickí súperi, ako napríklad sedan Volkswagen Bora alebo Subaru Impreza. Carisma je oblý a elegantný automobil, na ktorom sa však dnes už predsa len prejavuje jeho vek. Interiér je z hľadiska spracovania takým lepším priemerom. Priestornosť je o trochu lepšia ako pri mnohých podobne koncipovaných vozidlách rovnakej kategórie, je to dané predovšetkým tým, že Mitsubishi sa viac sústredilo na priestor pre posádku ako na batožinový priestor. Posádka má teda v pozdĺžnom smere dostatok miesta, trochu horšie je to vzadu nad hlavou.
Z hľadiska jazdných vlastností nie je Carisma žiadnym šampiónom. To vlastne platí aj pre spriaznené Volvo S40, takže to neprekvapí.Podvozok je mäkší a tlmenie nerovností nie je úplne isté. Aspoň sa môže Carisma pochváliť solídnym cestovným komfortom. Vozidlá japonskej značky platia celkovo za spoľahlivé a väčšinou to platí aj pre tento model vyrábaný v európskom závode. Avšak na niektoré problémy je nutné si dať trochu väčší pozor.Napríklad modely pred faceliftom vyrábané do roku 2000 môžu častejšie trápiť problémy s brzdami.
Špecifickú pozornosť si vyžadujú aj jednotlivé motorizácie. Bezproblémový a spoľahlivý je predovšetkým základný zážihový motor 1,6 i, ktorý môžeme vo vozidle nájsť vo výkonových verziách 66, 73 a pri najnovších 76 kW. Ten sa vyznačuje aj solídnou úspornosťou, hoci spotreba paliva bola hlavným lákadlom iného agregátu. Carisma totiž dostala vo svojej dobe revolučný motor 1,8 GDI, ktorý dosahoval výkon 90 a neskôr 92 kW aj vďaka priamemu vstrekovaniu paliva do valcov. Zriedkavo narazíme aj na variant s bežným viacbodovým vstrekovaním, ten má výkon 80 kW. Priamovstrekový motor je náchylný na kvalitu paliva – ak je prevádzkovaný s menej kvalitným benzínom, spotreba zbytočne rastie a navyše sa v ňom hromadia karbónové usadeniny, ktoré po prípadnom uvoľnení môžu poškodiť valec. Dekarbonizácia je tak doporučovaná, s kvalitným palivom potom funguje motor spoľahlivo a pri solídnej dynamike sa môže majiteľ tešiť z priaznivej spotreby paliva. Vznetové motory zastupujú dva motory s objemom 1,9 litra. Typ 1.9 TD má výkon 66 kW a je trvácnejší ako modernejšie a výkonnejšie prevedenie 1.9 DI-D s výkonom 75 alebo 85 kW. Pri ňom môžu hnevať vstrekovače a prekvapivo krátka môže byť životnosť turbodúchadla.
Výbava
Výbava Mitsubishi Carisma bola na svoju dobu celkom bohatá, dnes už však nemožno očakávať ktovieako moderné prvky. Japonský automobil ponúkal väčšinu prvkov už v základe, napriek tomu môžu byť medzi jednotlivými vozidlami značné rozdiely – predovšetkým pri vozidlách pred a po facelifte.
Design
Mitsubishi Carisma je vozidlo technicky príbuzné s modelmi Volvo S40/V40, po stránke vzhľadu však ide o úplne svojbytný automobil. Dizajn je skôr konzervatívny, oblé tvary už dnes vykazujú znaky starnutia, avšak majú stále dostatok elegancie.
Spotreba
Spotreba paliva motorov Mitsubishi Carisma je vcelku priaznivá. Základná tisícšesťstovka je spoľahlivý a relatívne nenáročný motor, spotrebou vie príjemne prekvapiť tiež tisícosemstovka GDI, ktorá je však náchylná na kvalitu paliva. Turbodiesely sú síce veľmi úsporné, ale tiež pomerne vzácne.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti nepatria medzi veľké prednosti Mitsubishi Carisma. Podobne ako pri Volve sa tu naladenie podvozka úplne nepodarilo, jazdná stabilita je tak len priemerná a auto opúšťa stopu o trochu skôr ako niektorí súperi.
Bezpečnosť
Z hľadiska bezpečnosti sa na Mitsubishi Carisma už výrazne prejavuje jeho vek. Nárazovými testami Euro NCAP prešla až faceliftovaná verzia v roku 2001, napriek tomu automobil získal iba tri hviezdičky – to je mimochodom horší výkon ako pri technicky príbuznom Volve. Ochrana posádky je tak skôr základná.
Praktickosť
Mitsubishi Carisma rozhodne nemôžeme radiť medzi ktovieako praktické automobily. Vozidlo síce ponúka celkom slušný priestor pre posádku, avšak s batožinou je to trochu horšie. Sedan pojme ľahko podpriemerných 430 litrov nákladu, hatchback je na tom s kapacitou 460 litrov predsa len o niečo lepšie.
Komfort
Podvozok Mitsubishi Carisma je naladený mäkko, to však automaticky neznamená výborný jazdný komfort. Naladenie podvozka pôsobí trochu menej istým dojmom. Filtrovanie nerovností môže tiež zhoršovať aj stav podvozka, ktorého niektoré časti vyžadujú viac pozornosti.
Prevádzkové náklady
Mitsubishi Carisma je relatívne spoľahlivý automobil, v ktorom je však treba počítať s niektorými špecifickými ťažkosťami. Tie môžu trochu potrápiť peňaženku majiteľov, pri pravidelnej údržbe a slušnom zaobchádzaní je však Carisma prevádzkovo nenáročná.