




Prečo kúpiť |
---|
Atraktívny dizajn Dynamické motory Pohodlné sedadlá s dobrým bočným vedením Dobré jazdné vlastnosti Presné riadenie |

O vozidle
Japonská automobilka Nissan sa v poslednej dobe pasovala do úlohy špecialistu na vozidlá vyplňujúci rôzne okrajové segmenty trhu. Klasické modely ako napríklad kompaktný hatchback, alebo sedan a kombi strednej triedy nevyrába, zato to skúša s veľmi netradičnými automobilmi. Jedným takým je aj Nissan Juke, v podstate priekopník kategórie malých štýlových SUV. Je jedným z prvých vozidiel tejto kategórie a Nissan túto premiéru sprevádzal ešte naozaj nezvyklým a dosť originálnym dizajnom. Ten sa vyznačuje veľmi svalnatými tvarmi, úzkymi oknami a celkovo veľmi dynamickým výrazom. Dynamický výraz sa prejavuje aj v interiéri, tu štandardne nájdeme pohodlné športové sedadlá s veľmi dobrým bočným vedením. Niektoré detaily v interiéri síce pôsobia trochu lacno, ale celkovo je aj tu vzhľad veľmi originálny a štýlový. Narazíme tu ale aj na jeden nedostatok – predovšetkým cestujúci na zadných sedadlách majú celkom málo miesta, a to tak pre kolená, ako hlavne nad hlavou, rekordy netrhá ani batožinový priestor. Juke je jednoducho skôr štýlovým autom pre dvoch a ideálne ešte do mestskej premávky, hoci pochopiteľne ani ďalekých ciest sa nebojí. Zaujímavosťou je, že použitá platforma B0 je napríklad aj základom väčšieho, podstatne lacnejšieho, a praktickejšie zameraného rumunského SUV Dacia Duster.
Dizajn naznačuje, že Juke by mohol byť jazdné zábavným automobilom. A jazdný prejav to len potvrdzuje. Podvozok je celkom slušne pritvrdený, aj napriek vyššej stavbe sa Juke v zákrutách nakláňa len málo, a stopu drží naozaj s veľkou vervou. Len trakcia prednej nápravy pri silnejších prevedeniach by mohla byť lepšia, to však môže zmeniť kúpa verzie s pohonom všetkých kolies. Veľmi príjemne prekvapí riadenie, ktoré je presné a komunikatívne. Juke tak aj napriek vyššej stavbe a hmotnosti, schopnosťami v zákrutách prekonáva väčšinu malých vozov, a dokonca aj celý rad kompaktných hatchbackov. Na druhú stranu trochu nepríjemné je radenie pri zážihových motoroch – páka má v kulise veľmi nepresný chod.
O pohon malého dynamického SUV sa starajú dynamické motory. Výnimkou je len základná tisícšesťstovka s výkonom 69 kW pri akčnom prevedenie Visia. Inak má bežne tisícšesťstovka výkon slušných 86 kW, vždy je kombinovaná iba s pohonom predných kolies, a na výber je manuálna, alebo CVT prevodovka. Preplňované prevedenie DIG-T má výkon veľmi slušných 140 kW, a okrem pohonu predných kolies je ho možné kombinovať aj so systémom 4x4. Opäť možno mať aj prevodovku CVT, ktorá však trochu krotí temperament motora. Preplňovaná tisícšesťstovka existuje aj v továrenskej úprave Nismo s výkonom zvýšeným o 7 kW. Na výber je buď verzia iba s pohonom predných kolies a manuálnou prevodovkou, alebo štvorkolka, avšak s bezostupňovým ústrojenstvom CVT. Turbodiesely potom zastupuje agregát 1,5 dCi s výkonom 81 kW, tentoraz len výhradne s pohonom predných kolies a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, ktorá sa vyznačuje v tomto prípade presnejším radením.
Výbava




Medzi malými autami určite patrí Juke k najlepšie vybaveným kúskom, chýbať tu od základných prevedení nebude šesť airbagov, väčšina modelov má klimatizáciu a ďalšie vymoženosti. Vyššie výbavy vedia ponúknuť napríklad vyhrievané sedadlá, tempomat, alebo systém Nissan Connect s päťpalcovým displejom a parkovacou kamerou. Pritom táto výbava nemusí byť úplne neobvyklá.
Design




Dizajn Nisssanu Juke je naozaj originálny, a je najvýraznejším prvkom automobilu. Je jasné, že existuje veľká skupina, ktorej sa Juke nebude páčiť, ale svalnaté tvary malému autu pristanú a robia z neho neprehliadnuteľný dopravný prostriedok. Medzi malými autami asi iný takto originálne tvarovaný automobil nenájdete.
Spotreba




Nissan Juke používa vcelku moderné motory, ktoré však nemajú úplne najnižšiu spotrebu paliva. Dôvodom je napríklad vyššia hmotnosť auta a tiež sprevodovanie. Jednotlivé prevody sú celkom krátke, a vo vyšších rýchlostiach sa tak motory držia zbytočne v otáčkach, čo síce prospieva dynamike jazdy, ale nie spotrebe.
Jazdné vlastnosti




Veľkou prednosťou Nissanu Juke sú jeho jazdné vlastnosti. Podvozok je celkom slušne pritvrdený, aj napriek vyššej stavbe sa Juke v zákrutách nakláňa len málo a stopu drží naozaj s veľkou vervou. Len trakcia prednej nápravy pri silnejších prevedeniach by mohla byť lepšia, to však môže zmeniť kúpa verzie s pohonom všetkých kolies. Veľmi príjemne prekvapí riadenie, ktoré je presné a komunikatívne. Juke tak aj napriek vyššia stavbe a hmotnosti, schopnosťami v zákrutách prekonáva väčšinu malých vozov, a dokonca aj celý rad kompaktných hatchbackov.
Bezpečnosť




Malý Juke má veľmi robustný a tuhú karosériu, a tiež slušnou bezpečnostnú výbavu, čo sa v nárazových testoch Euro NCAP v roku 2011 prejavilo pozitívne – ziskom plného počtu piatich hviezdičiek.
Praktickosť




Praktická stránka je naopak veľkou slabinou Nissanu Juke, prejavuje sa tu jeho výrazne štýlový charakter. Vo svalnatej karosérii totiž nie je veľa miesta, cestujúci vzadu sa tak budú trochu tiesniť. A hoci je Juke väčší ako malé vozidlá, batožinový priestor s kapacitou iba 207 litrov je podpriemerný aj na túto triedu.
Komfort




Jazdný komfort nie je ktovieakou prednosťou Juku, ak túžite po lepšom než skákavom prejave na našich rozbitých cestách, voľte verziu s pohonom všetkých kolies, ktorá má vyspelejšiu zadnú viacprvkovú nápravu. Tá dokáže predsa len nerovnosti lepšie filtrovať.
Prevádzkové náklady




Juke používa celkom obyčajnú veľkosériovú techniku , a tak nebude problém s jeho servisom. Prevádzkové náklady však budú oproti bežným malým vozidlám, a zrejme aj kompaktným hatchbackom, vyšší kvôli vyššej spotrebe paliva i niektorým špecifikám vozidla. Na druhú stranu by mal byť Juke spoľahlivým autom.