O vozidle
Mitsubishi Pajero patrí k automobilom, ktoré sú v súčasnosti vlastne tak trochu ohrozenými druhmi. Je to totiž klasický off-road, ktorý oproti dnes tak populárnym SUV uprednostňuje predovšetkým špičkové schopnosti v teréne pred kultivovaným cestným správaním. Vyhľadávaný je tak tento automobil predovšetkým medzi tými vodičmi, ktorí jeho terénnych schopností naozaj využijú. Štvrtá generácia Pajera vyrábaná od roku 2007 nie je mnohými považovaná za novú generáciu. Ide v podstate o výrazný facelift predchádzajúceho prevedenia, ktoré bolo vo výrobe už od roku 1999. Významné zmeny pod kapotou aj kompletne prepracovaný interiér však podľa Mitsubishi novú generáciu znamenajú. Isté je, že pravoverné off-roady to majú z tohto hľadiska v dnešnej dobe zložité, záujem zákazníkov sa posunul k SUV, a tak nezostáva veľa peňazí na vývoj klasických terénnych vozov. Aj napriek tomu sa Mitsubishi so situáciou pobilo so cťou a pripravilo naozaj kvalitný off-road.
Neznalého prekvapí oproti SUV trochu menšia ponuka miesta daná konštrukciou, u Pajera navyše cestujúci sedí celkom blízko dverám, čo môže vyvolávať pocity trochu menšieho priestoru. Na ceste sa Pajero chová komfortne, len väčšie rázy od priečnych nerovností prezradia, že podvozok je tiež dostatočne tuhý, aby v teréne zvládal extrémnu záťaž. Tam je Pajero ako doma, zákazníci si naviace môžu vybrať z dvoch verzií.
Pre skutočne drsné podmienky je vhodnejšie krátke trojdverovej prevedenie, ktoré má lepšie nájazdové uhly a prechodový uhol. Ani dlhšia päťdverová varianta si rozhodne nevedie zle, medzi ojazdenými vozidlami je jej výskyt častejší. Niet divu, táto verzia je zase praktickejšia z hľadiska prepravnej kapacity.
Pajero je naozajstný off-road s pohonom všetkých kolies, sila sa medzi prednú a zadnú nápravu delí v pomeroch od 33:67 po pevných cestách 50:50. Nastavenie režimu, vrátane zapnutia redukcie a uzávierky medzinápravového diferenciálu, sa deje pomocou pákového voliča. Uzávierka zadného diferenciálu sa ovláda samostatným tlačidlom. O schopnostiach vozu v teréne jasne hovorí napríklad svetlá výška 225 milimetrov alebo brodivosť až 700 milimetrov. Nájazdový uhol kratšieho modelu je 36,7 stupňa vpredu a 34,8 vzadu. Dlhší model má predný nájazdový uhol 36,6 stupňa a zadný 25,0 stupňov.
Výbava
Mitsubishi Pajero nie je rozhodne lacný automobil, a tak je logické, že ponúka bohatú základnú výbavu. Je tu automatická klimatizácia, kompletná elektrická výbava alebo pokročilé riadenie pohonu všetkých kolies. Vyššie výbavy potom prináša rad komfortných a luxusných prvkov ako napríklad kožené čalúnenie, efektnejšie dekory palubnej dosky, tempomat, navigáciu, cúvaciu kameru a ďalšie vymoženosti. Na dobre vybavené kúsky pritom nie je ťažké naraziť.
Design
Mitsubishi Pajero je, ako sa na poriadny off-road sluší a patrí, naozaj mohutný a výrazný voz. Po generácie zachováva typický profil a vozidlo je ľahko identifikovateľné. Off-roady sa riadia tak trochu inú estetikou, drsný vzhľad u nich navyše toľko nepodlieha módnym trendom.
Spotreba
Mitsubishi Pajero je veľký a ťažký automobil vybavený silnými motormi. U spotreby teda nemožno očakávať ktovieako nízke hodnoty, napriek tomu však dokáže turbodiesel pri striedmom zaobchádzaní príjemne prekvapiť. Pri jazde v teréne alebo výraznejších nárokoch na dynamiku však spotreba výrazne rastie. Benzínový agregát je naozaj dosť smädný, na trhu na neho však príliš často nenarazíte.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti na ceste nie sú pre Pajero prioritou, od toho sú tu vozidlá kategórie SUV. Napriek tomu je jazdný prejav celkom kultivovaný a správanie auta je čitateľné, s vyššou stavbou a hmotnosťou je však nutné pri prejazde zákrutami počítať. Napriek tomu sa asfaltu Pajero drží veľmi dobre a nedotáčavosť prichádza prekvapivo neskoro.
Bezpečnosť
Nárazovými skúškami organizácie Euro NCAP Mitsubishi Pajero štvrtej generácie nikdy neprešlo. A to isté platí aj pre predchodcu. Robustná stavba vozidla však poskytuje posádke dobrú ochranu, prispieva k tomu aj bohatá bezpečnostná výbava. Avšak pri bočnom náraze možno mať trochu obavy o bezpečnosť, cestujúci totiž sedia blízko dverí.
Praktickosť
U automobilov danej veľkosti nájdeme aj priestrannejšie autá, Pajero tu dáva najavo svoju robustnejšiu konštrukciu (ktorá sa už však v predchádzajúcej generácii vzdala rámu). Miesta je tu však dosť, aj keď v kratšej trojdverovej verzii je dôraz viac kladený na terénne schopnosti a cestujúci vzadu aj batožinu idú trochu bokom. Kratší model má batožinový priestor s objemom 290 litrov, dlhší potom veľmi solídnych 663 litrov a je možné mať ho aj v sedemmiestnom usporiadaní. Potom pre batožinu zostáva len 215 litrov.
Komfort
Jazdný komfort Pajera je prekvapivo dobrý, na cestách sa pohybuje celkom plavne. Pri prejazde priečnych nerovností sa však ozývajú rázy od náprav. Komfortne pôsobí aj interiér, kde hrajú prím pohodlné sedadlá s dobrou oporou a slušným bočným vedením – oboje sa v teréne bude hodiť.
Prevádzkové náklady
Veľké off-roady sú prevádzkovo náročnými automobilmi. Pajero je síce spoľahlivé a robustné auto, avšak ceny náhradných dielov a servisných úkonov sú pochopiteľne vyššie. Vcelku vysoká je aj spotreba paliva.