Prečo kúpiť |
---|
Dravý vzhľad Dobrý vnútorný priestor Dobrá výbava Jazdné vlastnosti |
O vozidle
Pravdou však je, že predovšetkým civilnému prevedeniu Lanceru zblíženie s ostrým modelom Evolution veľmi prospelo. Z nenápadného vozidla, ktorý bol zabudnutým členom nižšej strednej triedy, sa razom stala šťuka v rybníku. Od pôvodného konceptu totiž vozidlo zdedilo atraktívny agresívny dizajn. Bežný Lancer tak pôsobí dramatickým dojmom a nepotrebuje k tomu ani dodatočné spojlery, ktoré má športové prevedenie. Za dizajnom exteriéru trochu zaostáva prevedenie interiéru. Ten pôsobí obyčajnejším dojmom a aj použité materiály by mohli byť kvalitnejšie. Lenže špičkovou kvalitou prevedenia sa vlastne nemohol pochváliť žiadny z doterajších Lancerou, takže aj interiér generácie vyrábaný od roku 2007 je pokrokom. Poteší vcelku dobrý vnútorný priestor, len vzadu si na nedostatok miesta môžu sťažovať vyšší cestujúci. Lancer prišiel na trh najprv vo verzii sedan, neskôr sa objavil aj hatchback. Oba patria k väčším modelom nižšej strednej triedy, ale ich batožinový priestor je prinajlepšom priemerný. S ostrým Lancerom spájajú bežné verzie aj veľmi dobré jazdné vlastnosti. Samozrejme s verziou Evolution ich nejde porovnávať, u nej vstupuje do hry pohon všetkých kolies a pokročilá riadiaca elektronika, ktorá pre jazdné zážitky robí maximum. Bežné verzie majú len pohon predných kolies.
Trochu zaostávajú za očakávaním vzhľadom k dynamickému dizajnu motory. Benzínové motory 1,5 a 1,8 litra pritom nepôsobia na prvý pohľad zle. Výkon 80 a 105 kW vypadá na papieri dobre, ale v reále je krotený tým, že je dostupný až vo vysokých otáčkach. Svižnejšie jazda sa tak prejavuje na vyššej spotrebe. Veľa nepomohla ani modernizácia, pri ktorej základný motor povýšil na 1,6 litra a výkon 85 kW, tisícosemstovka má naopak maximum 103 kW, ale lepší priebeh krútiaceho momentu. Z hľadiska spotreby aj dynamiky bežných verzií je najlepší turbodiesel s objemom 2,0 litra označovaný ako DI-D. Ide o známy agregát TDI ešte v prevedení čerpadlo-tryska z ponuky koncernu Volkswagen a pod kapotou Lanceru sa môže pochváliť slušnou spotrebou, ale nie kultivovanosťou. Model Evolution je kapitolou samou pre seba. Jej dvojlitrový preplňovaný štvorvalec dáva špičkových 217 kW. Jeho dynamika je naozaj oslňujúca, rovnako ako jazdné vlastnosti a schopnosti prechádzať zákruty naozaj nečakanými rýchlosťami.
Výbava
Už základná výbava Lanceru je veľmi bohatá, okrem spomínaných siedmich airbagov v nej nájdeme klimatizáciu, kompletnú elektrickú výbavu vrátane ovládania spätných zrkadiel a ďalšie prvky. Druhý stupeň pridáva napríklad tempomat a ďalšie komfortné elementy. Výbava ojazdených vozidiel je tak veľmi solídny.
Design
Vzhľad Mitsubishi Lancer vyrábaného od roku 2007 je veľmi neopozeraný a agresívne, vychádza práve z tradícií ostrých modelov. Práve dizajn je záležitosťou, ktorá na tomto Lanceru zákazníkov láka asi najviac, mnohým ďalším však nemusí byť po chuti. Každopádne je Lancer jedným z najoriginálnejších vozidiel kompaktnej triedy, čo je oproti predchádzajúcim generáciám výrazný posun vpred.
Spotreba
Lancer patrí medzi najväčšie modely svojej triedy, čo sa odráža v mierne vyššej hmotnosti. Na pohľad veľmi slušne výkonné motory sa však krotiaí tak trochu samy, ich výkon je totiž dostupný až vo vyšších otáčkach. Dynamicky tvarovaný automobil pritom logicky láka dynamicky založených vodičov, spotreba potom výrazne rastie. Tieto ťažkosti dkáže riešiť turbodiesel od Volkswagenu, avšak ani v tomto prípade nemožno čakať rekordnú spotrebu. Aj s presláveným úsporným agregátom spotrebuje Lancer viac paliva než súperi.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti Lanceru sú jeho veľkou prednosťou. A teraz nehovoríme len o verzii Evolution, ktorá je skutočne ostrým športovým náčiním. Aj bežné verzie sa vedia vrhať ochotne do zákrut a sú dobre ovládateľné. Vodič ocení aj presné riadenie a radenie, a tiež vcelku nízky športový posed.
Bezpečnosť
Robustný Lancer získal v nárazových testoch Euro NCAP v roku 2009 plné skóre piatich hviezdičiek. Okrem tuhej karosérie prispieva k bezpečnosti pochopiteľne aj výbava, ktorej v základe nechýba sedem airbagov. K bezpečnosti prispievajú aj isté jazdné vlastnosti.
Praktickosť
Aj cez svoju veľkosť nepatrí v nižšej strednej triede Lancer medzi najpraktickejšie vozidlá. Interiér môže pôsobiť stiesnenejším dojmom, pritom miesta je tu dosť, teda snáď až na priestor nad zadnými sedadlami. Horšie je to však s batožinovým priestorom. Ten má v sedane objem iba 400 litrov, verzia sportback so splývavou zadnou časťou je na tom ešte trochu horšie a objem sa navyše líši podľa konkrétneho prevedenia. Vojde sa sem 276–377 litrov nákladu podľa prevedenia.
Komfort
Bežné verzie Lanceru poskytujú aj veľmi solídny jazdný komfort, hlučnosť vozidla je však vyššia, predovšetkým z dôvodu aerodynamického hluku vo vyšších rýchlostiach. Oproti predchádzajúcim verziám urobil interiér výrazný pokrok, ale medzi konkurentmi nájdeme tiež komfortnejšie vozidlá. Čo sa špičkovej verzie Evolution týka, tá desiata je oproti predchádzajúcim verziám podstatne komfortnejšia.
Prevádzkové náklady
Vyššia spotreba paliva a celkovo vyššie ceny náhradných dielov aj servisných úkonov sú samozrejme záležitosťami, ktoré zvyšujú prevádzkové náklady Lanceru. Na druhú stranu o dobrú spoľahlivosť sa postará to, že návšteva servisu nebude príliš často potrebná. U verzie Evolution je však nutné počítať s naozaj vysokými nákladmi na prevádzku.